Gå til innhold

Sette høyere CPU frekvens i Linux

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg konfigurere CPU i linux? Jeg bruker OpenSUSE 11.1 med KDE.

Jeg har en "Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz", men den har satt CPU til maks 666MHz. Jeg vil sette dette til en høyere verdi, eller maks verdi. Det er på en stasjonær tjemer PC og jeg ser ikke noe vits i at Linux for min del setter lavere CPU frekvens for strømsparing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en "Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz", men den har satt CPU til maks 666MHz. Jeg vil sette dette til en høyere verdi, eller maks verdi. Det er på en stasjonær tjemer PC og jeg ser ikke noe vits i at Linux for min del setter lavere CPU frekvens for strømsparing.

Kjør denne kommandoen fra terminal:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies

Skal vise hvilke frekvenser som er tilgjengelige. Linux-kjernen skal vel støtte speedstep på denne, og hvis kommandoen viser tilgjengelige frekvenser skal du kunne sette ønsket modus i KDE sin PowerDevil.

Lenke til kommentar

Kjør denne kommandoen fra terminal:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies

Skal vise hvilke frekvenser som er tilgjengelige. Linux-kjernen skal vel støtte speedstep på denne, og hvis kommandoen viser tilgjengelige frekvenser skal du kunne sette ønsket modus i KDE sin PowerDevil.

Jeg fikk opp kun 666000

Lenke til kommentar

Slo av SpeedStep og nå fikk jeg 2.8GHz på hver CPU kjerne.

Er det ikke mulig å få Linux til å samarbeide med SpeedStep slik at jeg kan sette dette i operativsystemet? Jeg trenger ikke frekvensen på 100% hele tiden, men jeg vil helst kunne sette dette selv uten å måtte restarte PCen.

Installerte cpufreq, men fikk beskjed om at cpufreq driveren manglet. Må ikke den driveren settes opp i Linux kjernen?

Finner heller ikke kpowersave eller powerdevil som en del av KDE4. Prøvde å installere powerdevil, men da ville den nedgradere KDE til 4.1 (har 4.3.x).

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Har selv xubuntu 9.10, på en 1.6ghz 512 mb ram dell-laptop.

I bios er speedstep avslått, men likevel viser den kun 600mhz i bios.

scaling_available_frequencies viser 600mhz, hvor av den høyeste er på 1600mhz. scaling_cur_frequencies viser også 600mhz. Hvordan får jeg låst cpu hastighet til 1600mhz? For jeg føler ikke at den speedstepen til Intel er verdt nålen i veggen engang, for den kunne jo vært kjekk i batterimodus f.eks!

cpuinfo_cur_freq har jeg ikke tilgang til å se heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...