Gå til innhold

Jenter, fysiske prestasjoner og karakterer


Anbefalte innlegg

La meg si det sånn: jeg er en gutt på 19 år som trener omtrent 2 ganger i uken og har ghort dette stort sett hele livet. Det finnes jenter som trener 3-4 ganger mer enn meg, men som jeg likevel slår i løping, men dette betyr ikke at jeg er bedre trent enn disse jentene, bare at guttekroppen er bedre egnet for løping.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La meg si det sånn: jeg er en gutt på 19 år som trener omtrent 2 ganger i uken og har ghort dette stort sett hele livet. Det finnes jenter som trener 3-4 ganger mer enn meg, men som jeg likevel slår i løping, men dette betyr ikke at jeg er bedre trent enn disse jentene, bare at guttekroppen er bedre egnet for løping.

La meg si det sånn: løper du bedre enn en jente er du bedre til å løpe uavhengig av kjønn. Man bør få karakterer ut i fra hvor god man er. Ikke hva slags kjønn man er.

Lenke til kommentar
Synes jenter og gutter skulle blitt vurdert på samme grunnlag, i alle fag. Likestilling my ass.

Så du synes at jenter må legge ned 4-5 ganger så mye arbeid i gymfaget enn det guttene gjør?

 

Så du synes at gutter må legge ned 4-5 ganger så mye arbeid i de teoretiske fagene som det jenter gjør?

Det må de ikke. De trenger bare å legge inn 1 ganger så mye arbeid i teoretiske fag for å gjøre det like bra.

Lenke til kommentar
La meg si det sånn: løper du bedre enn en jente er du bedre til å løpe uavhengig av kjønn.

Det stemmer vel ikke helt. Mange forskningsrapporter tyder på at menn er generelt bedre i fysiske øvelser. Første jeg fant på google; http://home.hia.no/~stephens/gender.htm

 

Man bør få karakterer ut i fra hvor god man er. Ikke hva slags kjønn man er.

Her er jeg helt enig. Innsats skal ha minimalt å si. Dog kan innsats være tellende i sporter hvor "mental tilstedeværelse" har positive effekter. Da tenker jeg på å bidra til positive lagånd, oppmuntring osv...

Lenke til kommentar
Synes jenter og gutter skulle blitt vurdert på samme grunnlag, i alle fag. Likestilling my ass.

Så du synes at jenter må legge ned 4-5 ganger så mye arbeid i gymfaget enn det guttene gjør?

 

Så du synes at gutter må legge ned 4-5 ganger så mye arbeid i de teoretiske fagene som det jenter gjør?

Gutter er ikke dårlige i teoretiske fag fordi de er dummere, men fordi de ikke gidder å legge ned nok arbeid. Dette er ikke tilfellet i gym, der vil gutter gjøre det bedre enn jenter selv om de har lik innsats.

 

Jeg ser ikke feilen? Menn er i mange tilfeller bedre nettopp fordi de er menn? Er dette feil?

Nei dette er riktig. En mann som er godt trent vil slå en godt trent kvinne i stort sett alle idretter.

Lenke til kommentar
Gutter er ikke dårlige i teoretiske fag fordi de er dummere, men fordi de ikke gidder å legge ned nok arbeid.

Beklager at jeg ikke har lest gjennom hele tråden, men er dette et fastslått faktum? Kilde?

 

Personlig tror jeg menn er overrepresentert på skalaens ytterpunter. Kvinner er overrepresentert på midten.

Lenke til kommentar
Gutter er ikke dårlige i teoretiske fag fordi de er dummere, men fordi de ikke gidder å legge ned nok arbeid. Dette er ikke tilfellet i gym, der vil gutter gjøre det bedre enn jenter selv om de har lik innsats.

 

Ikke dummere, bare senere i utviklingen, noe som gjør at de er dårligere skikket til å sitte på skolebenken i barne- og ungdomsårene. Dette ser man tydelig ved at guttene i snitt ligger ganske langt under det jentene gjør frem til ut videregående skole. På universitet og høgskoler så gjevner dette seg ut.

Lenke til kommentar

I fjor ble karakterene i min klasse ganske urettferdig satt.

 

Mens en gutt som var god i det meste, og skulle fått en 5, fikk en 2 fordi han bråket, det er ikke riktig. (Han fikk satt opp til 3 fordi han klaga)

 

På den andre siden fikk de fleste jentene som ikke gjorde noe, 4er. Det var faktisk jenter som ikke gjorde noe hele året, bare sto i gymsalen.

 

Fair? :wallbash:

Lenke til kommentar
jenter får alltid god gym karakter hvis de er deilige, men gutter har mye høyere og hardere krav. Man skal være smisker eller i drit god form for å få god gym karakter dvs. 5 og 6 hvis man er gutt. Snakker høyere trinn enn 8,9 klasse

Dette er ikke min erfaring. Jeg er ganske godt trent og fikk 6 i gym, det var det få jenter som gjorde, og de jentene som fikk samme karakter som meg trente ganske mye mer. Selvsagt var jeg bedre enn dem i løping og ballspill, men de jentene som fikk samme karakter som meg la ned mye mer arbeid i gymfaget enn det jeg gjorde.

Lenke til kommentar

Hvilket nivå snakker vi her? Jeg opplevde hvertfall enorm forskjell i faget kroppsøving fra ungdomsskolen til videregående. På ungdomsskolen satt lærerne utfor og røyka mens elevene var i salen og gjorde stort sett det de hadde lyst til . . . På videregående derimot blir hver push-up skrevet ned og husket på når karakteren settes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
The Norwegian Stallion: 14 hang-ups er veldig mykje, spesielt sett i forhold til usle 40 push-ups, eg tviler sterkt på at skulen din er noko anna enn ein av veldig få.

 

Hang-ups kravet er det for noen andre jeg har prata med uttafor Oslo. Mens andre sentrumsskoler som "katta" og Elvebakken har omtrent ikke gymtester (visstnok, baren oe jeg har hørt, kan ikke bevise det)...

 

Men, hva med et karaktersystem i gym som utelukkende baserer seg på innsats?

Lenke til kommentar
Hvilket nivå snakker vi her? Jeg opplevde hvertfall enorm forskjell i faget kroppsøving fra ungdomsskolen til videregående. På ungdomsskolen satt lærerne utfor og røyka mens elevene var i salen og gjorde stort sett det de hadde lyst til . . . På videregående derimot blir hver push-up skrevet ned og husket på når karakteren settes.

 

 

ja, helt nazi tyskland takter :p

Lenke til kommentar
Synes jenter og gutter skulle blitt vurdert på samme grunnlag, i alle fag. Likestilling my ass.

 

Dette er jo en fantastisk selvmotsigelse, når du tenker over det ;-)

 

Det beste for alle i samfunne er selvfølgelig om de som er best egnet til å gjøre en jobb, gjør den, siden arbeid tross alt handle om å tilfredsstille etterspørsel etter en vare eller tjeneste.

Jeg ser ikke noen motsigelse? Kanskje du har misforstått når jeg sier "Likestilling my ass". Jeg er FOR likestilling, og mener at jenter og gutter skal gis de samme krav for en gitt karakter i samtlige fag, både gym og teoretiske fag. Jeg sier "likestilling my ass" som å si "likestilling du liksom" for å understreke at det aldeles ikke eksisterer likestilling i dagens system hvor jenter har lavere krav i gym.

 

Ditt andre avsnitt er jeg helt enig med.

 

Men, hva med et karaktersystem i gym som utelukkende baserer seg på innsats?
Dette ville jo vært det optimale egentlig. På den måten blir det likt for alle, den litt tykke som aldri har vært i fysisk aktivitet og den spreke fotballspilleren. Ta en løpetest på begynnelsen av året og en til på slutten av året, se hvem som har forbedret seg. Fotballspilleren som har f.eks. 2 min dårligere tid (men fremdeles en langt bedre tid enn alle andre) vil få en 4-er mot den tykke ungen i eksempelet som har forbedret sin tid med nærmere 5 minutter, han får 5. Det kan her selvsagt diskuteres om det er vanskelig for en allerede godt trent person å forbedre seg drastisk, sammenlignet med en utrent person som begynner å trene. Men dette kan jo bli tilrettelagt.

 

Om det fins yrker hvor arbeidstakers fysiske form har noe å si kan arbeidsgiver selv teste dette, f.eks. i militæret. Gymkarakteren har egentlig ikke noe på vitnemålet å gjøre synes jeg.

 

Hvilket nivå snakker vi her? Jeg opplevde hvertfall enorm forskjell i faget kroppsøving fra ungdomsskolen til videregående. På ungdomsskolen satt lærerne utfor og røyka mens elevene var i salen og gjorde stort sett det de hadde lyst til . . . På videregående derimot blir hver push-up skrevet ned og husket på når karakteren settes.

 

ja, helt nazi tyskland takter :p

Det fins ingenting nazi ved å sette karakterer på et ordentlig grunnlag. Det kan så klart være du er sarkastisk, men det vet vel ikke jeg, internett vet du.. Uansett en unødvendig post :)

Lenke til kommentar
Men, hva med et karaktersystem i gym som utelukkende baserer seg på innsats?

Dette ville jo vært det optimale egentlig. På den måten blir det likt for alle, den litt tykke som aldri har vært i fysisk aktivitet og den spreke fotballspilleren. Ta en løpetest på begynnelsen av året og en til på slutten av året, se hvem som har forbedret seg. Fotballspilleren som har f.eks. 2 min dårligere tid (men fremdeles en langt bedre tid enn alle andre) vil få en 4-er mot den tykke ungen i eksempelet som har forbedret sin tid med nærmere 5 minutter, han får 5. Det kan her selvsagt diskuteres om det er vanskelig for en allerede godt trent person å forbedre seg drastisk, sammenlignet med en utrent person som begynner å trene. Men dette kan jo bli tilrettelagt.

Det er jo idiotisk. Karakteren skal vise kompetansen i faget, ikke om du har forbedret deg eller ikke.

 

 

Om det fins yrker hvor arbeidstakers fysiske form har noe å si kan arbeidsgiver selv teste dette, f.eks. i militæret. Gymkarakteren har egentlig ikke noe på vitnemålet å gjøre synes jeg.

I realiteten blir dine fysiske evner testet hvis du velger høyere utdanning innenfor slike retninger. F.eks idrettshøyskole, militæret, osv. Derfor er jeg enig med deg om at gymkarakteren har lite å gjøre på vitnemålet. Det burde vært en form for gradering av hvor mye hver enkelt karakter teller avhengig av hvilket type studium du velger å følge videre. Men et slikt system ville det blitt mye kluss med i praksis.

Lenke til kommentar
Men, hva med et karaktersystem i gym som utelukkende baserer seg på innsats?

Dette ville jo vært det optimale egentlig. -snip-

Det er jo idiotisk. Karakteren skal vise kompetansen i faget, ikke om du har forbedret deg eller ikke.

Det er altså snakk om å basere karakteren på innsats. I et fag som baserer seg utelukkende på fysiske prestasjoner ser jeg ikke hvordan dette kan være tull. Jeg skjønner at det blir tull i f.eks. matte, men i gym? Ikke utenkelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...