Gå til innhold

Nordmenn ut, innvandrerne inn, hva bør samfunnet gjøre, om noe?


Anbefalte innlegg

Dette er asylpolitikkens opplagte paradoks. Siden oppholdstillatelsen nesten utelukkende er basert på behovet for asyl, hjelper det lite om du skikker deg vel og integrerer deg hvis myndighetene mener du ikke "trenger" asyl. Og omvendt, om du trenger (enten det nå er reelt eller formelt) asyl så skal det mye til at du blir hevet ut. (Som Krekar.)

 

Løsningen må være å kunne omdefinere asylsøkere til arbeidsinnvandrere og gi opphold på dette grunnlag dersom de i ettertid møter kritereriene for dette. Idag er vel hovedregelen at slik tillatelse skal gis før ankomst til landet, og det utelukker asylsøkere fra denne muligheten.

 

Når det gjelder pensjon og folketrygd til kriminelle så er dette en utilsiktet ris til egen bak for regjeringen, som kom med det håpløse utspillet om at illegale innvandrere ikke skulle få medisinsk eller annen hjelp. Sånn er det når regelryttere blir fanget i sitt eget spill. Det er uansett et minimalt problem i den store innvandringsdebatten, men det er greit at skjevhetene kommer på bordet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om innvandrerne hadde blitt sendt ut av landet hadde ikke Norge hatt behov får så mange bedrifter som vi har idag. Derfor, ingenting tapt.

Det kan du godt få føre et makroøkonomisk argument for. På lang sikt har du rett, det spiller ingen rolle om Norge har 4 millioner eller 6 millioner innbyggere på et gitt tidspunkt. Men en negativ befolkningsutvikling, spesielt på kort tid, er negativ uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Ikke en eneste innvandrer hadde blitt værende i landet dersom måneds lønn/trygd var maks 5000 kr. Etter ca 1 til 2 år hadde absolutt alle ha flyttet til et annet land med høyre måneds lønn/trygd.

Hvorfor bor det da innvandrere i land hvor de knapt kan drømme om å få 5000 pr. måned, og hvorfor kommer det asylsøkere til land der de ikke har rett på sosiale stønader i det hele tatt?

 

Det er klart at inntektsnivå og sosiale ytelser er en av flere faktorer i dette bildet. Men jeg tror at langt viktigere er ryktet Norge har på seg som et sted du ikke så lett blir kastet ut igjen, og blir tatt sånn noenlunde vare på mens du er her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ikke en eneste innvandrer hadde blitt værende i landet dersom måneds lønn/trygd var maks 5000 kr. Etter ca 1 til 2 år hadde absolutt alle ha flyttet til et annet land med høyre måneds lønn/trygd.

Hvorfor bor det da innvandrere i land hvor de knapt kan drømme om å få 5000 pr. måned, og hvorfor kommer det asylsøkere til land der de ikke har rett på sosiale stønader i det hele tatt?

 

Det er klart at inntektsnivå og sosiale ytelser er en av flere faktorer i dette bildet. Men jeg tror at langt viktigere er ryktet Norge har på seg som et sted du ikke så lett blir kastet ut igjen, og blir tatt sånn noenlunde vare på mens du er her.

 

Geir :)

Og hvilken land er det Geir ? Hvilken land med måneds lønn/trygd på maks 5000 kr, flytter innvandrere til ? Tatt vare på du liksom :!:

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Og hvilken land er det Geir ? Hvilken land med måneds lønn/trygd på maks 5000 kr, flytter innvandrere til ? Tatt vare på du liksom :!:

 

Uten videre research ville jeg i all fall tippe de fleste landene i Afrika, og en del av de fattigere landene i europa og midtøsten.

 

Edit: Videre research - fra FN's Høykommissariat for flyktninger: http://www.unhcr.org/4a375c426.html

 

Pakistan, Syria, Iran, Jordan, Chad, Tanzania og Kenya er typiske fattige land som holder på mange asylsøkere.

Det rike landet Pakistan har 1.7 millioner alene.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Europeskie land med måneds lønn/trygd på maks 5000 kr flytter ikke innvandrere til.

 

Hvor mange flytter til EU landene Bulgaria, Romania, Latvia, Litauen, Slovakia, Estonia, Polen, Ungarn, Tsjekkia osv. ? Reis litt så ser du forskjellen med en gang.

 

At en million krysser grensen og beveger seg over til nabolandet sitt i Afrika og Asia, fordi det er en pågående krig i deres eget land er ikke bosettning i et annet land.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Europeskie land med måneds lønn/trygd på maks 5000 kr flytter ikke innvandrere til.

 

Hvis vi skal sette ting på spissen som det, så vil jeg velge å si:

* Montenegro (16000 asylsøkere fra Serbia)

 

Jeg kjenner ikke til trygdeordningen i Montenegro, men når GDP er på rundt $8k, så regner jeg med at trygden ikke er så veldig stor at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Spør asylsøkere i England, der de får 35 pund pr. uke, altså 350 kroner snaut. På en måned blir det ca. 1600 kroner. har de ikke asylsøkere der?

 

Eller Italia, hvor det meste selv de innfødte kan håpe på er 1000 euro, altså 8000 kroner, etter mange års yrkesaktivitet.

 

I Tyskland har de en egen støtte for asylsøkere, den er ca. 40 000 kroner i året, eller 3400 kroner pr. måned.

 

Eller hva med USA, der bare kvoteflyktninger har rett på trygdeytelser, mens asylsøkere (inntil de har fått oppholdstillatelse) må klare seg selv på støtte fra private organisasjoner. Gjennomsnittslønnen for de av dem som får jobb er 50 kr timen, eller 8500 pr. måned. Hvorfor er USA kanskje det mest ettertraktede landet å innvandre til?

 

At de kan tjene penger hvis de jobber, i Norge som i andre land, kan umulig være galt, hvis ikke formålet er å kvitte oss med innvandringen uansett om den er positiv eller negativ.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Spør asylsøkere i England, der de får 35 pund pr. uke, altså 350 kroner snaut. På en måned blir det ca. 1600 kroner. har de ikke asylsøkere der?

 

Eller Italia, hvor det meste selv de innfødte kan håpe på er 1000 euro, altså 8000 kroner, etter mange års yrkesaktivitet.

 

I Tyskland har de en egen støtte for asylsøkere, den er ca. 40 000 kroner i året, eller 3400 kroner pr. måned.

 

Eller hva med USA, der bare kvoteflyktninger har rett på trygdeytelser, mens asylsøkere (inntil de har fått oppholdstillatelse) må klare seg selv på støtte fra private organisasjoner. Gjennomsnittslønnen for de av dem som får jobb er 50 kr timen, eller 8500 pr. måned. Hvorfor er USA kanskje det mest ettertraktede landet å innvandre til?

 

At de kan tjene penger hvis de jobber, i Norge som i andre land, kan umulig være galt, hvis ikke formålet er å kvitte oss med innvandringen uansett om den er positiv eller negativ.

 

Geir :)

 

Fantastisk å få litt fakta på bordet! Takk, det var veldig lærerikt :)

Lenke til kommentar
Spør asylsøkere i England, der de får 35 pund pr. uke, altså 350 kroner snaut. På en måned blir det ca. 1600 kroner. har de ikke asylsøkere der?

 

Eller Italia, hvor det meste selv de innfødte kan håpe på er 1000 euro, altså 8000 kroner, etter mange års yrkesaktivitet.

 

I Tyskland har de en egen støtte for asylsøkere, den er ca. 40 000 kroner i året, eller 3400 kroner pr. måned.

 

Eller hva med USA, der bare kvoteflyktninger har rett på trygdeytelser, mens asylsøkere (inntil de har fått oppholdstillatelse) må klare seg selv på støtte fra private organisasjoner. Gjennomsnittslønnen for de av dem som får jobb er 50 kr timen, eller 8500 pr. måned. Hvorfor er USA kanskje det mest ettertraktede landet å innvandre til?

 

At de kan tjene penger hvis de jobber, i Norge som i andre land, kan umulig være galt, hvis ikke formålet er å kvitte oss med innvandringen uansett om den er positiv eller negativ.

 

Geir :)

Jeg sa måneds lønn/trygd på maks 5000 kr. Det er der grensen går for hvorvidt en innvandrer gidder å bosette seg i et annet land eller ikke.

 

I de landene du nevner er måneds inntekten over 5000 kr. Det er derfor invandrene flytter dit. I EU landene Bulgaria, Romania, Latvia, Litauen, Slovakia, Estonia, Polen, Ungarn, Tsjekkia osv, er måneds inntekten under 5000 kr. Derfor flytter ikke innvandrene dit.

 

Både lønnen og trygden i et land er avgjørende, ikke bare stønaden som du nevner.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Vel, hvis du ikke vil ha innvandring i det hele tatt, så er det selvsagt bare å skru ned lønnen. Med mindre du finner en måte å rettferdiggjøre å betale utenlandsk arbeidskraft mindre enn norsk, så får du kanskje til og med en netto utvandring fra landet når etniske nordmenn begynner å se seg om etter steder det går an å leve.

 

Men nå er ikke jeg like bekymret for de innvandrerne som jobber for pengene. Det er ikke etnisitet som opptar meg, men hvordan folk skikker seg i samfunnet. Driver du dank så blåser jeg i om de er oppvokst på Kløfta eller i Kina.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vel, hvis du ikke vil ha innvandring i det hele tatt, så er det selvsagt bare å skru ned lønnen.

Helt riktig, Geir ! Både lønnen og trygden, så enkelt er det.

 

Ikke dermed sagt at jeg tror det vil skje, tvertimot. Lønnen og trygden vil gå opp. Det er kun derfor Norge er et paradis, ingen ting annet og det absolutt ingen ting annet. Det er kun pengene som tilltrekker innvandrene til Norge.

 

Oljepengene er Nordmennenes undergang. Det tar bare litt tid å innse det.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Spør asylsøkere i England, der de får 35 pund pr. uke, altså 350 kroner snaut. På en måned blir det ca. 1600 kroner. har de ikke asylsøkere der?

 

Eller Italia, hvor det meste selv de innfødte kan håpe på er 1000 euro, altså 8000 kroner, etter mange års yrkesaktivitet.

 

I Tyskland har de en egen støtte for asylsøkere, den er ca. 40 000 kroner i året, eller 3400 kroner pr. måned.

 

Eller hva med USA, der bare kvoteflyktninger har rett på trygdeytelser, mens asylsøkere (inntil de har fått oppholdstillatelse) må klare seg selv på støtte fra private organisasjoner. Gjennomsnittslønnen for de av dem som får jobb er 50 kr timen, eller 8500 pr. måned. Hvorfor er USA kanskje det mest ettertraktede landet å innvandre til?

 

At de kan tjene penger hvis de jobber, i Norge som i andre land, kan umulig være galt, hvis ikke formålet er å kvitte oss med innvandringen uansett om den er positiv eller negativ.

 

Geir :)

Jeg sa måneds lønn/trygd på maks 5000 kr. Det er der grensen går for hvorvidt en innvandrer gidder å bosette seg i et annet land eller ikke.

 

Det betyr jo for det første ikke at det abre er lønn/trygd som betyr noe, og det er jo fristende å spørre om du hadde fortsatt å bo i norge om man maks kunne tjene 5000 kr i måneden her?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke dermed sagt at jeg tror det vil skje, tvertimot. Lønnen og trygden vil gå opp. Det er kun derfor Norge er et paradis, ingen ting annet og det absolutt ingen ting annet. Det er kun pengene som tilltrekker innvandrene til Norge.

 

Oljepengene er Nordmennenes undergang. Det tar bare litt tid å innse det.

Så du mener at det hadde vært bedre om vi hadde vært et u-land selv? Fordi da hadde vi sluppet innvandring?

 

Nå har jeg vært litt rundt i verden, og jeg er nå sjeleglad at vi bor i et land folk helst vil flytte til og ikke fra. Problemene vi har med innvandring er små i forhold til problemene folk i fattige land har med det meste...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg sa måneds lønn/trygd på maks 5000 kr. Det er der grensen går for hvorvidt en innvandrer gidder å bosette seg i et annet land eller ikke.

 

Det betyr jo for det første ikke at det abre er lønn/trygd som betyr noe, og det er jo fristende å spørre om du hadde fortsatt å bo i norge om man maks kunne tjene 5000 kr i måneden her?

 

AtW

Jeg hadde ikke bod i Norge hvis jeg fikk utbetalt under 15 000 kr i måneds lønn/trygd.

Lenke til kommentar
Ikke dermed sagt at jeg tror det vil skje, tvertimot. Lønnen og trygden vil gå opp. Det er kun derfor Norge er et paradis, ingen ting annet og det absolutt ingen ting annet. Det er kun pengene som tilltrekker innvandrene til Norge.

 

Oljepengene er Nordmennenes undergang. Det tar bare litt tid å innse det.

Så du mener at det hadde vært bedre om vi hadde vært et u-land selv? Fordi da hadde vi sluppet innvandring?

 

Nå har jeg vært litt rundt i verden, og jeg er nå sjeleglad at vi bor i et land folk helst vil flytte til og ikke fra. Problemene vi har med innvandring er små i forhold til problemene folk i fattige land har med det meste...

 

Geir :)

Nei, det finnes mellom ting, mellom dagens Norge og et u-land. Et land folk verken flytter til eller i fra, er et godt land. Men det er som sagt forsent å snu nå. Tilstrømningen av både penger og innvandrere er for stor. Det tar bare litt tid å innse det.

 

Det eneste man kan gjøre er å forsøke å styre hvem som skal arve landet etter Nordmennenes undergang. For å si det rett ut; det er bedre at europere arver landet enn ikke-europere.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Jeg sa måneds lønn/trygd på maks 5000 kr. Det er der grensen går for hvorvidt en innvandrer gidder å bosette seg i et annet land eller ikke.

 

Det betyr jo for det første ikke at det abre er lønn/trygd som betyr noe, og det er jo fristende å spørre om du hadde fortsatt å bo i norge om man maks kunne tjene 5000 kr i måneden her?

 

AtW

Jeg hadde ikke bod i Norge hvis jeg fikk utbetalt under 15 000 kr i måneds lønn/trygd.

 

Betyr det at penger er den eneste årsaken til at du bor i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...