Hrodebert Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Hei. Har en 16ampere sikring på soverommet der alt datautstyret mitt står. Grunnet manglede kontakter er alt seriekoblet med to grenuttak, det er satt forsvarlig opp og maksgrensen på 3500watt per grenuttak er langt ifra brukt. Ligger på rundt 1200watt totalt, men da på samme kurs. I dag når jeg kom hjem skulle jeg skru på maskinen, ingenting skjedde og jeg så grenuttaket ikke lyste (de har en av/på knapp som lyser). Tok ut ledningen fra kontakten og satt den inn igjen, skrudde på grenuttaket og bang! Det gnistret ikke og ingenting ble svidd, men dette kan ikke være bra? Har nå byttet ut det defekte grenuttaket og heldigvis tok den ikke med seg maskin og skjermer. Kontakten ser tilsynelatende uskadd ut og fungerer som normalt. Dette er en helt ordinær grenuttak kjøpt på Clas Ohlson. Dreier dette det kun om et defektgrenuttak eller burde jeg ta dette som et tegn på at det kan være en overbelasting? Verken sikring eller kontakt tok kvelden i sammenstøtet, fikk heller ikke noe støt av noe slag. Likte ikke dette noe særlig. På forhånd takk. e: grenuttak heter det, ikke skjøteledning. Endret 15. desember 2009 av R083r7 Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Vist du belaster den med 1200w blir det ca. 6 Ampere. Kursen burde holde fint. Ledningene som brukes inne i veggen er sikkert ikke tykkere enn de på skjøtekabelen, 1.5mm^2. Så tviler på det er overbelastning. Den var sikkert bare defekt. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Aha. Riktig. Håper også det kun dreier seg om en defekt. Men aldri skjedd meg før. Er det noen som vet om de grenuttakene man kan kjøpe på Clas Ohlson holder bra kvalitet? Det er tross alt datautstyr for en del tusen, ikke noe kjekt om alt ryker. Burde jeg heller betale litt ekstra for å få med et grenuttak med overspenningsvern? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Selv bruker jeg de lange med rød knapp på, kjøpt på ikea. Kvaliteten er grei. Overspenningsvern er det kanskje allerede i sikringsskapet, vist ikke så pass på at stikkontakten du kobler overspenningsvern til er skikkelig jordet. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Vist du belaster den med 1200w blir det ca. 6 Ampere. Kursen burde holde fint. Ledningene som brukes inne i veggen er sikkert ikke tykkere enn de på skjøtekabelen, 1.5mm^2. Så tviler på det er overbelastning. Den var sikkert bare defekt. vi får da håpe at de har klint til med litt mer enn 1,5mm2 på en 16A kurs i sikringsskapet står det neppe finvern for data, det står i beste fall et grov/mellomvern, det gir IKKE tilstrekkelig beskyttelse for ømfintlig utstyr. On topic: høres veldig rart ut at både skjøteledningen og alt utstyret fortsatt virker, men det kan jo hende at det lå noe løst inne i skjøteledningen som nå er brent opp/sveiset fast. Endret 15. desember 2009 av SirAmp Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Kontakt og grenuttaket er jordet. Dette er et eldre sikringsskap uten automatsikringer, altså gamle skrusikringer, men skapet er i god stand, om det har overspenningsvern vet jeg ikke, men tviler på det. Grennuttaket som smalt fungerer ikke lenger SirAmp (om det var dette du mente), men selve kontakten ser ikke ut til å hatt noe skade. Den er verken svidd eller annet. Skal se litt hva de har på Clas i morgen. Takker for tips. e: leif Endret 15. desember 2009 av R083r7 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 ok da missforsto jeg, normalt skal ikke stikkontakten ta skade av denne typen feil (er isåfall lysbueskade, som vil være tilsvarende på pluggen.) dette høres ut som utstyrssvikt i skjøteledningen som jeg tror du skal være glad for at ikke gikk værre! jeg vil anbefale deg å kvitte deg med grenuttak, og få montert stikkontakter (burde ikke koste så alt for mye på eksisterende kurs) Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, jeg skal bytte ut begge to i morgen. Skal også se på muligheten til å installere flere kontakter. Takk igjen. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det første jeg ville gjort var å skru opp grenuttaket og sjekke det. Grenuttak er forresten veldig simpelt oppbygd så det er sikkert bryteren som har fått seg en smell, ikke mye annet inni der som kan gå istykker. Du skal heller ikke se bort ifra at du får byttet inn grenuttaket der du kjøpte det, med mindre det er veldig lenge siden/mangler kvittering og slikt. Lenke til kommentar
buzzman Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det første jeg ville gjort var å skru opp grenuttaket og sjekke det. Grenuttak er forresten veldig simpelt oppbygd så det er sikkert bryteren som har fått seg en smell, ikke mye annet inni der som kan gå istykker. Du skal heller ikke se bort ifra at du får byttet inn grenuttaket der du kjøpte det, med mindre det er veldig lenge siden/mangler kvittering og slikt. Em del av disse skjøteleninger på clas ohlson har "boltet" hus. Dvs de går ikke ann å åpne med vanlig skrujern. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Ja, det kunne jeg selvsagt gjort. Nå har jeg kjøpt to nye i dag (nederste med fem innganger). Det fungerer bra og alt spenning er stabil, så jeg antar at dette kun var en defekt, eller at selve bryteren sluttet å fungere. De kostet 70,- kr i sin tid og jeg har ikke kvitteringen, så det får jeg leve med : ) Men takk for tips, ikke så peil på strøm dessverre. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Em del av disse skjøteleninger på clas ohlson har "boltet" hus. Dvs de går ikke ann å åpne med vanlig skrujern. Er da slikt noe man har hammer og meisel til? Eventuelt dremel for de teknologiskt utviklede. Det er egentlig utrolig fasinerende å se hvordan produkt-utviklere prøver å unngå at folk blir tildelt darwin-awards, hvorfor ikke bare la naturen gå sin gang? (kaster nok smågrus på plastruter her, jeg hadde nok vært en av de som strøyk med, kanskje ikke ved en darwin-award, men i et sterkestes rett samfunn hadde min tid nok vært begrenset ) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg har vært ute for flere gren-uttak med defekte brytere. Derfor kjøper jeg nå KUN grenuttak uten bryter. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Grenuttak/skjøteledninger skal ikke brukes til strømfordeling for annet en lampetter ol. Nettopp pga dårlig oppbygning, og ofte skral kvalitet. Selv om de overholder minste kvalitetskrav. De har ofte 0,5-0,75 eller 1,5 mm2 ledertverrsnitt. Og på en normal 16 ampere kurs skal man ha min 2,5mm, for tilfredsstillende strømføringsevne. Jo mer man bygger ut en kurs med grenuttak. Dess mer øker faren for at kortslutningsstrømmer, pga dempning i kabler med lite tverrsnitt, kan forårsake branntilløp ved at det brenner i stykker grenuttaket. Det er ikke uten grunn at everks kontrollører går spesiellt hardt ut mot grenuttak for å minimere antall husbranner i norge. Nå er dette kanskje sattlitt på spissen. Med worst case scenario. Men dere skjønner poenget. Hus brenner hvert år i norge pga grenuttak/skjøteledninger. Få opp faste stikkontakter. ! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Jupp. Har også hørt rykter om dette og at man ikke skal overkoble slike grenuttak. Men om dette er en absolutt hvorfor står det da øvre maksgrense på nesten 4000watt per grenuttak? Jeg mener det er da få lamper ol. som drar så mye watt? Jeg passer således på å sku av hele kostebinderiet når jeg ikke er hjemme, dette for å forminske faren. De blir således heller ikke varme av noe slag, om dette skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Går det ikke an å få tak i godkjente og merka (N/E/CE/e.l.) grenuttak som er godkjent for en bestemt strøm? Virker jo litt rart at Biltema/Nille/Europris etc. kan selge hva de vil av grenuttak (og annet el-materiell). Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Det er vel en forskjell på grenuttak som er akkurat på nippet over grensa(dog ingen aning hvor den ligger, kanskje i sveits) og uttak som er overdimensjonert. En av-på bryter har også ett visst antall "klikk" den skal tåle før den går istykker, så teknisk sett er det best å la den være i off posisjon for at grenuttaket skal vare lengst mulig. Konstruksjonen av disse bruker som regel å være 4 skinner av kobber(eller annet ledende materiale), to og to isammen, der skinnenen er bøyd hver sin vei i punktet kontakten skal nedi. Så egentlig ikke så mye som kan gå galt der inne, bortsett fra om skinnene er av skral kvalitet/dimensjon. Jeg vil tippe at de fleste feil(95% for å ta et helt tilfeldig tall ut av rompa) vil kunne diagnoseres ned til en bryter som har fått for mange klikk, med mindre man har brukt grenuttaket til å forsyne 12 industri-høytrykkspylere(den vi hadde på jobben var 16KW). Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Det er forskjell på overdimensjoneringen. Og hvordan ting er dokumentert for å stille minimumskrav. Mye er produsert andre steder i verden. Hvor de har et veldig annerledes forbruksmønster når det gjelder strøm. Enn hva vi har. Strøm blir hovedsakligbrukt til lys. Og grenuttak er sjelden noe problem. I norge derimot blir slike uttakk ofte plugget til en el ovn. Som har en kontinuerlig belastning på nær maks av hva kursen kan levere. Når man da feks har et grenuttak med en 1,5mm2 ledning. Som man glatt kan godkjenne for 16 ampere når man legger godviljen og europeiske krav til grunn. Så har man et potensillt stort problem. I norge har vi spesielle krav til el anlegget. Nettopp pga forbruksmønsteret vårt.Med ofte høy strømbelastning. Dette stresser kabler og utstyr mye mer. I norge kan en 1,5mm2 normalt føre maks 10A. Når den da blir belastet med 16a så er det mindre bra.. Et annet problem med grenuttak er når de blir brukt til å slå av og på belastninger som feks en ovn. Dette førr til små lysbuer som etterhvert skader den ofte skrale bryterfunksjonen. Er kjent for å kunne forårsake feks kortslutninger. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 kjenner jeg blir litt skeptisk til min nåværende løsning hvor alt av pcutstyr står på en skjøteledning, har en slik fra clasohlson, den nederste av de 2. den ser jo solid og bra ut med spenningsvern, men hadde vært kjipt røk saken og skadet utstyret på den som er relativt dyrt. fått lagt opp gjerne 2stk på 4kontakter med pulten hadde jo vært veldig praktisk men noen som vet ca hva det koster for en sånn liten jobb? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 fått lagt opp gjerne 2stk på 4kontakter med pulten hadde jo vært veldig praktisk men noen som vet ca hva det koster for en sånn liten jobb? Du må nesten ringe en lokal elektroentrepenør og spørre. Timepriser varierer voldsomt rundt i landet. Det samme gjelder materiell. I tillegg er det vanskelig å si om du bor nært eller langt unna (må montøren kjøre én time, må du betale for dette også). I tillegg kommer det annpå hvordan forholdene er hos deg er. Er det f.eks. mye arbeid å føre strøm fram til de nye kontaktene vil jo det ta lengre tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå