Simen1 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg har en liten utfordring til dere. Man får i oppgave å ta et portrett der man skal ha med ~5cm luft over hodet og ~15 cm under haka. Fokus skal være på øynene. Bakgrunnen er "uendelig" langt unna. Oppgaven er å maksimere blur-effekten i bakgrunnen (bokeh). Noen forutsetninger for regnestykkene er at man bruker et kamera med 1,5x crop-sensor og har følgende objektiver tilgjengelige: 30mm f/1,4 50mm f/1,4 90mm f/2,8 70-200mm f/2,8 Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du for å utføre oppgaven? NB. Husk at hele hodet og litt over og under skal være med sånn at større brennvidde betyr lengre fokusavstand. Bonusoppgave: Anta at dere bare har 4 meter avstand mellom kameraet og bakgrunnen tilgjengelig. Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du nå og hvor mellom kameraet og veggen plasserer du modellen? Oppgaven er fortsatt den samme: maksimer bakgrunns-blur. Endret 15. desember 2009 av Simen1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg har en liten utfordring til dere. Man får i oppgave å ta et portrett der man skal ha med ~5cm luft over hodet og ~15 cm under haka. Fokus skal være på øynene. Bakgrunnen er uendelig langt unna. Oppgaven er å maksimere blur-effekten i bakgrunnen (bokeh). Noen forutsetninger for regnestykkene er at man bruker et kamera med 1,5x crop-sensor og har følgende objektiver tilgjengelige: 30mm f/1,4 50mm f/1,4 90mm f/2,8 70-200mm f/2,8 Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du for å utføre oppgaven? NB. Husk at hele hodet og litt over og under skal være med sånn at større brennvidde betyr lengre fokusavstand. Bonusoppgave: Anta at dere bare har 4 meter avstand mellom kameraet og en vegg tilgjengelig. Hvilket objektiv (og innstillinger) velger du nå og hvor mellom kameraet og veggen plasserer du modellen? Oppgaven er fortsatt den samme: maksimer bakgrunns-blur. Hm. Hvis bakgrunnen er uendelig langt unna vil den ikke synes, og det er det samme hvilket objektiv man bruker? Hvis bakgrunnen er uendelig langt unna er det tøysete å plassere motivet 4 meter fra veggen bak fotografen? Jeg er faktisk spent på utregninger og svar. Magefølelsen sier hhv 50 og 30 @ f/1.4, men jeg forventer egentlig at det er på feil jorde... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Det du er ute etter er avstanden objektiv/motivet,og på to'ern bakgrunn ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg er ute etter valg av objektiv, brennvidde og blenderåpning i oppgave 1. I oppgave 2 er jeg ute etter det samme som i 1 pluss fokusavstand. Jeg er spent på svarene jeg også Jeg har ikke regnet på det selv, men regner med at enten 50mm f/1,4 eller 200mm f/2,8 er svaret på nr 1, men på nr 2 er det mer åpnet. Der må man optimere mellom flere faktorer. Ved f.eks 200mm må motivet stå rett ved bakgrunnen og da får man jo ikke særlig mye bakgrunns-blur. Der er jeg virkelig spent på svaret. Mulig Online Depth of Field Calculator kan være et hjelpende verktøy på veien mot svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå