Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge opp fysisk nettverk - verifisering av plan

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle sjekke med ekspertene her at det jeg tenker å gjøre rundt fysisk opplegg av nettverk er riktig.

Jeg har flyttet inn i et 2 etasjes hus, og skal legge opp et nettverkspunkt i 2. etasje. Har CanalDigital som internett-leverandør, og deres uttakspunkt pluss kabel-modem og trådløs ruter står i 1. etasje.

Jeg har trukket en nettverkskabel fra 1. til 2. etasje (til et kontor/datarom) (gjennom rør i vegg for å skjule det mest mulig). I 1. etasje skal jeg bare sette på en modularkontakt (fra Clas Ohlsson) og i 2. etasje ønsker jeg å legge opp et nettverksuttak (1-veis, også fra Clas Ohlsson). Fra dette uttaket vil jeg koble på en switch for å ha uttak til PCer, nettverksprinter, NAS-drive osv.

Dette bør vel fungere, ikke sant? For kablen fra 1. til 2. etasje er det bare å koble på de 8 forskjellige lederne likt i begge ender (for modularkontakt og nettverksuttak)? Jeg har krympetang og pressverktøy. Noe spesielt jeg bør passe på? Andre tips og tanker?

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ja, det vil fungere fint det du skisserer, og skissen i 1.svar viser hvordan du kobler modularkontakten, men..

Jeg mener det vil bli mye ryddigere å bruke nettverkskontakt i begge ender, og bruke patch-kabel mellom disse og utstyret du skal koble sammen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Husk på at du må bruke samme koblings-standard i begge ender. Dvs om du bruker 568-A i en ende, og 568-B i den andre, så får du en krysset kabel. I ditt tilfelle, vil du ha en straight-kabel, altså må du ha 568-A i begge ender, eller 568-B i begge ender.

Lenke til kommentar

@pax1

Bare nysgjerrig spurt, fordi jeg vurderer å gjøre det samme selv. Trakk du kabelen gjennom et rør hvor det ligger strømførende kabler fra før, eller trakk du det gjennom et tomt rør beregnet til datakabel?

Jeg ønsker å trekke kabel skjult, men har ikke noen ledige rør-

Lenke til kommentar
@pax1

Bare nysgjerrig spurt, fordi jeg vurderer å gjøre det samme selv. Trakk du kabelen gjennom et rør hvor det ligger strømførende kabler fra før, eller trakk du det gjennom et tomt rør beregnet til datakabel?

Jeg ønsker å trekke kabel skjult, men har ikke noen ledige rør-

Hei,

Jeg trakk i eksisterende rør, men det lå ikke noe strømførende kabel der fra før (har for øvrig blitt frarådet det, og at det kanskje ikke er lov???). Om det var beregnet for datakabel er jeg usikker på, men har kjøpt en "shielded" kabel uansett for å minimere støy.

Der jeg ikke hadde rør (langs et par vegger) brukte jeg kabelkanal for at det skulle bli penest mulig.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...