Gå til innhold

Jenter, fysiske prestasjoner og karakterer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forutsettningene for at det skal fungere ålright er der.

Dårlige / udugelige lærere ødelegger det.

 

Ett av problemene kan også være hvordan lærere tolker lovene og reglene.

Lærere med god pedagogikk og innsikt i gymfaget løser dette på en enkel og fin måte, noe jeg selv har opplevd.

Lenke til kommentar
Man skal kunne oppnå høyeste karakter basert på egen oppnåelse og utifa kompetansen man selv har bygd opp.

 

Slik er det ikke i andre fag, hvorfor pokker skal det være slik i gym? Jeg aksepterer at jeg rett og slett ikke er noe idrettsmenneske. Jeg har flere ganger forsøkt med trening, men fremgangen har alltid uteblitt. Hver eneste gang. Jeg skal gjøre et nytt forsøk nå, på det nye året, for å se om jeg kan få noen fremgang, men jeg har mine tvil. I løping, der merker jeg fremgang, men når det kommer til styrketrening så er jeg latterlig dårlig. Jeg er en svekling, og selv etter knallharde forsøk, så blir det faktisk ikke bedre. Men, det er jo bra at apekattene har ETT fag de kan gjøre det godt i også. :wee: Jeg gjorde det jo bedre enn de der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Er du middels godt trent er det ikke noe problem å få 5.

 

Så du mener at det er lett å klare 40 push-ups og 14 hang-ups? Det er kravene for 5 på min skole, og du må nok trene en del styrke utenfor skolen for å få til det.

Lenke til kommentar
Er du middels godt trent er det ikke noe problem å få 5.

 

Så du mener at det er lett å klare 40 push-ups og 14 hang-ups? Det er kravene for 5 på min skole, og du må nok trene en del styrke utenfor skolen for å få til det.

Så dere har bare push ups og hang ups hos deg og 40 push ups er ikke veldig mange. Det finnes sikkert noen unntak for noen skoler, men de fleste skoler trenger du bare å være middels godt trent og du vil klare å få fem i gym.

Lenke til kommentar

Er du greit trent så bør det gå ja.

 

På en måte er det greit at man gir karakterer i gym utifra prestasjonen din. Det finnes jo de som like bedre å trene enn å studere, og de har da bedre grunnlag for bra karakterer i gym enn andre. På samme måte har de som bruker masse tid utenfor skolen til å studere ett bedre grunnlag til å få bra karakterer i de andre fagene.

 

Kanskje man burde ha ett eget karakterkort med gymkarakterer, hvor de individuelle tingene fikk en egen post(feks kondisjon, styrke osv)

Da teller ikke dette arket på det vanlige snittet, men man fikk ett eget "gymsnitt" som blir mere vektlagt på skoler/jobber man må bevege seg mye på, enn de mere teoretiske?

 

Bare noen kjappe tanker fra meg

Lenke til kommentar
Så du mener at det er lett å klare 40 push-ups og 14 hang-ups? Det er kravene for 5 på min skole, og du må nok trene en del styrke utenfor skolen for å få til det.

Det kan da umulig stemme, når minstekravet for opptak til Hærens Jegerkommando er 4 hangups og 30 pushups, og 15 hangups vil gi toppkarakter på politihøgskolens opptakstest.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

 

 

Er du middels godt trent er det ikke noe problem å få 5.

Så du mener at det er lett å klare 40 push-ups og 14 hang-ups? Det er kravene for 5 på min skole, og du må nok trene en del styrke utenfor skolen for å få til det.

Så dere har bare push ups og hang ups hos deg og 40 push ups er ikke veldig mange. Det finnes sikkert noen unntak for noen skoler, men de fleste skoler trenger du bare å være middels godt trent og du vil klare å få fem i gym.

Nei vi har andre tester også, men valgte de testene som folk har et forhold til. Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Man skal kunne oppnå høyeste karakter basert på egen oppnåelse og utifa kompetansen man selv har bygd opp.

 

Slik er det ikke i andre fag, hvorfor pokker skal det være slik i gym? Jeg aksepterer at jeg rett og slett ikke er noe idrettsmenneske. Jeg har flere ganger forsøkt med trening, men fremgangen har alltid uteblitt. Hver eneste gang. Jeg skal gjøre et nytt forsøk nå, på det nye året, for å se om jeg kan få noen fremgang, men jeg har mine tvil. I løping, der merker jeg fremgang, men når det kommer til styrketrening så er jeg latterlig dårlig. Jeg er en svekling, og selv etter knallharde forsøk, så blir det faktisk ikke bedre. Men, det er jo bra at apekattene har ETT fag de kan gjøre det godt i også. :wee: Jeg gjorde det jo bedre enn de der.

Køyrer du eit skikkeleg opplegg? Eit styrkeprogram bør inkludere øvelsane markløft, knebøy og benkpress og du bør køyre få reps (3-7).

Passar du kosthaldet? Får du i deg nok protein og kaloriar slik at du i det heile tatt har det som trengst for å bygge muskulatur?

Med mindre du har ein kronisk lidelse er problemet i hodet ditt, har ikkje noko med kroppen din å gjere.

 

The Norwegian Stallion: 14 hang-ups er veldig mykje, spesielt sett i forhold til usle 40 push-ups, eg tviler sterkt på at skulen din er noko anna enn ein av veldig få.

Lenke til kommentar

Hele problemet med urettferdige gymkarakterer kunne man unngått ved å legge ned samordna opptak og la utdanningsinstitusjonene selv håndplukke de elevene de mener er best egnet. Hvorfor skulle for eksempel en ingeniørskole bry seg om du har 3 eller 4 i gym?

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Morsom og interessant diskusjon dere har her. Vil starte med å si at jeg synes førstepost er saklig og god, og jeg har selv tenkt litt på dette.

 

Generelt sett er nok gutter overlegne jenter i det meste som kan kalles fysisk aktivitet, uten at jeg kan fremstille beviser for dette. På samme måten er, og dette trenger jeg ikke bevis for, noen gutter flinkere enn andre gutter og det samme gjelder jenter.

 

Jeg vedder på at mange jenter er imot lavere krav for dem i gymtimen, rett og slett fordi det er en måte å gjøre det offisielt at de er svakere enn menn (og det er ikke jeg men skolen whatever som har bestemt dette). Men når de står der i gymtimen med joggeskoene på og får høre at en 6-er for dem er en 4-er for oss gutter får pipen en annen lyd, "dere er gutter da".

 

Det er enkel sak å se at gutter flest er høyere, bredere og bedre bygd til å utføre fysisk arbeid. Det er ikke like lett å på samme måte se at jenter kanskje er bedre rystet til å utføre f.eks. mattestykker eller ha fagkunnskaper i norsk og engelsk. Om dette ble dokumentert på en god måte tror jeg ikke det ville skjedd en dritt av den grunn med karaktergivningen. Og det burde det heller ikke.

 

Synes jenter og gutter skulle blitt vurdert på samme grunnlag, i alle fag. Likestilling my ass.

Lenke til kommentar
Synes jenter og gutter skulle blitt vurdert på samme grunnlag, i alle fag. Likestilling my ass.

 

Dette er jo en fantastisk selvmotsigelse, når du tenker over det ;-)

 

Det beste for alle i samfunne er selvfølgelig om de som er best egnet til å gjøre en jobb, gjør den, siden arbeid tross alt handle om å tilfredsstille etterspørsel etter en vare eller tjeneste.

Lenke til kommentar
Er ikke guttene som maser likestilling overalt

Fordi de ikke trenger det.

 

Det er ikke likestilling at jenter må tilbringe utallige flere timer på treningssenter enn gutter for å få samme karakter. Husk at gymfaget handler om å ha en treng og frisk kropp, og en kvinne som løper 3000 meter er like godt trent som en mann som løper adskillig fortere.

Lenke til kommentar
Det er ikke likestilling at jenter må tilbringe utallige flere timer på treningssenter enn gutter for å få samme karakter.

 

En karakter skal gjenspeile ferdigheter, ikke arbeidsinnsats. Hvis jeg er et null i matte til tross for at jeg jobber 60 timer i uka, mener du jeg skal bli belønnet med en sekser?

 

For øvrig mener jeg karaktersetting i gymfaget er idiotisk.

Lenke til kommentar

Jeg synes det skal være like krav for jenter som for gutter. Dette vil riktignok gi gutter en ekstrem fordel i gym, helt utvilsomt. Jeg vet imidlertid ikke om det er noe problem i seg selv. Gutter er rett og slett, generelt sett, mye bedre enn jenter i gym, og det synes jeg resultatene kan reflektere.

 

Hvis argumentet er at jenter må legge ned en urimelig stor innsats for å nå samme nivå, så ser jeg selvsagt det poenget. Men det er mye som er urettferdig her i verden. Bør man også gi andre krav for gutter som er mindre talentfulle i sport enn andre? Talentfulle individer vil få ekstremt mye mer fremgang enn de med mindre talent. Er det ikke da urettferdig at de med mindre talent kanskje må jobbe 2-3 ganger så mye for å oppnå de samme fysiske resultatene, eller at de ikke har den minste sjanse til å komme opp på nivået til de som har talent og i tillegg gjør en innsats?

 

Hva med akademiske talenter? Er det ikke urimelig at noen lærer ekstremt mye kjappere enn andre? Burde man gi samme "handicapfordel" til de som er lite talentfulle når det gjelder læring av teoretisk stoff? Min mening er definitivt at man ikke skal gjøre det, og det blir like feil å gi jenter lavere krav bare fordi de er dårligere i sport. Karakterer skal reflektere hvor god man er, ikke hvor mye innsats man legger ned.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...