due92 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hei Jeg har en novelle jeg skal skrive om en gang jeg var redd. Har lest litt rundt omkring for å finne ut hva en novelle skal inneholde. Men jeg finner ikkje ut om det er nødt til å skje noe veldig spennende inni den for at den skal bli bra, eller kan det holde med at jeg skriver om en tur på veg hjem, at jeg ble redd for det og det osv, men kom trygt hjem til slutt? At det bare var innbilning. Hva tror/vet dere? Lurer veldig på det, så håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
orie Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg går i tiende, og er ikke ekspert, men bruker å få 5-ere og 6-ere i norsk-stiler... Så, det trenger ikke være dødsspennende, hovedpersonen trenger lissom ikke å dø for at novella blir bra. Å skrive om at det bare var en innbilning høres flott ut, kanskje du kan lure leseren til å tro at det ikke var en innbilning, og ha en overraskende slutt? En novelle bygges opp til å bli mes intens, helt til den avsluttes på en kanskje overraskende måte. En brå vending? Noe uventet? Når det er sagt, er ikke detter nødvendig heller, bare skriv i vei, ikke stress med at det skal bli så spennende Lenke til kommentar
due92 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg går i tiende, og er ikke ekspert, men bruker å få 5-ere og 6-ere i norsk-stiler...Så, det trenger ikke være dødsspennende, hovedpersonen trenger lissom ikke å dø for at novella blir bra. Å skrive om at det bare var en innbilning høres flott ut, kanskje du kan lure leseren til å tro at det ikke var en innbilning, og ha en overraskende slutt? En novelle bygges opp til å bli mes intens, helt til den avsluttes på en kanskje overraskende måte. En brå vending? Noe uventet? Når det er sagt, er ikke detter nødvendig heller, bare skriv i vei, ikke stress med at det skal bli så spennende Takk, det var til mye hjelp Jeg tenker noe i samme duren som deg. Skriver noe som får leserne til å bli intressert, og at de vil lese mer for å finne ut også blir det en overraskende slutt. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hei Går siste året på videregående. Er ikke ekspert i norsk jeg heller,men kan vel noe. Når det gjelder noveller må den ikke være svært spennende. Det er faktisk veldig mange noveller som ikke har noen superspennende story i det hele tatt. Det som er viktig å huske på, som gjør de fleste noveller gode, er at absolutt ingenting som står i en novelle er tilfeldig. Alt som er skrevet er der for en grunn, og det er dette som gjør noveller vanskelige å skrive:) Det er også viktig at det ikke er du som beskriver alt, men at du sier ting med få ord, så leseren kan tenke ut ting selv. Om du greier å gjøre dette på en bra måte, er det absolutt ikke viktig om det er spenning i novella. Hadde vært gøy om du la ut novella her når den er ferdig:) Lenke til kommentar
due92 Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Hei Går siste året på videregående. Er ikke ekspert i norsk jeg heller,men kan vel noe. Når det gjelder noveller må den ikke være svært spennende. Det er faktisk veldig mange noveller som ikke har noen superspennende story i det hele tatt. Det som er viktig å huske på, som gjør de fleste noveller gode, er at absolutt ingenting som står i en novelle er tilfeldig. Alt som er skrevet er der for en grunn, og det er dette som gjør noveller vanskelige å skrive:) Det er også viktig at det ikke er du som beskriver alt, men at du sier ting med få ord, så leseren kan tenke ut ting selv. Om du greier å gjøre dette på en bra måte, er det absolutt ikke viktig om det er spenning i novella. Hadde vært gøy om du la ut novella her når den er ferdig:) Takk for tipsene Jeg kan sende den til deg seinere i kveld på privat melding også kan du lese den om du vil og gi meg tilbakemelding om den eller om du har noe å tilføye. Jeg må levere den i morgen klokken 14.00, så fint om du fikk sett på den før den tid, om du vil og har tid selfølgelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå