NikkaYoichi Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er et ubestridt faktum at jenter modnes fortere enn gutter, jenter vil derfor være bedre skikket og ha større forutsetninger til å gjøre det bedre i teoretiske fag. Det er derfor på sin plass at guttene får lavere krav enn jentene, som er tilpasset deres utvikling, akkurat slik som at jentene har lavere krav til fysiske prestasjoner. Lenke til kommentar
Encore Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Det er et ubestridt faktum at jenter modnes fortere enn gutter, jenter vil derfor være bedre skikket og ha større forutsetninger til å gjøre det bedre i teoretiske fag. Det er derfor på sin plass at guttene får lavere krav enn jentene, som er tilpasset deres utvikling, akkurat slik som at jentene har lavere krav til fysiske prestasjoner. Kjempebra at du tar poenget mitt. Det er nettop dette jeg vil frem til, at man kan trekke paraleller fra gymkarakteren til karakterene i de teoretiske fagene. Men jeg skulle, som sagt, heller sett at man heller fjerner karakterforskjellene i gymen. Kompetanse bør være kompetanse. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ikke nok med at jentene gies mindre krav, de har mye større sjangse for å oppnå bedre karakterer på fysiske tester enn den forskjeller mellom gutter og jenter skulle tilsi. Jentene i klassen min løp alle inn på enten karakter 5 eller 6 på en løpetest. Snittet hos guttene var 2-3. Ikke rart, jentene var nesten like gode men de løp bare 2/3 av den distansen guttene løp, men med samme tidsrammer. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Har aldri tenkt på det, men føler trådstarter har et poeng.i utgangspunketet er jeg forøvrig heller ikke for at gymkarakter har noe å gjøre på et vitnemål. At jenter blir omtalt som å være bedre til å lære seg stoff, og flinkere fagmessig er ingen hemmelighet. Tvert imot er det noe hvartfall jeg ble gnidd inn med de siste årene på vgs. Jenter burde stilles samme krav i gymtimene som gutter blir i andre fag. Er du helt dum? Skal jenter ha samme krav i gym som gutter? Det er bare tull. Jenter er ikke bedre i andre fag enn gutter, de arbeider mer. Selvsagt bør jenter ha samme krav til kunnskap og innsats i gymtimene men ikke samme krav til resultater. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Har aldri tenkt på det, men føler trådstarter har et poeng.i utgangspunketet er jeg forøvrig heller ikke for at gymkarakter har noe å gjøre på et vitnemål. At jenter blir omtalt som å være bedre til å lære seg stoff, og flinkere fagmessig er ingen hemmelighet. Tvert imot er det noe hvartfall jeg ble gnidd inn med de siste årene på vgs. Jenter burde stilles samme krav i gymtimene som gutter blir i andre fag. Er du helt dum? Skal jenter ha samme krav i gym som gutter? Selvfølgelig. Vi lever tross alt i et likestilt samfunn Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Selvfølgelig. Vi lever tross alt i et likestilt samfunn Det er ikke likestilling å stille nærmest uoppnåelige krav til jenter i gym. Er du klar over hvor mye trening det kreves av en jente for å kunne hamle opp med godt trente gutter? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Likestilling er bare når det gagner kvinnene, virker det som enkelte ganger. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Likestilling er bare når det gagner kvinnene, virker det som enkelte ganger. Så du mener at jenter skal trene dobbelt så mye for å få samme karakter som gutter i gym? Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Når vi først er inne på temaet: I noen fag på NTNU får kvinner ekstrapoeng. Hadde nettopp noen fra NTNU i klassen vår. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Når vi først er inne på temaet: I noen fag på NTNU får kvinner ekstrapoeng. Hadde nettopp noen fra NTNU i klassen vår. Det gjør gutter også andre steder. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Har aldri tenkt på det, men føler trådstarter har et poeng.i utgangspunketet er jeg forøvrig heller ikke for at gymkarakter har noe å gjøre på et vitnemål. At jenter blir omtalt som å være bedre til å lære seg stoff, og flinkere fagmessig er ingen hemmelighet. Tvert imot er det noe hvartfall jeg ble gnidd inn med de siste årene på vgs. Jenter burde stilles samme krav i gymtimene som gutter blir i andre fag. Er du helt dum? Skal jenter ha samme krav i gym som gutter? Det er bare tull. Jenter er ikke bedre i andre fag enn gutter, de arbeider mer. Selvsagt bør jenter ha samme krav til kunnskap og innsats i gymtimene men ikke samme krav til resultater. Så det burde være innsatsen som skal være karakter grunnlaget? ehh... jah... SV ? Selvfølgelig. Vi lever tross alt i et likestilt samfunn Det er ikke likestilling å stille nærmest uoppnåelige krav til jenter i gym. Er du klar over hvor mye trening det kreves av en jente for å kunne hamle opp med godt trente gutter? Ja for ikke å snakke om hvor vanskelig det er for en gutt å hamle opp med en godt trent jente! Det virker for meg som at du ikke har så veldig mye erfaring med trening av jenter.... Om det er slik at en jente må trene mer en en gutt for å oppnå samme treningsresultat så er dette isåfall nytt for meg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Når vi først er inne på temaet: I noen fag på NTNU får kvinner ekstrapoeng. Hadde nettopp noen fra NTNU i klassen vår. Det gjør gutter også andre steder. Nope, det finnes bare for jenter. Det fantes tidligere noen mindre gunstige ordninger for gutter (+2 poeng), men de ble fjernet de også. Ellers er jeg enig resten av du skriver. Disse meningene tyder på at det for mange gutter på forumet. Endret 16. desember 2009 av Camlon Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det nokon påstår om at kvinner har sterkare viljestyrke enn menn er bullshit. Når det gjeld fysiske prestasjonar har kvinner visse ulemper, for det første er dei ikkje "beregna" for same type aktivitet som menn, at dei er svakare fysisk enn men er genetisk bestemt fordi andre ting er proritert. Bla. er kvinner litt "hjulbeint" for å gi dei moglegheita til å føde barn. Eg synast ikkje kvinner bør få fordelar i gymvurderinga, dei er svakare og det bør karakteren reflektere. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det kommer litt an på hva gymkarakteren skal reflektere. Om den bare skal fortelle hvor god fysisk form du er i så kan vi egentlig legge bort karakteren og bruke et skjema som forteller hvor fort du løper 3000 meteren, hvor mange sit-ups, pull-ups og pushups du tar og hvor lenge du bruker på 7 km speedmarsj med 30kg's sekk. Om den derimot skal brukes også til å vise hvor god innsats du har, lagånd osv. som den har tradisjonelt blitt brukt til til reformen kom så er det nesten rettferdig. Om karakteren skal fortelle hvor mye innsats noen la inn i 3000 meteren så burde dårlig trente folk få bedre karakterer om de løper den på 12 minutter en noen som har trent hele livet gjør om de løper den på 12 minutter. Som sagt, karakteren har tidligere blitt brukt til å måle innsats og lagånd i tillegg og da er det rettferdig at det er lettere for dårlig trente folk å få gode karakterer, da det krever mer innsats å løpe 3000 meter på 12 minutter med et berg av fett en det gjør uten. Om den bare skal vise dine fysiske prestasjoner er karakteren avleggs likevel, og om den er for en blanding så må det nesten være en vurderingssak for læreren. Nå må jeg si da, jeg kan ikke skjønne hvordan gymkarakteren skulle være nyttig om den bare måler fysiske prestasjoner. De jobbene som krever at du er i god form har opptak med egne tester likevel, og de jobbene som krever at du er i normal form klarer arbeidsgiveren fint å dømme om søkeren er god nok. Lenke til kommentar
Encore Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Har aldri tenkt på det, men føler trådstarter har et poeng.i utgangspunketet er jeg forøvrig heller ikke for at gymkarakter har noe å gjøre på et vitnemål. At jenter blir omtalt som å være bedre til å lære seg stoff, og flinkere fagmessig er ingen hemmelighet. Tvert imot er det noe hvartfall jeg ble gnidd inn med de siste årene på vgs. Jenter burde stilles samme krav i gymtimene som gutter blir i andre fag. Er du helt dum? Skal jenter ha samme krav i gym som gutter? Det er bare tull. Jenter er ikke bedre i andre fag enn gutter, de arbeider mer. Selvsagt bør jenter ha samme krav til kunnskap og innsats i gymtimene men ikke samme krav til resultater. Jo, jenter har gjennomsnittlig høyere karakter i de fleste teoretiske fag. Å si at gutter må gjøre en større innsats, er akkurat som å si at jentene skal trene mer til gymtesten. Men jeg skal atter en gang understreke at jeg mener at det er på sin plass, for begge parter. Definisjonen på kompetanse er i ferd med å drepes i det norske samfunnet. Lenke til kommentar
Encore Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Det nokon påstår om at kvinner har sterkare viljestyrke enn menn er bullshit. Kvinner har bedre konsentrasjon og bedre evne til å disponere tiden. Viljestyrke er en annen sak, ja. Lenke til kommentar
Encore Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Likestilling er bare når det gagner kvinnene, virker det som enkelte ganger. Så du mener at jenter skal trene dobbelt så mye for å få samme karakter som gutter i gym? Om det er det som skal til for å prestere det samme som gutten så, ja. Akkurat som guttene må jobbe ekstra hardt for å oppnå de samme karakterene i teoretiske fag. Kompetanse er kompetanse. Lenke til kommentar
AndersHS Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg antar jeg ikke er den eneste som blir fly forbanna over å bare oppnå en 4'er i gym selvom jeg slår samtlige jenter i nesten alle idretter. Unntaket er turn og dans. Virker som de får karakter kun for å ha en digg rumpe... Har mannlig gymlærer vel å merke. Har bare lyst til å gi opp Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Nå vet ikke jeg om de setter karakterer på innsats eller prestasjon, men det høres ikke ut som du har mye lagånd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå