Gå til innhold

Er GT del av kristendommen?

Anbefalte innlegg

IHS tror på Jesus Kristus, det har han nevnt mange ganger tidligere. Er nysgjerrig på om du fordøyer hele Det Nye Testamentet som sann lære, IHS?

Det Nye Testamentet er ikke en lære, G

Kun et suppliment til den Kirken Jesus Kristus grunnla for 2000 år siden.

Der har du feilnyanser IHS.

Kirken ble aldri etablert av Jesus Kristus for 2000 år siden. Den ble etablert av......

Jesus Kristus grunnlegger sin Kirke > Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
avviser GT ?

Jesus Kristus oppfylte både loven og profetiene deres for at de skulle tro på Ham istedenfor Moses.

ja det er sant.

men for å si det slik da, jesus startet ikke noe nytt, han fortsatt det som var begynt i begynnelsen, nemlig læren om guds rike. Jødedommen skilte seg ut etter at de fornektet jesus.

å tro på det gamle testamentet er jo en del det å tro på jesus.

Jesus Kristus oppfylte både loven og profetiene deres og grunnla riket deres for at de skulle tro på Ham istedenfor Moses.

å tro på det gamle testamentet er ikke en del av det å tro på jesus, for en kristen.

Kanskje det er nødvendig for en jøde men ikke for en hedninge-kristen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS tror på Jesus Kristus, det har han nevnt mange ganger tidligere. Er nysgjerrig på om du fordøyer hele Det Nye Testamentet som sann lære, IHS?

Kirken ble aldri etablert av Jesus Kristus for 2000 år siden. Den ble etablert av......

Jesus Kristus grunnlegger sin Kirke > Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den.

Der fant du skriften om temaet. Det er nettopp dette så er så enkelt å gjennomskue. Her sier forfatteren som er en ortodoks kristen at:

Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.» 20 Så påla han disiplene ikke å si til noen at han var Messias
Det forfatteren sier er at det er ok, og rett fram for kirkeledere å tolke kristendommen i Peters navn.

Dette er så latterlig, at hvem som helst med tilgang i det ortodokse miljøet kunne dedikere teksten i navnet Matteus sitt gospel. Bare fordi noen hevder at Jesus sa dette til disiplene, så er ikke det noen sannhet. Det er veldig enkelt å etterlate seg en tekst i denne verden. At den forble relativt udebattert den gangen den ble skrevet vitner om at Peter var en av apostlene som var høyt aktet blant de kristne, og da er komplottet ett faktum.

Lenke til kommentar

Der fant du skriften om temaet. Det er nettopp dette så er så enkelt å gjennomskue...

Du sa "Kirken ble aldri etablert av Jesus Kristus"

mens Jesus Kristus i sitatet over sier "vil jeg bygge min kirke"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, du misforstår. Det er en ortodoks kristen som skriver at Jesus sa; at på deg Peter (klippen) vil jeg bygge min kirke. Det vil si at de ortodokse lederne her etablerer seg, ved å si at Jesus sa dette.

Jesus sa sannsynligvis ikke det som de ortodokse kristne her skrev. De ortodokse kristne ønsket seg en kirkemakt, sånn at de kunne fremme sitt syn mer effektivt. Kristne formidler vranglære, og bruker apostelen Peter til å rettferdiggjøre at de har den eneste riktige sannhet om Jesus Kristus.

Ser du nå hva jeg sier om det IHS?

Endret av G
Lenke til kommentar

Godt spørsmål om antall apostler IHS. Det kan jo tenkes at han valgte ut noen å følge ham. Men om det var 12 eller om det kan ha vært ett annet antall, hvem vet sikkert..

Det er vel ikke akkurat noe som er veldig klart og tydelig om en undersøker tekstene fra etter Jesus Krisus legemlige død. Hva med de apostlene eller menneskene som de gnostiske gosplene nevner, du tror ikke at noen av dem også kan ha stått Jesus Kristus veldig nær, og at den ortodokse kirken har utelatt å nevne dem med vilje?

Uansett ser det ut til å variere stort mellom forskjellige typer kristne. Noen drar den så langt at de tror det er 70 apostler i alt. En kilde til mer om dette kan være: http://en.wikipedia.org/wiki/Apostle_%28Christian%29

Jeg synes de ortodokse er de som setter størst begrensning på begrepet ved å kun tillate 12. At de valgte 12 stykk med overlegg sånn at de kunne forsvare sin lære enklere, det kan jo tenkes.

Sjekk denne lenken om en alternativ tro om Jesus og Faderen, hvor du ser hvordan de ortodokse kristne også behandlet retninger av kristendom som var ganske nær deres egen, men som kun var litt forskjellige. Selv denne gruppen har kanskje hatt kun 12 apostler (hvis ikke katolikkene har endret kirken deres etterpå), men likevel ble de utstøtt. Ganske hårreisende behandling de fikk disse "Arians" ved bestemmelsene i Nicea og den tiden som fulgte etterpå.

"Arianism" ser ut til å ha blitt dannet av Arius som ble lært opp av Lucian of Antioch. I år 321 ble Arius fordømt i Alexandria (Egypt).

Som svar på Jesus og kirke:

Jesus lærte bort mye mens han vandret i en menneskeskikkelse. Det var mennesker som dannet kirker, for Jesus Kristus legemlige død inntraff før kirken ble dannet.

Endret av G
Lenke til kommentar

NT > "Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den"

Du tror ikke at dette er Jesu Kristi egen ord. Fordi du da må akseptere at Han grunnla en Kirke.

Tror du han valgte ut tolv Apostler ?

Godt spørsmål om antall apostler IHS. Det kan jo tenkes at han valgte ut noen å følge ham. Men om det var 12 eller om det kan ha vært ett annet antall, hvem vet sikkert..

Det er vel ikke akkurat noe som er veldig klart og tydelig om en undersøker tekstene fra etter Jesus Krisus legemlige død. Hva med de apostlene eller menneskene som de gnostiske gosplene nevner, du tror ikke at noen av dem også kan ha stått Jesus Kristus veldig nær, og at den ortodokse kirken har utelatt å nevne dem med vilje?

Uansett ser det ut til å variere stort mellom forskjellige typer kristne. Noen drar den så langt at de tror det er 70 apostler i alt. En kilde til mer om dette kan være: http://en.wikipedia.org/wiki/Apostle_%28Christian%29

Jeg synes de ortodokse er de som setter størst begrensning på begrepet ved å kun tillate 12. At de valgte 12 stykk med overlegg sånn at de kunne forsvare sin lære enklere, det kan jo tenkes.

Jesus lærte bort mye mens han vandret i en menneskeskikkelse. Det var mennesker som dannet kirker, for Jesus Kristus legemlige død inntraff før kirken ble dannet.

Det var ikke "det riktige antall Apostler" som var målet med spørsmålet. Målet var å se, om du ser, at Han opprettet en gruppe mennesker, som utgjorde den første Kirken (den første menighten)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? At noen av de som fulgte Jesus forstod tingene ut i fra sitt ståsted (bakgrunn), for så å utvikle noe som kalles kirke..

Disse menn var bare noen få av de som lærte ting av Jesus. Andre som lærte ting fra Jesus forstod ting på en annen måte. idéer om Jesus lære som ikke var kompatible lenger ble nå ett faktum. Jeg synes ikke poenget ditt med at Jesus var en inspirasjon til at kirker ble dannet er god nok for å kunne hevde at:

.. f.eks. Jesus hadde en plan med at det var gjennom kirker at kristendommen skulle få sprees. Er det "den store planen" du forsøker å forsvare? En slik "stor plan" er såpass diffust i seg selv, og det er veldig enkelt for kristne å gripe etter akkurat det konseptet.

Det er gudens vilje at det ble slik, også videre.. Slik kan de lulle seg inn i det uendelige, bare fantasien setter grenser for hva mennesket kan komme til å forestille seg!

Endret av G
Lenke til kommentar

NT > "Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den"

Du tror ikke at dette er Jesu Kristi egen ord. Fordi du da må akseptere at Han grunnla en Kirke.

Tror du han valgte ut tolv Apostler ?

Det var ikke "det riktige antall Apostler" som var målet med spørsmålet. Målet var å se, om du ser, at Han opprettet en gruppe mennesker, som utgjorde den første Kirken (den første menighten)

Hva er poenget ditt? ....

At Jesus Kristus ved å sammle en gruppe rundt seg grunnla sin kirke. Denne gruppen eksisterer den dag i dag og kalles den kristne kirken.

Lenke til kommentar
At Jesus Kristus ved å sammle en gruppe rundt seg grunnla sin kirke. Denne gruppen eksisterer den dag i dag og kalles den kristne kirken.

Dette har gitt folk ideen til å skape ikke mindre enn 35 000 forskjellige "kristne" kirker fordi de ikke greier å enes om kommefeil, hvordan uttalelsen skal være eller andre merkelige ting.. (Det er denne gjengen som skal ha oss til å tro at det kan bli fred i verden bare vi følger kristendommen... :roll: )

... og hvem av de 35 000 kirkene mener du er den rette? Alle eller den du sogner til IHS?

:)

Lenke til kommentar

Dette har gitt folk ideen til å skape ikke mindre enn 35 000 forskjellige "kristne" kirker fordi de ikke greier å enes om kommefeil, hvordan uttalelsen skal være eller andre merkelige ting.. (Det er denne gjengen som skal ha oss til å tro at det kan bli fred i verden bare vi følger kristendommen... :roll: )

... og hvem av de 35 000 kirkene mener du er den rette? Alle eller den du sogner til IHS?

Verdens to milliarder kristne utgjør den ortodokse, katolske og protestantiske kirke ikke flere, RWS

Lenke til kommentar

Verdens to milliarder kristne utgjør den ortodokse, katolske og protestantiske kirke ikke flere, RWS

Da er dere nok ikke to milliarder skjønner du... :)

Beklager å måtte si det, men skal du ha så mange og kalle de kristne må du nok ta med utskudd som mormonere, jehovas vitner og gud vet hva alle de andre heter også.... Men de er jo ikke ekte kristne de :) ?

Lenke til kommentar

Men det du sier her utelater helt det faktum at selv de første som faktisk vandret i lag med Jesus og så og hørte med egne øyne var splittet i synet på troen.

Det at noen få egenutnevnte og/eller deres etterfølgere dannet en kirke endrer ikke på det at det var personer nær Jesus som hadde forskjellig måte å se ting på.

Med Jesus legemlige død, så forsvant også en viktig stemme som kunne si rett til dem ting. At de fikk/hadde en indre stemme rettferdiggjør ikke helt at det skal komme ett "direktiv" i form av Det Nye Testamentet som klamrer seg til apostelen Peter og som dikterer hvordan folk skal tro og oppføre seg. At mennesker ønsker makt og ønsker å kontrollere andre mennesker rundt seg er ikke noe nytt noe. Det er det kristne i dag er offer for den dag i dag.

Det er din egen indre stemme som er vært å lytte til. De andre menneskene du treffer kan lede deg vill. Det kan jo hende at andre kan bidra med noe, men da må det også sammenfalle med hva din egen indre stemme måtte si. Pluss litt kritisk ressonering som ett ekstra filter.

.. Jeg gjentar: "Var splittet i synet på troen" :echo:

Endret av G
Lenke til kommentar

Da er dere nok ikke to milliarder skjønner du... :)

Beklager å måtte si det, men skal du ha så mange og kalle de kristne må du nok ta med utskudd som mormonere, jehovas vitner og gud vet hva alle de andre heter også.... Men de er jo ikke ekte kristne de :) ?

Et par millioner fra eller til på to milliarder spiller ingen rolle, RWS

Lenke til kommentar

Men det du sier her utelater helt det faktum at selv de første som faktisk vandret i lag med Jesus og så og hørte med egne øyne var splittet i synet på troen.

Det at noen få egenutnevnte og/eller deres etterfølgere dannet en kirke endrer ikke på det at det var personer nær Jesus som hadde forskjellig måte å se ting på.

Den Kirken Jesus Kristus grunnla er ikke en kirke hvor alle oppfatter Jesus Kristus helt likt til en hver tid. Alle kristne opplever Jesus Kristus forskjellig, allikevel utgjør de den Kirken Jesus Kristus grunnla.

At Jesus Kristus er en statue som alle oppfatter helt likt, er en fulstendig ukristen sekterisk tanke.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Mente du ordet statue, eller noe annet som kanskje likner med stavelsen IHS? Statutter rimer, men jeg ser ikke at det helt passer her. Eller kan det være regler om hvordan Jesus skal være du sikter til?

Fikk veldig lyst til å si:

snakker Jesus-statuen til deg sånn innimellom?

EDIT: Av og til får det du (IHS) skriver, meg til å miste helt tråden. Hva er det du prøver å si oss IHS?

Endret av G
Lenke til kommentar

Den Kirken Jesus Kristus grunnla er ikke en kirke hvor alle oppfatter Jesus Kristus helt likt til en hver tid. Alle kristne opplever Jesus Kristus forskjellig, allikevel utgjør de den Kirken Jesus Kristus grunnla.

At Jesus Kristus er en statue som alle oppfatter helt likt, er en fulstendig ukristen sekterisk tanke.

Mente du ordet statue, eller noe annet som kanskje likner med stavelsen IHS? Statutter rimer, men jeg ser ikke at det helt passer her. Eller kan det være regler om hvordan Jesus skal være du sikter til?

Av og til får det du (IHS) skriver, meg til å miste helt tråden. Hva er det du prøver å si oss IHS?

Du snakker om en Jesus som ikke kan oppfates forskjelig av de kristne. Derfor høres det ut som om du snakker om en statue og ikke en levende person.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er ganske interessant er at vi har trossamfunnet Jehovas vitner. Jehovas vitner regnes vel som kristne? Jehova(Jahve) er navnet på gud i GT, og så vidt jeg vet brukes ikke dette navnet i NT.

Hvis det du sier om GT stemmer, hvorfor har man da dette enorme trossamfunnet som bruker Guds navn fra GT i sin tittel?

Mvh Håkon

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...