Gå til innhold

Asus eee 1005ha,1008ha eller 1101ha?

freddy7

Anbefalte innlegg

Asus eee 1101HA-3000kr

Asus eee 1008HA-2500kr

Asus eee 1005HA-2500kr

Skal ha en mini-pc som stort sett bare skal brukes på ferie/turer.

Og da snakker vi om et par sydenturer og sikkert noen få storbyturer.

Så blir ikke en pc jeg kommer til å bruke veldig mye...

Og jeg har heller ikke noe særlig peiling på data og stiller ikke så veldig store krav.

Og trenger vel heller ikke noen sinnsyk batteritid. alt over 6 timer må jo være mer enn nok.

Men vil stort sett bruke den til å se litt film og serier og litt musikk.

Og litt enkel internett surfing.

Så hvilken burde jeg velge?

Og hva er egentlig forskjellene mellom dem?

Og er det noen andre mini-pcer som jeg heller burde velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hopp

Jeg kjopte nettopp en 1101HA i august som jeg har brukt tilnermet hver dag i studier. Kan si at jeg er stort sett fornoyd, med visse forebehold. Batterilevetiden er veldig bra, og kan nesten holde i 9-10 timer om man ikke gjor noe alt for krevende. Skjermen paa 1101HA er hoyopplost (til aa vaere saa liten) og gir gode film opplevelser (med hodetelefoner seff). Til surfing er den helt grei.

Problemet er at den nesten er for veik til noe mere enn aa vise google.com. Med andre ord klarer den saavidt aa vise youtube video uten aa hakke. Kan feks ikke velge fullskjerm paa youtube. Tilogmed VG.no er problematisk, og video paa vgnett kan man bare glemme. Det nevnes fra produsenten at den kan vise 720p filmer, det er ogsaa tull og toys. Det er en meget svak maskin med tanke paa ytelse, men det er jo tross alt ikke poenget heller. Jeg bruker den mest til a skrive i word i forelesninger, og til det fungerer den utmerket. 1101HA har ogs[ et utbyttbart batteri, i motsettning til 1005 om jeg ikke tar helt feil, og hoyere opplosning. Om jeg var deg ville jeg valgt 1101HA. De andre har rett og slett for daarlig ytelse (siden 1101HA ogsaa er paa grensen til hva som er taalelig) etter min mening.

Pluss:

- God batteritid

- Liten og lett

- Stilig design

- Hybrid engine (dette har etter min mening minimalt aa si paa ytelsen - selv med egendefinert bios konfigurasjon for aa [ke overklokkingen. vifta derimot blir merkbart hoyere i "super performance" modus)

- Har saa langt taalt aa bli mistet i bakken et par ganger, saa byggekvaliteten er det ingenting aa usette paa

Minus

- Latterlig ytelse

- Meget irriterende museflate (vanskelig aa leve med de forskjellige funksjoner paa en saa liten overflate, men det kan skru's av)

- Fingeravtrykk magnet (den svarte ialfall, uten at jeg bryr meg egentlig)

- kan bare glemme aa spille selv de enkleste spill (selv om ZNES funker utmerket ;)

- Ingen CD rom

Man maa rett og slett ta denne lille saken for det den er, og ikke irritere seg over hva den ikke er ;)

Haaper det var til hjelp. Si ifra om det er noe annet du lurer paa. Norske vokaler er ikke mulig paa denne pcen, saa tilgi meg :p

Endret av matadormix
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Er det virkelig så dårlig stelt at vg-tv er uaktuelt og at den sliter med youtube og vg.no??

Skal som sagt sikkert ikke bruke den så veldig mye, så blir ikke daglig nett-surfing for å si det sånn.

Men hadde jo vært greit å kunne surfe på nettet på en grei måte...

Men når jeg tenker meg om så prøvde jeg en asus mini pc hos lillesøstera mi for et par uker siden (eneste gangen jeg har hatt en mini-pc i hendene)

Tror det var en 1005, eller muligens 1001(noe som heter det?, var ihvertfall ikke en 1008 eller 1101.

Og da surfet jeg litt på vg.no og et par sider, og det funka greit nok det.selvsagt litt tregere en vanlig, men helt greit.

Og jeg testet et par klipp av kongen av queens på youtube bare for å se om det funka,og om skjermen var grei nok til å se film på.

Og i mine øyne var det grei nok kvalitet. (men nå har nok ikke jeg så veldig store krav)

Lenke til kommentar

Sitter her med en 1008HA som jeg fikk for en uke siden.

Youtube å film funker flott, og jeg er faktisk overasket over ytelsen.

Var skeptisk til oppløsningen på skjermen, men det fungerer faktisk helt greit til surfing.

Absolutt værd prisen!

Edit:

Litt info:

1008HA har 6 timer batteritid, og 280 prosessoren (1.66 GHz) (iallefall modellen de selger på komplett til 2500kr)

1005HA har 8 timer batteritid, og 270 prosessoren (1.6 GHz) (iallefall modellen de selger på komplett til 2500kr)

1005HA har og 3USB porter, og portene er mer tilgjengelig enn på 1008HA som bare har 2USB porter, og luker over alle portene.

Det er også enklere å bytte komponenter på 1005HA i forhold til 1008HA, der alt er innebygget.

edit2: Jeg synes tastaturet på 1008HA er fantastisk å skrive på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vel 6 eller 8 timer batteritid spiller ikke så veldig mye rolle.

Og det med usb-portene er ikke så nøye.

Og jeg skal ikke bytte noen komponenter, så det gjør heller ikke noe.

Så da er kanskje 1008HA et greit valg siden den er 500kr billigere enn 1101HA.

Men tror jeg venter å ser om det blir noe nyttårs-salg :-)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det ikke er fullt så ille stelt med 1101HA som jeg kanskje ga inntrykk av, men det jeg sa om youtube og vg.nett stemmer fremdeles. Jeg tror det kan ha med å gjøre at 1101HA kjører en høyere oppløsning enn de andre og de krever da også mere. Om jeg setter ned oppløsningen til samme som på 1005 eller 1008 går jo alt greit, men da er jo litt av poenget med å ha høyere oppløsning borte, que no?

jeg sitter akkurat nå på min 1101HA og ser bleach på youtube i 1366x768 oppløsning. Det går an å velge fullscreen, men det hakker og er ikke egentlig optimalt. Å se HD på youtube er enda verre. Til informasjon så har jeg minimalt med programmer kjørende i bakgrunnen, ingen antivirus, ingen andre systemressurs killers og bare firefox som kjører. Og hybrid engine settingen er satt på "super performance". Alle drivere ble oppdatert for 2 uker siden og maskinen er i så bra form som det går an å få den for øyeblikket. Likevel er det ikke helt tilfredstillende. Meeen det kan ikke stikkes under en stol at jeg er relativt kresen når det gjelder sånne ting, så det er vel mange som hadde vært fornøyd. For å si det sånn så visste jeg hva jeg kom til å få før jeg kjøpte denne lille saken, og kjøpte den jo likevel :)

Sjekk ut digital impuls før du kjøper en av dem, i tilfelle de har en bedre pris. Skal du kjøpe på nett, eller ikke bor i Oslo, kan du jo sjekke ut komplett, multicom, mpx og netshop før du kjøper.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...