Gå til innhold

Jenter, fysiske prestasjoner og karakterer


Anbefalte innlegg

Det er en ting som har provosert meg en del, og det er at jenter lettere oppnår gode gymkarakterer. En jente kan få en 4'er, mens en gutt 3'er for de samme prestasjonene i gymtimen og komme videre på f.eks. politiskolen.

 

Argumentet for dette er at gutter er fysisk sterkere enn jenter. Greit nok, gutter har kanskje lettere for å oppnå styrke, men munligheten for å trene opp oksygenopptaket(kondisjonen) er lik for både gutter og jenter, alikevel gis det også fordeler i kondisjonsøvelsene også.

 

Siden det er slik at menn generelt har bedre fysikk enn jenter, og i forhold til skolesystemet har lik evne som jenter i de teorietiske fagene, vil jo det med andre ord si at gutter er overlegne i forhold til jenter? Nei, jenter oppnår bedre resultater enn gutter i de fleste teoretiske fag, dette på grunn av bedre konsentrasjon og prioritering av tid. Ville det da være riktig å gi gutter en fordel når det kommer til karakterene i disse fagene?

 

Nei, jeg synes ikke det, og heller ikke i gym. Jeg mener at ordet "kompetanse" mister sin betydning når en person blir pekt ut til å ha bedre "kompetanse" enn en annen, etter å ha utført akkurat den samme testen, akkurat like bra. Det er da irrelevant hvilket kjønn du har hvis du, som politi, skal løpe etter en nasker. Naskeren vil løpe like fort om det er en kvinnelig eller mannlig politimann som løper etter naskeren. Er det ikke da riktig å finne den som er best kvalifisert uavhengig av kjønn?

 

På samme måte er det i en del teoretiske yrker. Hvor riktignok, menn er i flertall. Jeg er riktignok i mot kjønnskvotering, men jeg tror kvinner kan komme seg lettere inn i disse jobbene hvis de kan bevise på intervju og søknad at de er bedre kvalifisert.

 

Kvinner og menn er skapt forskjellige, og til å utføre forskjellige handlinger. Hvorfor skal det bli lettere for kvinner å bli menn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en ting som har provosert meg en del, og det er at jenter lettere oppnår gode gymkarakterer. En jente kan få en 4'er, mens en gutt 3'er for de samme prestasjonene i gymtimen og komme videre på f.eks. politiskolen.

 

Argumentet for dette er at gutter er fysisk sterkere enn jenter. Greit nok, gutter har kanskje lettere for å oppnå styrke, men munligheten for å trene opp oksygenopptaket(kondisjonen) er lik for både gutter og jenter, alikevel gis det også fordeler i kondisjonsøvelsene også.

Gutter er fysisk og kondisjonsmessig sterkere. F.eks. i High School i USA er rekorden i 2009 for 3200 meter, 10 min og 6 sek for jenter, mens for gutter ligger på 8 min 46 sekunder. Dette er ikke tilfeldig, og de jentene trener ikke noe dårligere enn guttene.

 

Siden det er slik at menn generelt har bedre fysikk enn jenter, og i forhold til skolesystemet har lik evne som jenter i de teorietiske fagene, vil jo det med andre ord si at gutter er overlegne i forhold til jenter? Nei, jenter oppnår bedre resultater enn gutter i de fleste teoretiske fag, dette på grunn av bedre konsentrasjon og prioritering av tid. Ville det da være riktig å gi gutter en fordel når det kommer til karakterene i disse fagene?

Nei, fordi det er ingenting som tilsier at jenter er flinkere teoretisk enn gutter. Ihvertfall ikke signifikant. Her handler det om viljestyrke.

 

Uansett, hvis du er ok trent får du ihvertfall 5 i gym uansett om du er jente eller gutt. Får du 3 har du ingenting på politihøyskolen å gjøre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Nei, fordi det er ingenting som tilsier at jenter er flinkere teoretuisk enn gutter. Ihvertfall ikke signifikant. Her handler det om viljestyrke.

 

Skal man gi guttene en fordel i teoretiske fag fordi jentene er utstyrt med bedre viljestyrke?

 

 

Uansett, hvis du er ok trent får du ihvertfall 5 i gym uansett om du er jente eller gutt. Får du 3 har du ingenting på politihøyskolen å gjøre.

 

Pluto er blå. Hvor vil du hen?

 

 

 

Jeg oppdaget nettopp at jeg er i kveruleringshumør...

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Nei, fordi det er ingenting som tilsier at jenter er flinkere teoretuisk enn gutter. Ihvertfall ikke signifikant. Her handler det om viljestyrke.

 

Skal man gi guttene en fordel i teoretiske fag fordi jentene er utstyrt med bedre viljestyrke.

Nei! Å være lat er ingen unnkyldning for å få bedre karakterer.

Lenke til kommentar
Det er en ting som har provosert meg en del, og det er at jenter lettere oppnår gode gymkarakterer. En jente kan få en 4'er, mens en gutt 3'er for de samme prestasjonene i gymtimen og komme videre på f.eks. politiskolen.

 

Argumentet for dette er at gutter er fysisk sterkere enn jenter. Greit nok, gutter har kanskje lettere for å oppnå styrke, men munligheten for å trene opp oksygenopptaket(kondisjonen) er lik for både gutter og jenter, alikevel gis det også fordeler i kondisjonsøvelsene også.

Gutter er fysisk og kondisjonsmessig sterkere. F.eks. i High School i USA er rekorden i 2009, 10 min og 6 sek for jenter, mens for gutter ligger på 8 min 46 sekunder. Dette er ikke tilfeldig, og de jentene trener ikke noe dårligere enn guttene.

 

Det kan komme av at gutter er lengre og har sterkere muskler i beinet. Det er ikke målig av kondisjon, men hvor raskt man løper en distanse. Ville konkurransen målt kondisjon hadde den gått ut på å se hvem som holdt ut lengst i f.eks. en periode på 30 minutter. Oksygenopptaket(kondisjon) går ut på hvor mye oksygen man tar opp, ergo ville gutter generelt hatt mer energi enn jenter.

 

Siden det er slik at menn generelt har bedre fysikk enn jenter, og i forhold til skolesystemet har lik evne som jenter i de teorietiske fagene, vil jo det med andre ord si at gutter er overlegne i forhold til jenter? Nei, jenter oppnår bedre resultater enn gutter i de fleste teoretiske fag, dette på grunn av bedre konsentrasjon og prioritering av tid. Ville det da være riktig å gi gutter en fordel når det kommer til karakterene i disse fagene?

Nei, fordi det er ingenting som tilsier at jenter er flinkere teoretuisk enn gutter. Ihvertfall ikke signifikant. Her handler det om viljestyrke.

 

Uansett, hvis du er ok trent får du ihvertfall 5 i gym uansett om du er jente eller gutt. Får du 3 har du ingenting på politihøyskolen å gjøre.

 

Jo, det er noe som tilsier dette, karakterene selv. Og hvem er det som stort sett lider av konsentrasjonsvansker og viser mindre gjennomtekt eksponering av tiden, jo nettop gutter. Hvis gutter er sterkere fysisk enn jenter, og har like ferdigheter når det kommer til det psykiske, forteller jo det at menn er overlegen overfor kvinner.

Endret av Encore
Lenke til kommentar
Det er en ting som har provosert meg en del, og det er at jenter lettere oppnår gode gymkarakterer. En jente kan få en 4'er, mens en gutt 3'er for de samme prestasjonene i gymtimen og komme videre på f.eks. politiskolen.

 

På samme måte er det i en del teoretiske yrker. Hvor riktignok, menn er i flertall. Jeg er riktignok i mot kjønnskvotering, men jeg tror kvinner kan komme seg lettere inn i disse jobbene hvis de kan bevise på intervju og søknad at de er bedre kvalifisert.

 

Kvinner og menn er skapt forskjellige, og til å utføre forskjellige handlinger. Hvorfor skal det bli lettere for kvinner å bli menn?

Kanskje dama du tapte for ikke bare fikk bedre karakterer enn deg. Kanskje hun rett og slett bare var bedre enn deg? Get over it. Finnes plenty med damer der ute som gruser gutta i sport - i tillegg til å gi dem en omgang juling.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Det kan komme av at gutter er lengre og har sterkere muskler i beinet. Det er ikke målig av kondisjon, men hvor raskt man løper en distanse. Ville konkurransen målt kondisjon hadde den gått ut på å se hvem som holdt ut lengst i f.eks. en periode på 30 minutter. Oksygenopptaket(kondisjon) går ut på hvor mye oksygen man tar opp, ergo ville gutter generelt hatt mer energi enn jenter.

Det har ingennting å si. Du snakket om utholdenhetsøvelser, her gjør guttene bedre enn jentene. Det har ingenting å si hva som er grunnen, men slik er det og derfor får de en fordel, fordi naturen side har gjort kvinner svakere enn menn.

 

Jo, det er noe som tilsier dette, karakterene selv. Og hvem er det som stort sett lider av konsentrasjonsvansker og viser mindre gjennomtekt eksponering av tiden, jo nettop gutter.

Konsentrasjonsvansker er et annet ord for å være lat. (utenom, noen med sykdommer) Gutter kan veldig lett jobbe hardt om de bare gidder. Å være lat er ingen unnkyldning for å få en bedre karakter, beklager.

 

Hvis gutter er sterkere fysisk enn jenter, og har like ferdigheter når det kommer til det psykiske, forteller jo det at menn er overlegen overfor kvinner.

Ærlig talt! Slike holdninger kan du legge igjen hjemme.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det kan komme av at gutter er lengre og har sterkere muskler i beinet. Det er ikke målig av kondisjon, men hvor raskt man løper en distanse. Ville konkurransen målt kondisjon hadde den gått ut på å se hvem som holdt ut lengst i f.eks. en periode på 30 minutter. Oksygenopptaket(kondisjon) går ut på hvor mye oksygen man tar opp, ergo ville gutter generelt hatt mer energi enn jenter.

Det har ingennting å si. Du snakket om utholdenhetsøvelser, her gjør guttene bedre enn jentene. Det har ingenting å si hva som er grunnen, men slik er det og derfor får de en fordel, fordi naturen side har gjort kvinner svakere enn menn.

 

Jo, det er noe som tilsier dette, karakterene selv. Og hvem er det som stort sett lider av konsentrasjonsvansker og viser mindre gjennomtekt eksponering av tiden, jo nettop gutter.

Konsentrasjonsvansker er et annet ord for å være lat. (utenom, noen med sykdommer) Gutter kan veldig lett jobbe hardt om de bare gidder. Å være lat er ingen unnkyldning for å få en bedre karakter, beklager.

Jenter kan lett oppnå 6-er i gym, dem må bare trene hardt nok, akkurat som gutter må jobbe hardt med Norsk og Engelsk.

 

Moderator: Sitat av slettet innlegg fjernet.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Det er en ting som har provosert meg en del, og det er at jenter lettere oppnår gode gymkarakterer. En jente kan få en 4'er, mens en gutt 3'er for de samme prestasjonene i gymtimen og komme videre på f.eks. politiskolen.

 

På samme måte er det i en del teoretiske yrker. Hvor riktignok, menn er i flertall. Jeg er riktignok i mot kjønnskvotering, men jeg tror kvinner kan komme seg lettere inn i disse jobbene hvis de kan bevise på intervju og søknad at de er bedre kvalifisert.

 

Kvinner og menn er skapt forskjellige, og til å utføre forskjellige handlinger. Hvorfor skal det bli lettere for kvinner å bli menn?

Kanskje dama du tapte for ikke bare fikk bedre karakterer enn deg. Kanskje hun rett og slett bare var bedre enn deg? Get over it. Finnes plenty med damer der ute som gruser gutta i sport - i tillegg til å gi dem en omgang juling.

 

Det er flere jenter som fikk bedre enn meg utholdenhetstesten jeg nettop utførte, og da skal de ha bedre karakter. Men det er heller ikke poenget med tråden min. Kvinner oppnår bedre karakterer av å utføre de samme fysiske kravene som menn.

Lenke til kommentar
Det er flere jenter som fikk bedre enn meg utholdenhetstesten jeg nettop utførte, og da skal de ha bedre karakter. Men det er heller ikke poenget med tråden min. Kvinner oppnår bedre karakterer av å utføre de samme fysiske kravene som menn.

Realiteten er at jentene som kommer et halv minutt etter deg på 3000-meteren er bedre trent enn deg. Gym er i stor grad en målenhet på hvor godt trent du er, dermed fikk hun bedre karakter enn deg.

Lenke til kommentar
Det er flere jenter som fikk bedre enn meg utholdenhetstesten jeg nettop utførte, og da skal de ha bedre karakter. Men det er heller ikke poenget med tråden min. Kvinner oppnår bedre karakterer av å utføre de samme fysiske kravene som menn.

Realiteten er at jentene som kommer et halv minutt etter deg på 3000-meteren er bedre trent enn deg. Gym er i stor grad en målenhet på hvor godt trent du er, dermed fikk hun bedre karakter enn deg.

dem kan ikke yte bedre i en fysisk jobb, så at dem er bedre trent er egentlig irelevant.

Lenke til kommentar
Det har ingennting å si. Du snakket om utholdenhetsøvelser, her gjør guttene bedre enn jentene. Det har ingenting å si hva som er grunnen, men slik er det og derfor får de en fordel, fordi naturen side har gjort kvinner svakere enn menn.
Utholdenhet og distanse er ikke det samme, det du sikter til er anaroeb trening. Men nok om det, poenget mitt er i hvertfall at kjønn er irrelevant når det kommer til kompetanse.

 

 

Konsentrasjonsvansker er et annet ord for å være lat. (utenom, noen med sykdommer) Gutter kan veldig lett jobbe hardt om de bare gidder. Å være lat er ingen unnkyldning for å få en bedre karakter, beklager.
Jeg er helt enig i deg om at det ikke er en unnskyldning for å få bedre karakterer, noe som er poenget mitt med hele tråden, å trekke paraleller fra teorien til gymkarakteren.

 

Ærlig talt! Slike holdninger kan du legge igjen hjemme.

Det er det du indirekte skriver.

Endret av Encore
Lenke til kommentar
Det er flere jenter som fikk bedre enn meg utholdenhetstesten jeg nettop utførte, og da skal de ha bedre karakter. Men det er heller ikke poenget med tråden min. Kvinner oppnår bedre karakterer av å utføre de samme fysiske kravene som menn.

Såvidt jeg vet, er vel kravet til sit-ups, push-ups, etc. lavere for kvinner enn for menn, men man snakker ikke om så mange repetisjoner. Kravet til utholdenhet er også noe lavere, men ikke like mye. En kvinnelig idrettsutøver kan bli nesten like god på utholdenhet som en mannlig, her trenger det ikke være mye som skiller de to. Utholdenhet er uansett viktigere. Hvor mange armhevinger man greier, er totalt uviktig i hverdagen og bør derfor nedprioriteres som bare f***.

 

Rett og rimelig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Det er det du indirekte skriver.

Nei, jeg synes ikke noen er "bedre" enn andre, fordi de er sterkere. Jeg synes heller ikke kvinner er "bedre", fordi de får bedre resultater på skolen.

 

Slike holdninger kan du legge igjen hjemme.

 

La meg oppsummere: Både du og jeg er enig i at menn er sterkere fysisk enn jenter. Du mener at kvinner og menn stiller likt når det kommer til det teoretiske. Ergo, har menn i dine og skolesystemets øyne en sterkere evne som ikke utjevnes på andre områder og er per definisjon overlegne.

Lenke til kommentar
Det er flere jenter som fikk bedre enn meg utholdenhetstesten jeg nettop utførte, og da skal de ha bedre karakter. Men det er heller ikke poenget med tråden min. Kvinner oppnår bedre karakterer av å utføre de samme fysiske kravene som menn.

Såvidt jeg vet, er vel kravet til sit-ups, push-ups, etc. lavere for kvinner enn for menn, men man snakker ikke om så mange repetisjoner. Kravet til utholdenhet er også noe lavere, men ikke like mye. En kvinnelig idrettsutøver kan bli nesten like god på utholdenhet som en mannlig, her trenger det ikke være mye som skiller de to. Utholdenhet er uansett viktigere. Hvor mange armhevinger man greier, er totalt uviktig i hverdagen og bør derfor nedprioriteres som bare f***.

 

Rett og rimelig, spør du meg.

 

Hva som er viktigst i hverdagen kommer helt an på hvilket yrke du har/får. I mange jobber kan det være en fordel med styrke i armene. Men det er ikke relevant til emnet. Menn er sterkere fysisk enn kvinner, den er jeg enig i. Men er dette en god nok unnskyldning for at de skal lettere få bedre karakterer i faget?

Lenke til kommentar

Har aldri tenkt på det, men føler trådstarter har et poeng.

i utgangspunketet er jeg forøvrig heller ikke for at gymkarakter har noe å gjøre på et vitnemål.

At jenter blir omtalt som å være bedre til å lære seg stoff, og flinkere fagmessig er ingen hemmelighet. Tvert imot er det noe hvartfall jeg ble gnidd inn med de siste årene på vgs.

 

Jenter burde stilles samme krav i gymtimene som gutter blir i andre fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...