DJViking Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvor kan jeg konfigurere CPU i linux? Jeg bruker OpenSUSE 11.1 med KDE. Jeg har en "Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz", men den har satt CPU til maks 666MHz. Jeg vil sette dette til en høyere verdi, eller maks verdi. Det er på en stasjonær tjemer PC og jeg ser ikke noe vits i at Linux for min del setter lavere CPU frekvens for strømsparing. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Se i BIOS om det går å deaktivere Intel SpeedStep Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvor kan jeg konfigurere CPU i linux? Jeg bruker OpenSUSE 11.1 med KDE. Jeg har en "Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz", men den har satt CPU til maks 666MHz. Jeg vil sette dette til en høyere verdi, eller maks verdi. Det er på en stasjonær tjemer PC og jeg ser ikke noe vits i at Linux for min del setter lavere CPU frekvens for strømsparing. Kjør denne kommandoen fra terminal: cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies Skal vise hvilke frekvenser som er tilgjengelige. Linux-kjernen skal vel støtte speedstep på denne, og hvis kommandoen viser tilgjengelige frekvenser skal du kunne sette ønsket modus i KDE sin PowerDevil. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Hvor kan jeg konfigurere CPU i linux? Jeg bruker OpenSUSE 11.1 med KDE. Jeg har en "Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz", men den har satt CPU til maks 666MHz. Jeg vil sette dette til en høyere verdi, eller maks verdi. Det er på en stasjonær tjemer PC og jeg ser ikke noe vits i at Linux for min del setter lavere CPU frekvens for strømsparing. Kjør denne kommandoen fra terminal: cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies Skal vise hvilke frekvenser som er tilgjengelige. Linux-kjernen skal vel støtte speedstep på denne, og hvis kommandoen viser tilgjengelige frekvenser skal du kunne sette ønsket modus i KDE sin PowerDevil. Jeg fikk opp kun 666000 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hmm, snodig. Du burde sjekke BIOS som nevnt. Prøvd men en annen distro (gjerne en med en annen kjerne)? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Slo av SpeedStep og nå fikk jeg 2.8GHz på hver CPU kjerne. Er det ikke mulig å få Linux til å samarbeide med SpeedStep slik at jeg kan sette dette i operativsystemet? Jeg trenger ikke frekvensen på 100% hele tiden, men jeg vil helst kunne sette dette selv uten å måtte restarte PCen. Installerte cpufreq, men fikk beskjed om at cpufreq driveren manglet. Må ikke den driveren settes opp i Linux kjernen? Finner heller ikke kpowersave eller powerdevil som en del av KDE4. Prøvde å installere powerdevil, men da ville den nedgradere KDE til 4.1 (har 4.3.x). Endret 16. desember 2009 av DJViking Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Linux vil trolig fikse det selv. Min PC med Ubuntu (se profil for specs) hopper mellom 2 GHz og 3,1 GHz, alt etter belastning på CPU. Jeg har ikke installert noe som helst for å få SpeedStep til å funke sånn. Hva bruker du for å lese prosessorfrekvensen i målingene dine? Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Heisann, prøv å gjøre følgende: modprobe acpi-cpufreq deretter kan du prøve cpufreq på nytt. Dersom den ikke finner den modulen må du bygge kernel selv.. (den pleier som regel å være satt som modul i de fleste pre-built kernels) Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Skal installere ny OpenSUSE etter juleferien. Så får jeg se om det retter på seg. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Skal installere ny OpenSUSE etter juleferien. Så får jeg se om det retter på seg. For å feilsøke ville jeg prøvd en Ubuntu Live-CD også, får å se om det er noen med distroen din. Lenke til kommentar
Ezequiel Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Har selv xubuntu 9.10, på en 1.6ghz 512 mb ram dell-laptop. I bios er speedstep avslått, men likevel viser den kun 600mhz i bios. scaling_available_frequencies viser 600mhz, hvor av den høyeste er på 1600mhz. scaling_cur_frequencies viser også 600mhz. Hvordan får jeg låst cpu hastighet til 1600mhz? For jeg føler ikke at den speedstepen til Intel er verdt nålen i veggen engang, for den kunne jo vært kjekk i batterimodus f.eks! cpuinfo_cur_freq har jeg ikke tilgang til å se heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå