Gå til innhold

Nordmenn ut, innvandrerne inn, hva bør samfunnet gjøre, om noe?


Anbefalte innlegg

Ola og Kari flytter fra innvandrerne

Mens innvandrerne strømmer til Groruddalen og Oslo sør, flytter etniske nordmenn vekk.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

_G-Tittel-04122009_1165823x.jpg

FOTO: JON-ARE BERG-JACOBSEN

 

Det er ganske tydelig at mange etnisk norske er veldig skeptiske til innvandrerne. For et par år siden flyttet en gammel dame fordi det var kommet for mange innvandrere der. Hun hadde bodd i nabolaget i 40 år. Vi ser at en del innvandrere ikke kjenner koder for hvordan man forholder seg til naboer, og vedlikeholder hus og hager og slikt. Det bidrar til å øke skepsisen blant nordmenn.

Isciels nabo er ikke alene. Bare i fjor ble det 1600 færre etniske nordmenn i Groruddalen. Samtidig økte den ikke-vestlige innvandrerbefolkningen med 1500. Det samme skjer i de søndre bydelene. På Søndre Nordstrand alene ble 442 etniske nordmenn skiftet ut med omtrent samme antall innvandrere. Nesten halvparten av befolkningen i bydelen har nå innvandrerbakgrunn.

 

I en rapport om flyttemønsteret i Groruddalen fant Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) at etnisk norsk ungdom gjerne flytter ut til mer sentrale deler av Oslo, uten noensinne å komme tilbake. Innvandrere flyttet i langt større grad tilbake til Groruddalen når de stiftet familie.

 

Knut Nicolaissen er leder i Groruddalen miljøforening, og merker tydelig at befolkningen endrer seg. Han har bodd på Stigenga siden 1972, og hører stadig om folk som flytter. Særlig de som bor i blokk merker innvandringen på kroppen, mener Nicolaissen.

 

Det er en masse små ting, ikke sant, alt fra unger som er sent ute om kveldene, til vedvarende sterk matlukt og generelt bråk. Og når det blir nabokonflikter, er det gjerne de etnisk norske som drar, sier Nicolaissen, som tror utviklingen bare vil fortsette.
Vi ser at en del innvandrere ikke kjenner koder for hvordan man forholder seg til naboer, og vedlikeholder hus og hager og slikt. Det bidrar til å øke skepsisen blant nordmenn.

Les også:

--------------------

Nordmenn ut, innvandrerne inn?

Vi ser stadig flere innvandrere flytter til Oslo og bosetter seg i deler av Oslo som innehar mange innvandrere allerede. Hva bør vi gjøre med dette, om noe? Er dette greit, eller hemmer dette god integrering og deltagelse? Jeg mener hvor integrerende er det å kun la barnet snakke med barn av samme status og ikke nordmenn, eller å aldri ta del i Norge på annet vis en å bo her? Bør vi nå sette ned foten for innvandrere som ikke vil integrere seg, eller er det brudd på privatlivets fred og ikke akseptabelt? Tjener det ikke innvandrere like mye selv å la seg integrere i Norge?

 

e: oppdatering

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først og fremst burde jo folk slutte å flytte vekk fra innvandrerne. De har jo ikke nubbsjangs å bli integrert når nordmenn flytter vekk fra dem hele tiden. Jeg prøver ikke å vinkle dette til å gjøre innvandrerne til ofre, men om tusenvis av innvandrere flytter inn og like mange nordmenn ut hvert år så blir det jo fort en innvandrerdominert plass.

Lenke til kommentar

Folk flytter ikke bort uten grunn. Vi har en innvandring helt ute av kontroll i Norge og staten oppfordrer dem til kriminalitet og snylting og sier de ikke trenger å bidra med noe som helst. Slik blir det ikke integrering av og det vil ofte være nok med en innvandrerfamilie i området før problemene begynner.

 

De som er for dagens politikk burde jo flytte til områdene med mest innvandrere, men det vil de selvsagt ikke. Ikke vil de heller sende sine barn på noen av barneskolene med under 10% nordmenn. Det er bare de mest ressurssvake nordmenn som blir boende i slike strøk.

 

Hele Oslostan er antagelig tapt. Og om noen tiår vil man antagelig prøve å få løsrevet restnorge fra det muslimske Oslostan. Vi risikerer da å få samme konflikter som de har hatt på Balkan og Oslostan vil selvsagt ha sin andel av oljeinntektene og ikke ønske å ende opp som et nytt Gaza.

 

320x.jpg

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Ok, hva er det du mener da? Jeg regner med det må gå an å peke på en spesiell gruppe, helst litt mer spesifikt en innvandrere. Innvandrere er ikke så ille, vi har ikke mange integreringsproblemer med svensker og dansker...

 

Har vi noen statistikk på religion og kriminalitet blant innvandrere i Norge? Jeg har en mistanke om at kristne og jødiske innvandrere er enklere å integrere en muslimer, med sjanse for å høres rasistisk ut. Hvordan er det med hinduer og buddhister?

Lenke til kommentar

Det er vanlig for mange å vise til hele Norge når man snakker om når det blir muslimsk flertall. Dette viser at de enten ikke har skjønt problemet eller prøver seg på en bløff. Problemet er Oslo og enkelte bydeler i Oslo hvor det allerede er meget høy andel muslimer. Det mest brukte navnet blandt nyfødte i oslo er allerede Muhammed.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg! Men bor noen av dere i Oslo -> Groruddalen?

 

Viss ikke, så ikke snakk om at vi klager.

Jeg bor nemlig i groruddalen, på stovner. På skolen min så er det 94% utlendinger, jeg bor i blokk og det stinker helt grusomt av maten til utlendingene og unger bråker om kvelden både ute og inne. De kaster fra seg alt dritt i gangene og på utsiden og det er helt for jævlig mye slåsskamper og dritt her jeg bor. Og det er flere normenn her som flytter! En kamerat av meg bor i nærheten av meg, og for ca 5 år siden så var det BARE norske som bodde i blokka hans, men nå har flere flyttet ut, og det har flyttet inn bare utlendinger.

Endret av TehJøran
Lenke til kommentar
Sorry, men det er muslimer som skaper mest problemer. Det er dokumentert og diskutert i flere andre tråder.

 

Du prøver å si at nordmenn flytter unna fordi de er rasister og ikke liker mørk hud?

 

Nei, jeg bare lurte på om det var lagd statistikk på dette for det er jeg interessert i å se på. Jeg har ikke sagt noe om dem som flytter ut, men jeg sier at hvis alle nordmenn flytter ut med en gang innvandrere nærmer seg så vil vi aldri klare å integrere dem.

 

Hvorfor har vi så mange muslimske innvandrere uansett? Det er da nok av fattige buddhistiske og hinduistiske land, samt kristne land i afrika? Kanskje burde vi kvotere religioner for å sikre at ingen religion får majoritet gjennom innvandring...

 

Ole marius: Takker

Lenke til kommentar

Når bør politikerne få et klart signal på at integreringen ikke fungerer og at vi må stoppe all innvandring til vi får løsnet opp i problemene. Nå siden 1 del av byen bare har innvandrere betyr det at skolene er overfylt med bare innvandrere i de strøkene, dvs null integrering.

Lenke til kommentar

Vel, i den linken mente de at integrering gikk strålende, men de tok jo ikke forbehold for kultur. De pekte på arbeid, utdannings og fødselstrender, hvilket er greit nok, men de sa ingenting om hvordan særlig muslimske innvandrere har en tendens til å danne subkulturer med liten eller ingen interaksjon med utenomverden.

 

Det er litt mer til integrering en bare utdanning og arbeid. Jeg er redd vi vil få en voksende andel av folket som skiller seg mer og mer ut fra resten.

Lenke til kommentar
Når bør politikerne få et klart signal på at integreringen ikke fungerer og at vi må stoppe all innvandring til vi får løsnet opp i problemene. Nå siden 1 del av byen bare har innvandrere betyr det at skolene er overfylt med bare innvandrere i de strøkene, dvs null integrering.

 

Da må vi motsi både EU og FN's flyktning kvote vi er forpliktet til å opprettholde...

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Vi bør egentlig stramme kraftig inn på innvandringen fra ikke-vestlige land og kun ta imot flyktninger. Dette er jo noe regjeringen nekter å gjøre og kjører omtrent i motsatt retning. I dag er 97% av elevene på Mortensrud skole minoritetsspråklige mens 0% er det på Maridalen skole. Hva med å flytte litt rundt på dem og passe på at de ikke alle med samme etnisitet flytter til samme område? Jeg forstår godt at en somalier har lyst til å flytte til et nabolag hvor det bor mange andre somaliere. Når man får muligheten til å bo i det landet her, synes jeg man bør ofre litt. Vil kommunen flytte folk over til f.eks. Vestkantbydelene, bør de gjøre det uten å klage og lage oppstyr om "rasisme".

 

Edit: ole_marius. Om det bare hadde vært flyktinger vi hadde tatt inn, hadde ikke problemet vært like stort. Spesielt alle familiegjenforeningene bidrar til den store innvandringen her i landet.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Sorry, men det er muslimer som skaper mest problemer. Det er dokumentert og diskutert i flere andre tråder.

 

Du prøver å si at nordmenn flytter unna fordi de er rasister og ikke liker mørk hud?

Nei, jeg bare lurte på om det var lagd statistikk på dette for det er jeg interessert i å se på. Jeg har ikke sagt noe om dem som flytter ut, men jeg sier at hvis alle nordmenn flytter ut med en gang innvandrere nærmer seg så vil vi aldri klare å integrere dem.
Tror ikke man kan påstå at alle straks flytter. Det er jo mange som prøver å bli boende i områdene, men situasjonen blir bare verre og ikke bedre. Og å flytte tar uansett tid.
Hvorfor har vi så mange muslimske innvandrere uansett? Det er da nok av fattige buddhistiske og hinduistiske land, samt kristne land i afrika? Kanskje burde vi kvotere religioner for å sikre at ingen religion får majoritet gjennom innvandring...
Norge har i en årrekke markedsført seg som et land av dumsnille, lettlurte og rike. Det har vist stor apell blandt muslimer.

 

Man kan ikke kvotere religioner, men vi kan innføre en asylpolitikk mere i linje med andre land. For eksempel burde vi avvise i døra uten videre saksbehandling alle som ikke kommer til Norge som første sikre land. Bare snu og rett tilbake på flyet altså. Da vil det snart bli slutt på de arangerte asylturene til Norge.

 

Idag skal de slippes inn med fri ferdsel selv uten papirer, gis kost og losje og en lang saksbehandling og identifisering med uendelige ankemuligheter og griske asyl-advokater. Nesten 20.000 asylsøkere kommer i år og vi har vel ikke klart å returnere 100 av disse. I praksis får alle som kommer seg til Norge og klarer å si "asyl" bli.

Lenke til kommentar

Det er gamle fakta som jeg har sett før, men man bør ikke male roserødt over bildet. For det første er økonomien i Norge veldig god på grunn av oljen. At USA slår oss viser at integrasjonen ikke fungerer så bra. At det kommer i store ghettområder er heller ikke så bra. Se på f.eks. hvor dårlig svenskene gjør det. De har skyhøy arbeidsledighet for innvandre og de klares ikke å integreres i det hele tatt. Vi har hatt samme politikk som dem, så vi burde ikke skryte for mye av politikken vår.

 

Men legg merke til at innvandrergrupper generelt hadde ca 10% lavere yrkesdeltagelse enn nordmen, og enda høyere i høyere aldersgrupper. Noen grupper gjør det bedre enn nordmenn.Det er spesielt muslimske grupper som gjør det dårlig. Ved å nekte for at det eksisterer problemer, gjø egentlig bare hele saken verre.

 

En ting som er sant, er at Norge har ikke veldig mange muslimske innvandre sammenlgnet med andre land. Hvis du går utenfor Oslo finner du ikke mange innvandre for å si det sånn. Norge kommer ikke til å få muslimsk flertall, fordi når det går til helvete med andre europeriske land vil Norge lukke grensene sine. Allikavel Oslo, kommer nok til å få muslimsk flertall en eller annen gang i fremtiden.

 

BTW: Liker ikke SSB. Det er tydlig de var bare der for å spre propaganda. Hvorfor kan vi ikke heller ha et statistisk sentrallbyrå som er interesert i å presentere de virkelige dataene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...