Gå til innhold

Hva kan ikke gjenvinnest/resirkulerest?

Ida_1

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha framføring på førstkommede torsdag om avfall og gjenvinning, men har et lite problem. Jeg har nemlig tenkt å si litt om ting som ikke kan gjenvinnest, men jeg er ikke helt sikker på hva som ikke går an å gjenvinne! Noen som vet om noe som ikke kan gjenvinnest/resirkuleres? :)

EDIT: Kan moderator flytte tråden til skole og leksehjelp delen?

Endret av Ida_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste kan vel energigjennvinnes, men det er sikkert en del ting som ikke kan materialgjennvinnes, men jeg kommer ikke på noen gode eksempler, eneste som datt inn i hodet mitt er plast. Av den plasten som blir sendt til gjennvinning klarer de å gjevinde 30 %, er ikke det ca. rett?

Lenke til kommentar
Det meste kan vel energigjennvinnes, men det er sikkert en del ting som ikke kan materialgjennvinnes, men jeg kommer ikke på noen gode eksempler, eneste som datt inn i hodet mitt er plast. Av den plasten som blir sendt til gjennvinning klarer de å gjevinde 30 %, er ikke det ca. rett?

Foreslo herdeplast i innlegget over ditt. Termoplast kan smeltes og formes på nytt. Hvor mange prosent herdeplast (av all plast) som blir brukt/levert inn vet jeg ikke.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

^

Nei, jeg mener vanlig mykplast. Var på Grønn Gruppe(miljø) når jeg konfet meg, og da var det en mann fra Bergen Interkommunale Renholdsverk (BIR) som snakket (Bosselskapet i Bergen). Utifra det jeg husker, blir plasten (ihvertfall herifra) sendt til Sverige for resirkulering, og tallet jeg husker var 30 %. Ekstremt usikkert og litt nyttig, fremdeles. Du kan jo sjekke det ut, TS, om du føler du kan bruke det.

Lenke til kommentar

Hva mener du med vanlig mykplast? All plast deles inn i gruppene herdeplast og termoplast. Termoplast kan smeltes og formes om igjen, mens herdeplast brenner i stedet.

Det er to hovedkategorier av plast: termoplast og herdeplast. Termoplast kjennetegnes ved at den kan formes på nytt ved å varmes opp, mens herdeplast får endelig form når plasten er herdet.
Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...