Gå til innhold

Jenter, fysiske prestasjoner og karakterer


Anbefalte innlegg

Gutter er ca 50% sterkere i overkroppen og 60 % sterkere i underkroppen enn kvinner, Menn har større hjerte, og 10% mer rødeblodceller i kroppen. Menn har også sterkere bein og sener enn kvinner. Vi må ta hensyn til dette når vi skal måle folk gjennom tester. Løper ei jente 3000 m på 11.20 og en gutt på 11.20. Så er det jenta som er i best fysisk form.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gutter er ca 50% sterkere i overkroppen og 60 % sterkere i underkroppen enn kvinner, Menn har større hjerte, og 10% mer rødeblodceller i kroppen. Menn har også sterkere bein og sener enn kvinner. Vi må ta hensyn til dette når vi skal måle folk gjennom tester. Løper ei jente 3000 m på 11.20 og en gutt på 11.20. Så er det jenta som er i best fysisk form.

 

Hun er muligens i best fysisk form, men begge vil være i like god stand til å f.eks. løpe etter en nasker i jobbsammenheng som er selve poenget med hva et vitnemål skal vise.

 

Forresten, størrelsen på hjertet og de røde blodcellene kommer rett og slett over at menn generelt er større en kvinner. Til gjengjeld veier menn mer og gir en tyngre belastning som gjør at begge har lik mulighet til å oppbarbeide oksygenopptaket(kondisjon).

.

Endret av Encore
Lenke til kommentar

enig med trådstartet, men faren her er at alle som er det kommer til og bli stemplet som mannssjåvinister! opp til flere lærere har sakt at den Norske skole er bedre tilrettelagt jenter en gutter, frem til gutter fyller 20. kjønnskvotering burde fjernes og like krav på alle mulige måter. er en grunn til at det heter likestilling og ikke forbedring av kvinners stilling.

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk at det er greit at jenter får en "enklere" vurdering i gym enn gutter. Hvorfor?

 

En karakter i gym impliserer hvor godt trent du er, og da bør man ta høyde for om personen er en gutt eller en jente. Nå syns jeg at kravet for å åpnå en femmer er ALT for lavt, både for jenter og gutter.

 

Derimot, til opptaksprøver f.eks militær og politi. Da syns jeg at jenter og gutter skal stille likt. Den med best kvalifikasjoner bør få jobben/utdannelsen whatever, samme hvilket kjønn du er/har.

Lenke til kommentar
Jeg syns faktisk at det er greit at jenter får en "enklere" vurdering i gym enn gutter. Hvorfor?

 

En karakter i gym impliserer hvor godt trent du er, og da bør man ta høyde for om personen er en gutt eller en jente. Nå syns jeg at kravet for å åpnå en femmer er ALT for lavt, både for jenter og gutter.

 

Derimot, til opptaksprøver f.eks militær og politi. Da syns jeg at jenter og gutter skal stille likt. Den med best kvalifikasjoner bør få jobben/utdannelsen whatever, samme hvilket kjønn du er/har.

 

men da burde vel den med best kvalifikasjoner få best gym karakter og ? men sånn er det ikke, fordi jentene har lettere krav enn det gutter får. hotpants eller tights og helt grei aktivitet og en jente er sikret 5 eller 6 på kortet.

Lenke til kommentar
Jeg syns faktisk at det er greit at jenter får en "enklere" vurdering i gym enn gutter. Hvorfor?

 

En karakter i gym impliserer hvor godt trent du er, og da bør man ta høyde for om personen er en gutt eller en jente. Nå syns jeg at kravet for å åpnå en femmer er ALT for lavt, både for jenter og gutter.

 

Derimot, til opptaksprøver f.eks militær og politi. Da syns jeg at jenter og gutter skal stille likt. Den med best kvalifikasjoner bør få jobben/utdannelsen whatever, samme hvilket kjønn du er/har.

 

Vel, selve poenget med et vitnemål er å vise hvor godt kvalifisert du er til en fremtidig arbeidsgiver, om en dame er bedre trent enn en mann er dette irrelevant for arbeidsgiver, så lenge de kan utføre arbeidet like godt. Husk at karakterene du får på vitnemålet har du med deg hele livet, den har også har innvirkning på opptaksprøven i politi og millitær.

Lenke til kommentar
enig med trådstartet, men faren her er at alle som er det kommer til og bli stemplet som mannssjåvinister! opp til flere lærere har sakt at den Norske skole er bedre tilrettelagt jenter en gutter, frem til gutter fyller 20. kjønnskvotering burde fjernes og like krav på alle mulige måter. er en grunn til at det heter likestilling og ikke forbedring av kvinners stilling.

 

Jeg har ingen problem med å inrømme at jeg er anti-feminist. Jeg er for at kvinner og menn skal stilles likt, men enkelte av prinsippene som feminismen spiller på i dag, mener jeg er urimelig på menns vegne.

Lenke til kommentar
Jeg syns faktisk at det er greit at jenter får en "enklere" vurdering i gym enn gutter. Hvorfor?

 

En karakter i gym impliserer hvor godt trent du er, og da bør man ta høyde for om personen er en gutt eller en jente. Nå syns jeg at kravet for å åpnå en femmer er ALT for lavt, både for jenter og gutter.

 

Derimot, til opptaksprøver f.eks militær og politi. Da syns jeg at jenter og gutter skal stille likt. Den med best kvalifikasjoner bør få jobben/utdannelsen whatever, samme hvilket kjønn du er/har.

Kravet til gode karakterer i gym er nok litt for lavt, men prestasjonene er ikke alt. Hvem som viser hjerte og innsatsvilje teller også noe.

 

Innlegget ditt bærer preg av at du selv mener du er god for en 5'er i gym, mens andre ikke er det. Er likevel enig i at kravet til 5'ere er for lavt. Kravet til å få en 5'er i gym burde være 9 1/2 minutt på 3000 meteren, ikke ett sekund over. Og en 6'er? 8 minutt. Burde gjelde både på ungdomsskolen, videregående og i alle andre sammenhenger. De fleste av oss dagens generasjon (meg inklusiv) er egentlig ikke i bedre form enn at vi fortjener høyere karakter enn 3 i gymnastikk. Det er noe jeg absolutt mener, ikke noe jeg bare sier. Folk var i mye bedre form i gamle dager. Hvor mange sit-ups, armhevinger og alt annet tull noen greier er meg totalt uinterressant. Det er utholdenheten - kondisjonen ene og alene som avgjør om noen er i form eller ikke. Hva hjelper det å greie 60 armhevinger om man kollapser etter noen få hundre meter? Da er man uansett i dårlig form.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Jenter kan lett oppnå 6-er i gym, dem må bare trene hardt nok, akkurat som gutter må jobbe hardt med Norsk og Engelsk.

 

Men jentene trenger ikke oppnå samme resultatene som guttene må for å få sekser i gym. Guttene må oppnå samme resultatene i engelsk og norsk som jentene må for å få sekser.

Ja, det jeg ville frem til.
Jeg syns faktisk at det er greit at jenter får en "enklere" vurdering i gym enn gutter. Hvorfor?

 

En karakter i gym impliserer hvor godt trent du er, og da bør man ta høyde for om personen er en gutt eller en jente. Nå syns jeg at kravet for å åpnå en femmer er ALT for lavt, både for jenter og gutter.

 

Derimot, til opptaksprøver f.eks militær og politi. Da syns jeg at jenter og gutter skal stille likt. Den med best kvalifikasjoner bør få jobben/utdannelsen whatever, samme hvilket kjønn du er/har.

Joda, men tror du virkelig politiet tenker "ok, denne gutten har 4-er i gym, og denne jenta har 5-er, guttens krav til krakter er høyere så han er muligens bedre egnet til jobben".

Tror du virkelig det?

Jeg tviler, men det burde absolutt vert slik, men i stedenfor å drive å rote med dette børde det vert kjønsnøytrale krav helt fra starten.

 

En karakter skal vise hvor god du er i noe, ikke hvor du har trengt for å bli så god som du er.

enig med trådstartet, men faren her er at alle som er det kommer til og bli stemplet som mannssjåvinister! opp til flere lærere har sakt at den Norske skole er bedre tilrettelagt jenter en gutter, frem til gutter fyller 20. kjønnskvotering burde fjernes og like krav på alle mulige måter. er en grunn til at det heter likestilling og ikke forbedring av kvinners stilling.

 

Jeg har ingen problem med å inrømme at jeg er anti-feminist. Jeg er for at kvinner og menn skal stilles likt, men enkelte av prinsippene som feminismen spiller på i dag, mener jeg er urimelig på menns vegne.

Enig her, håper vi får ekte likestilling etterhvert :)
Lenke til kommentar
Jeg syns faktisk at det er greit at jenter får en "enklere" vurdering i gym enn gutter. Hvorfor?

 

En karakter i gym impliserer hvor godt trent du er, og da bør man ta høyde for om personen er en gutt eller en jente. Nå syns jeg at kravet for å åpnå en femmer er ALT for lavt, både for jenter og gutter.

 

Derimot, til opptaksprøver f.eks militær og politi. Da syns jeg at jenter og gutter skal stille likt. Den med best kvalifikasjoner bør få jobben/utdannelsen whatever, samme hvilket kjønn du er/har.

Kravet til gode karakterer i gym er nok litt for lavt, men prestasjonene er ikke alt. Hvem som viser hjerte og innsatsvilje teller også noe.

 

Innlegget ditt bærer preg av at du selv mener du er god for en 5'er i gym, mens andre ikke er det. Er likevel enig i at kravet til 5'ere er for lavt. Kravet til å få en 5'er i gym burde være 9 1/2 minutt på 3000 meteren, ikke ett sekund over. Og en 6'er? 8 minutt. Burde gjelde både på ungdomsskolen, videregående og i alle andre sammenhenger. De fleste av oss dagens generasjon (meg inklusiv) er egentlig ikke i bedre form enn at vi fortjener høyere karakter enn 3 i gymnastikk. Det er noe jeg absolutt mener, ikke noe jeg bare sier. Folk var i mye bedre form i gamle dager. Hvor mange sit-ups, armhevinger og alt annet tull noen greier er meg totalt uinterressant. Det er utholdenheten - kondisjonen ene og alene som avgjør om noen er i form eller ikke. Hva hjelper det å greie 60 armhevinger om man kollapser etter noen få hundre meter? Da er man uansett i dårlig form.

6'er i gym 8 min på 3000 ? beste i klasse løp 1500 på 5.24 så det er nok et rimelig stort krav, ja han er godt trent! nå snakker jeg u-skole.

Lenke til kommentar
Innlegget ditt bærer preg av at du selv mener du er god for en 5'er i gym, mens andre ikke er det. Er likevel enig i at kravet til 5'ere er for lavt. Kravet til å få en 5'er i gym burde være 9 1/2 minutt på 3000 meteren, ikke ett sekund over. Og en 6'er? 8 minutt.

6'er i gym 8 min på 3000 ? beste i klasse løp 1500 på 5.24 så det er nok et rimelig stort krav, ja han er godt trent! nå snakker jeg u-skole.

 

Tror nok han må revurdere tallene sine litt, ja... I forsvaret (befalsskoleopptak etc) er kravet til en 6'er (beste karakter) på 3000m 09:30 for menn og 10:45 for kvinner. Verdensrekordene er hhv 7:20:67 og 8:06:11. Med andre ord, han foreslår en grense som ikke en gang ville gitt den kvinnelige verdensrekordholderen på 3000m en 6'er.

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne tidene som var på min game ungdomskole. Vi løp 3200m.

under 12 min var 6 for guttene

13:30 5 for guttene, 6 for jentene

15:00 4 for guttene 5 for jentene

16:50 3 for guttene 4 for jentene.

 

I dag virker kanskje de tidene litt høye, men dette er tross alt ungdomskolen. Jeg synes det var god forskjell mellom gutter og jenter, fordi de beste jentene var ca 1:30 bak de beste guttene.

Lenke til kommentar

Spennede og vulgert tema første innleg tar opp.

Jeg liker det! :)

 

Når man ser på treningsmetoder fra idretten, så skilles det vitterlig ikke på gutter og jenter!

I de fleste idretter har Jenter og gutter separate klasser i konkuranser men jeg tror at disse ofte kunne ha vært erstattet med vektklasser eller lignende.

Hvorfor skolen velger å gi Jenter "handicap" i gym aner jeg ikke, men det betyr jo bare at en jentes 3'er er mindre vert en en gutt's.

 

Som svar på hvorfor kvinner får redusert opptakskrav til forsvaret og politiskolen tror jeg at dette har blitt gjort for å få inn flere kvinner.

Nå er jeg ilikhet med trådstarter imot kvotering i disse instansene, men jeg ser samtidig på kvinner som en helt nødvedig del av både politiet og forsvaret(kanskje litt mindre nødvendige i forsvaret) så dette koker ned til at jeg ser på dette som en grei måte å øke andel kvinner i forsvaret og politiet.

Jeg er ikke forøvrig ikke imot kvotering i alle plasser i samfundet, jeg liker f.eks NIF's regler om kjønns kvotering fra klubbenes utsendiger til konferanser og ting.

Lenke til kommentar

Jeg kaller det ikke likestilling å gi jenter eller gutter en fordel på grunn av deres mangler. Det kaller jeg diskriminering.

 

Det er helt sant som det har blitt sagt i tråden her, at jenter har betydelig bedre disiplin enn gutter. Om dette er en samfunnspåvirkelse eller noe genetisk vet jeg ikke, men det er en grunn til at jenter stort sett får bedre karakterer enn gutter.

 

På samme måte er det slik at jenter er betydelig dårligere i stort sett alle fysiske aktiviteter, dette grunnet gener, og at gutter har mer og klarer å bruke mer testosteron, som hjelper til i å bygge større, sterkere, og mer utholdne muskler.

 

Hvorfor skal jenter som ikke klarer 10 pushups engang få en 5 eller 6 i gym? Det virker litt fjernt for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...