Gå til innhold

linux på gammel laptop

TRL

Anbefalte innlegg

Har to gamle hp laptopper som jeg har lyst å bruke til noe nyttig samtidig som jeg lærer noe (linux)

PIII 650mhz, 256mn ram er den.

Hadde xubuntu på den som jeg godtok å oppgradere til ubuntu 9.10? og da gikk alt tregere. Tror x i ubuntu forsvant med de fordeler det hadde? La også inn xbmc mediasenter, og det var totalt bråstopp får'n si.

Noen tips til hva jeg kan få ut av disse?

Om mulig kanskje noe som lager lyder for min sønn på 9 måneder, han elsker å hamre på tastaturet, og de skal jo tidlig krøkes....

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det blir bråstopp får du nok heller ta en lettere linux distribusjon, uten så mye krevende innebygget.

til sønnen din er det vel diverse læringsprogrammer (alfabetet, skriving og annet) i pakkemanager, er også en god del spill der, flere som passer for de små. kan vel anbefale supertux, noe jeg vet mange av de eldre her også liker. ligner på supermario.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315

Jeg hadde også samme problem som deg. Etter en enkel installasjon av Ubuntu 9.10 gikk alt til !"#¤%&/ for å si det mildt. Dette var da på en gammel Acer laptop. Men testa ut Fedora med GNOME, fungerte topp. Begynte med Fedora 10, tror jeg, og har endt opp med 12-current nå.

Lenke til kommentar
om det blir bråstopp får du nok heller ta en lettere linux distribusjon, uten så mye krevende innebygget.

til sønnen din er det vel diverse læringsprogrammer (alfabetet, skriving og annet) i pakkemanager, er også en god del spill der, flere som passer for de små. kan vel anbefale supertux, noe jeg vet mange av de eldre her også liker. ligner på supermario.

Takker, det var gode råd :-)

Siden vi er inne på programmer... Har sett for meg et program som gjør om tastaturet til musikk tangenter. Kunne tenke meg et program som altså spilte av lyder og ikke annet ved bruk av tastaturet. Ser for meg det som en måte for min baby på 9 mnd. å få respons på egne handlinger på tastaturet. Har er tydelig interessert i musikk også, så det hadde passet bra.

Holder nå på å teste ut Puppy Linux som noen her har anbefalt. Kjører den foreløpig fra cd, men den er veldig rask og bra så langt. Har ikke lyd og den er på engelsk, men ellers tror jeg det meste virker.

Trond

Jeg hadde også samme problem som deg. Etter en enkel installasjon av Ubuntu 9.10 gikk alt til !"#¤%&/ for å si det mildt. Dette var da på en gammel Acer laptop. Men testa ut Fedora med GNOME, fungerte topp. Begynte med Fedora 10, tror jeg, og har endt opp med 12-current nå.

Har du et tips til hvor det finnes? Jeg er rimelig Linux "noob"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...