Camlon Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) livstidsn00b: Det er utallige problemer med løsningen din. I dag er ikke overbefolkning noe spesielt problem i den vestlige verden. Om vi lot halve Afrika flytte hit, ville vi økt verdens befolkning drastisk. Det ville ikke dratt opp de fattige landene, men ned de rike. Jeg synes det er en langt bedre ide å hjelpe dem der de er. Da slipper vi problemene nevnt over og vi hjelper langt flere. Det er bare på den måten vi kan sørge for at alle får det bra i verden. Vi må sørge for at fattige land kan klare seg selv. Å la dem alle innvandre til den vestlige verden vil bare spre problemene. Hvis de er forfulgt, finnes det hauger av fattige/middels rike land som gledelig vil ta dem imot. Skal Norge ta imot innvandre, må de være fordi vi ønsker dem, og vi føler at de bidrar positivt til Norge. Endret 26. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 For meg, ser det ut som det stort sett kun er ulemper ved innvandring til Norge; drift av asylmottak, store pengebeløp til trygd, stønad og barnebidrag fra felleskassa, voldtekter, gatevold og gettoer. I tillegg mister Norge gradvis sin nasjonale identitet. Og alt vi har å vise for dette, er hva? Kebabkiosker og en hær av vaskedamer? Det er viktig å skille mellom innvandrere og folk som kommer som asylsøkere eller som familiegjennforening, blir gift med, ol. til tideligere asylsøkere som har fått opphold. Innvandrere fra polen og sverige f.eks. holder jo Norge i gang og er helt esensiellt for å opprettholde vår velfærd. Lenke til kommentar
793 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Det er viktig å skille mellom innvandrere og folk som kommer som asylsøkere eller som familiegjennforening, blir gift med, ol. til tideligere asylsøkere som har fått opphold. Innvandrere fra polen og sverige f.eks. holder jo Norge i gang og er helt esensiellt for å opprettholde vår velfærd. Ja, beklager, det gikk litt fort i svingene der. Dog er det også mye problemer med polakker. Men det kan godt hende disse problemene veies opp av nytten de bidrar med. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Fuck den dritten. La oss importere dassvaskere og bussjåfører så driter vi i resten. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 robertass: du bør kutte ut de unødvendige kategoriseringene dine og holde deg til saken. Du står for det du mener og det respekterer jeg, men du faller igjennom ved å være useriøs. steinalderkultur, kriminelle nettverk, osv. blir bare for dumt... Det er stammekulturer hvor kvinner er eiendom uten rettigheter, hvor man kan drepe familiemedlemer uten konsekvenser, hvor stat og politi er korrupte mennesker som misbruker sin makt og putter alle penger de kommer over i sin egen lomme, hvor man ikke har noe velferdssamfunn som gir noe hjelp ved sykdom eller alderdom og hvor man må beskytte seg selv og sine med våpen og vold. Å slippe disse menneskene løs i et moderne velferdssamfunn uten noen opplæring/omskolering er å be om problemer. Var det noe av dette du mente var "for dumt". Jeg kan være enig i at jeg overdrev når jeg sa steinaldersamfunn, jeg skulle sagt bronsealder. Det er mennesker i verden som har det ufattelig jævlig, og om vi kan hjelpe noen av dem synes jeg vi bør gjøre det.Du er visst lettlurt. De som klarer å samle sammen flere årslønner i hjemlandet for å komme seg til Norge er ikke de som har det verst i det landet. Hvordan tror du egentlig de klarte å få det til? Det er selvsagt organisert. Jeg har sett hvordan norsk asylpolitikk og dumsnillhet omtales i media i den 3. verden. Har du? Det er ingen automatikk i å være utlending og trygdesnylterNei, men det er automatikk i at ikke-vestlige innvandrere betaler mye mindre i skatt og krever langt mere sosiale ytelser. Dette er en utgift for Norge. Hvordan skal du finansiere det? Et stort problem er kvinnesynet som er lysår unna vårt eget i visse utenlandske miljøer. Her har vi som nordmenn en viktig jobb å gjøre.Vår første oppgave er å sikre rettighetene og sikkerheten til innbyggerne i Norge. Spesielt for kvinnene gjør vi det best ved kraftig å redusere den ikke-vestlige innvandringen til Norge. Det er jobben vi har å gjøre. Lenke til kommentar
jackoksen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 793: Du vil ikke gjøre noe for å integrere innvandrere? Da er det jo ikke noe vits i å diskutere dette lenger da hvis standpunktet ditt kan forståes på den måten, du har jo allerede gitt opp... robertaas: Selv kjenner jeg en medarbeider på en ambassade i et Afrikansk land. Jobben hans gikk ut på å avgjøre visumsøknader til Norge. Jeg kan med hånda på hjertet si at han sa nei til nesten alle som kom. Vi gjør en viktig jobb i utlandet for å filtrere folk som vil hit. At det er et problem med ulovlige innvandrere og organiserte menneskesmuglere er jeg enig i, men eg er ikke enig i at løsningen ligger i å sende dem på ræva hjem igjen. Det er en grunn til at folk vil bort fra landene sine, og når de først dukker opp her må vi være forberedt på å ta oss av dem ihvertfall innenfor rimelighetens grenser. Vi sender jo ut igjen mange som kommer om det er trygt for dem å returnere, og dette er jo en bra praksis. At vi i Norge har sosiale stønadsordninger er jo fordi vi ser at den beste måten å få mennesker inn i eller tilbake til arbeidslivet er ved å gi dem hjelp når de har det vanskelig. Det fantes en gang en teori om at det å gi fattige penger ville ta fra disse menneskene lysten til å jobbe. Dette er empirisk tilbakevist på alle punkter, ihvertfall i Norge. Beklager at jeg ikke har kildene for hånden - tror teorien ble utarbeidet av sosialantropologer i Brasil, her i Norge kan du søke opp sosiologisk litteratur med god empiri på området. At disse spørsmålene er vanskelige kan man ikke se bort fra, men jeg tror vi i realiteten ikke har noen særlige valg i om vi vil eller ikke vil ta imot folk. Menneskene kommer, og det er i mine øyne en viktig oppgave å hjelpe disse som best vi kan. Entene ved å hjelpe dem i trygghet i hjemlandet, eller ved å hjelpe dem inn i det norske samfunnet. Å diskutere om vi skal eller ikke skal ta dem inn blir derfor en slags filosofisk debatt som er lite fruktbar i mine øyne. Ihvertfall nå. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) livstidsn00b: Hva med å svare på det jeg skrev? Endret 27. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvordan vil du hjelpe folk i hjemlandet, Camlon? Spesielt de som kommer fra land med en ikke eksisterende statsforfatning og med borgerkrig og annet som gjør investeringer i selvforsynthet vanskelig? Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Hvordan vil du hjelpe folk i hjemlandet, Camlon? Spesielt de som kommer fra land med en ikke eksisterende statsforfatning og med borgerkrig og annet som gjør investeringer i selvforsynthet vanskelig? Geir Jeg tror ikke jeg er den best til å bestemme hvem som skal hjelpes og hvordan, men det er viktig å sørge for at man hjelper land som kan hjelpes (f.eks. ikke Zimbabwe) og gjør det på riktig måte. Å gi dem mat vil bare forverre situasjonen fremover. Bare å gi dem helsetjenester vil heller ikke hjelpe og kan gjøre mer skade over lang sikt. Man må invistere i landene deres og sørge for at de kan leve på egen hånd. Man må sørge for at fødselsratene går ned sånn at befolkningen ikke går ut av kontroll og man må sørge for at korrupsjon blir redusert sånn at økt økonomisk vekst kommer befolkningen til gode. Det er flere afrikanske land som ikke er altfor fattige, men problemet er at pengene ikke kommer til folket. Altså, det skaper noen superrike som kan kjøpe masse arbeidskraft og masse fattige arbeidere. Som sagt, jeg kan bare si hva som ikke fungerer, ikke hva som fungerer. Her bør folk med høy kunnskap komme inn. Endret 27. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Fuck den dritten. La oss importere dassvaskere og bussjåfører så driter vi i resten. Det er godt at noen bruker rene ord om hvor de står, og ikke later som de bryr seg... Du må gjerne bruke noen setninger på hvordan det løser problemstillingen i førsteposten. Er dassvaskere lettere å integrere enn andre? Blir innvandrerne noe mer intregreringslystne om vi gjør dem til en underklasse som bokstavelig talt tar drittjobbene for oss? Det minnes en gammel mann at det var slik det startet, og en av grunnene til at integreringen gikk så dårlig i utgangspunktet. De første innvandrerne fikk bare lavtlønnsjobber og kunne ikke konkurrere på boligmarkedet, og dermed klumpet de seg sammen der boligprisene var lave, som i den daværende slummen på Grønland. Samtidig flyttet nordmennene til Groruddalen. Så begynte man å renovere sentrum, og prisene steg. Dermed flyttet nordmenn tibake til sentrum, og gjett hvor innvandrerne flyttet? Løsningen er ikke flere "importerte" dassvaskere, det er at flere innvandrere blir leger og advokater. Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 En måte for å gjøre intrigering mer attraktivt er at man kutter ut barnestøtten til å substituere barnehageplasser slik at det vil bli økonomisk billigere å ha deres 12 barn der enn hjemme... Det er faktisk ikke en dum ide, da sett at de ble gjennomført på en god måte. Det er ikke for ingenting at Arbeiderpartiet hat vedtatt og fjerne kontaktstøtten. Klikk. Denne er hemmende for god integrering. Dessverre. FrP foreslo i sin tid å kun fjerne denne kun for innvandrere, samt annen trygd. Klikk. Sistnevnte forslag ble det naturlig nok noe rabalder rundt. Poenget er at per nå ser det ikke ut til at majoriteten av innvandrerne i Oslo (og forøvrig?) ønsker å gjøre noe med dette selv, de vil bo sammen med "egne" og de vil ikke integreres. Da må vi som samfunn gjøre noe, tvang er en løsning. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 robertaas: Selv kjenner jeg en medarbeider på en ambassade i et Afrikansk land. Jobben hans gikk ut på å avgjøre visumsøknader til Norge. Jeg kan med hånda på hjertet si at han sa nei til nesten alle som kom. Vi gjør en viktig jobb i utlandet for å filtrere folk som vil hit.Tror du asylsøkere har visum til Norge? En som prøver å komme til Norge på ærlig vis blir selvsagt avvist. Klarer vedkommende derimot å skaffe seg falske papirer og komme seg til Gardermoen for å si det magiske ordet "asyl" så ruller vi ut den røde løperen. Slik belønner Norge svindlere og så lenge vi belønner svindlere så er det ikke så rart at det kommer mange uærlige folk hit. At det er et problem med ulovlige innvandrere og organiserte menneskesmuglere er jeg enig i, men eg er ikke enig i at løsningen ligger i å sende dem på ræva hjem igjen.Jo, det går gjetord om at Norge har verdens mest naive asylpoltikk, sosialpolitikk og kriminalpolitikk. Legger vi om vil det snart gå ut beskjed slik at tilstrømmingen avtar.Det er en grunn til at folk vil bort fra landene sine, og når de først dukker opp her må vi være forberedt på å ta oss av dem ihvertfall innenfor rimelighetens grenser. Vi sender jo ut igjen mange som kommer om det er trygt for dem å returnere, og dette er jo en bra praksis.Vi returnerer bare et par hundre av nesten 20.000 asylsøkere hvert år så i praksis får nesten alle bli. Når vi belønner svindel og deler ut penger så er det ikke rart de vil hit.At vi i Norge har sosiale stønadsordninger er jo fordi vi ser at den beste måten å få mennesker inn i eller tilbake til arbeidslivet er ved å gi dem hjelp når de har det vanskelig. Det fantes en gang en teori om at det å gi fattige penger ville ta fra disse menneskene lysten til å jobbe. Dette er empirisk tilbakevist på alle punkter, ihvertfall i Norge. Beklager at jeg ikke har kildene for hånden - tror teorien ble utarbeidet av sosialantropologer i Brasil, her i Norge kan du søke opp sosiologisk litteratur med god empiri på området.Har du tenkt på hvilken effekt det har på hvemlandet når svindlerne skaffer seg flere årslønner for å komme seg til Norge? Og husk det ikke er nordmenn vi "hjelper" her, men personer som lever i stammesamfunn fra en helt annen tidsalder.At disse spørsmålene er vanskelige kan man ikke se bort fra, men jeg tror vi i realiteten ikke har noen særlige valg i om vi vil eller ikke vil ta imot folk. Menneskene kommer, og det er i mine øyne en viktig oppgave å hjelpe disse som best vi kan. Entene ved å hjelpe dem i trygghet i hjemlandet, eller ved å hjelpe dem inn i det norske samfunnet.Jo, vi har absolutt et valg og de fleste land har valgt en mye mer restriktiv linje enn Norge. Grunnen er antagelig at vi har mye oljepenger nå og ikke så godt merker de økte sosiale utgiftene, men en dag tar oljepengene slutt og da må vi kutte kraftig i de sosiale godene pga den løsslupne asylpolitikken som er ført. Å diskutere om vi skal eller ikke skal ta dem inn blir derfor en slags filosofisk debatt som er lite fruktbar i mine øyne. Ihvertfall nå.Filosofisk? Dagens politikk koster oss ganske mange milliarder. Er det også kun et filosofisk spørsmål om du skal la din bolig stå åpen døgnet rundt for alle som kan ønske å komme dit og forsyne seg med det de ønsker? Om du ikke bare en en av de vanlige sosialistiske bløffmakerne som bare snakker svulmende om hvordan andre skal betale så kan du jo bare legge ut adressen din her. Norge har hatt asyldøra vidåpen for svindlere i mange år så du må nok gjøre det samme om du skal ha noen troverdighet. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvordan vil du hjelpe folk i hjemlandet, Camlon? Spesielt de som kommer fra land med en ikke eksisterende statsforfatning og med borgerkrig og annet som gjør investeringer i selvforsynthet vanskelig?Handel og turisme er det beste vi kan gi et land for at det skal utvikle seg. ANdre land har vi imidlertid ødelangt ved å gi dem noe de ikke trengte. Vi var med på å ødelegge Zimbabwe ved å gi Mugabe masse penger i såkalt uhjelp og vesten var med på å ødelegge Afghanistan ved å trene opp elementer som Osama Bin Laden og vepne befolkningen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg minnes et forslag, husker ikke lenger fra hvem, om å gi innvandrere gratis barnehage mot at innvandrerkvinnene gikk på skole og lærte seg norsk med mere på dagtid. Det største hinderet for integrering er første generasjons innvandrere som tviholder på gamle skikker og kjønnsroller. Geir Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Det er faktisk ikke en dum ide, da sett at de ble gjennomført på en god måte. Det er ikke for ingenting at Arbeiderpartiet hat vedtatt og fjerne kontaktstøtten. Klikk. Denne er hemmende for god integrering. Dessverre. FrP foreslo i sin tid å kun fjerne denne kun for innvandrere, samt annen trygd. Klikk. Sistnevnte forslag ble det naturlig nok noe rabalder rundt.Trenge du virkelig lyge for å argumentere? Om du skal finne et parti som vil ha andre regler for innvandrere enn for etnisk norske så kan du se på samtlige andre partier enn Frp. De som følger linken din vil se at det var et forslag om å kutte sosiale ytelser til alle foreldre som holdt barna vekke fra skolen, om de var innvandrere eller ikke. Jeg mener vi kun bør gi sosiale goder som barnetrygd til de som er norske statsborgere og bli langt mer restriktiv med hvem vi gir statsborgerskap. Endret 27. desember 2009 av robertaas Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvordan vil du hjelpe folk i hjemlandet, Camlon? Spesielt de som kommer fra land med en ikke eksisterende statsforfatning og med borgerkrig og annet som gjør investeringer i selvforsynthet vanskelig?Handel og turisme er det beste vi kan gi et land for at det skal utvikle seg. ANdre land har vi imidlertid ødelangt ved å gi dem noe de ikke trengte. Vi var med på å ødelegge Zimbabwe ved å gi Mugabe masse penger i såkalt uhjelp og vesten var med på å ødelegge Afghanistan ved å trene opp elementer som Osama Bin Laden og vepne befolkningen. Ikke uenig i det, men spørsmålet er fortsatt: Hvordan "reparerer vi" situasjonen i de landene, uavhengig av hvem som har skylden, slik at det er mulig å gi dem hjelp i hjemlandet? Geir Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Ikke uenig i det, men spørsmålet er fortsatt: Hvordan "reparerer vi" situasjonen i de landene, uavhengig av hvem som har skylden, slik at det er mulig å gi dem hjelp i hjemlandet?Høye murer, ingen innblanding og å la evolusjonen gå sin gang. Kan umulig bli verre enn hva vi holder på med nå. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg håper du mener "evolusjonen" i overført betydning her, ellers er forventningene til naturens evner noe overdrevne... Geir Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Fuck den dritten. La oss importere dassvaskere og bussjåfører så driter vi i resten. Det er godt at noen bruker rene ord om hvor de står, og ikke later som de bryr seg... Du må gjerne bruke noen setninger på hvordan det løser problemstillingen i førsteposten. Er dassvaskere lettere å integrere enn andre? Blir innvandrerne noe mer intregreringslystne om vi gjør dem til en underklasse som bokstavelig talt tar drittjobbene for oss? Det minnes en gammel mann at det var slik det startet, og en av grunnene til at integreringen gikk så dårlig i utgangspunktet. De første innvandrerne fikk bare lavtlønnsjobber og kunne ikke konkurrere på boligmarkedet, og dermed klumpet de seg sammen der boligprisene var lave, som i den daværende slummen på Grønland. Samtidig flyttet nordmennene til Groruddalen. Så begynte man å renovere sentrum, og prisene steg. Dermed flyttet nordmenn tibake til sentrum, og gjett hvor innvandrerne flyttet? Løsningen er ikke flere "importerte" dassvaskere, det er at flere innvandrere blir leger og advokater. Geir Kommentaren var sarkastisk rettet mot robertaas og hans synspunkter. Selv er jeg for en human innvandringspolitikk med særdeles skjerpede tiltak rundt integreringen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Aha. Det var dette med ironi og internett da. Derfor vi har smilefjes... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå