Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan en defekt varmematte repareres?

Anbefalte innlegg

Er det noen elektrikere her på forumet?

I forbindelse med fjerning av flis skadet jeg varmematten jeg hadde i en gang hjemme. Matten er av typen Devimat. Er det mulig å skjøte på denne typen varmekabel? Det er kun kobberlederen som er skadet. Aluminiumslederen (som såvidt jeg forstår er den som skal gi varme) er intakt.

Skjøting av tradisjonell varmekabel er jo en smal sak, men jeg er litt mer usikker på hvordan dette blir med en så fin kabel. Noe sier meg likevel at dette ikke bør være en umulighet å få til.

Jeg har selvsagt planer om at en elektriker i så fall skal få ta seg av denne jobben, men jeg er for utålmodig til å vente til i morgen med å finne ut av dette. Å meisle opp hele gulvet og legge nye kabler er utelukket, da vi her snakker om en ganske stor gang (mye arbeid). Så alternativet til reparasjon er å legge ny flis oppå og gi blaffen i hele gulvvarmen. Er rimelig fortvilt og forbannet på meg selv for at dette kunne skje.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke sjekket med Devi, men kan ikke se for meg at det skal være noe problem å skjøte den. Men den typen kabel brukes gjerne i lavtbyggende gulv, og en skjøt vil naturligvis bygge mer enn selve kabelen. Før elektrikeren kommer, bør du frigjøre noen gode tamper på hver side av bruddet, og passe på at det er plass i høyden til en skjøt.

Lenke til kommentar

ikke noe problem å skjøte. men er greit å få frem endene slik att elektriker kommer til ender som er klare til å skjøte på. kan være greit å hugge ut litt i gulvet for å få plass til eventuell skjøt også.

Er heller ikke noe problem å lage lavtbyggende skjøt med RKK og jordskjerm, men forhør deg med elektrikeren før han kommer, for dette er ikke utstyr som han normalt har i bilen.

Lenke til kommentar

Klarte ikke vente, så jeg måtte ringe en elektriker i kveld. Som dere sier er ikke dette noe problem. Var visst bare et par skjøtemuffer, krympeflex og et skjøtestykke som skulle til, så da var det ikke så veldig komplisert likevel. Matten er støpt på gipsunderlag, så høyden vil ikke være et problem. Jeg meisler ned til gipsen om nødvendig. Har allerede meislet ut godt med plass til skjøten, slik at den ikke vil stikke opp over støpen, så elektrikeren vil vel toppen trenge et par minutter på denne jobben.

Grunnen til at jeg var bekymret var at jeg fikk for øret at dette ikke var mulig å gjøre noe med (og dette kom atpåtil fra en elektriker). Men man skal visst ikke tro på alt man hører.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har skjøta en varmematte tidligere, og det går greit det, men det kan være litt tidkrevende da lederne er vannvittig små og tynne. Omtrent som hårstrå. Det må tvinnes og brettes og styres med for å klare å få pressa de fast i skjøtehylsene.. så det går litt tid gjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...