Gå til innhold

Hvorfor alltid konflikt mellom partiene?

Anbefalte innlegg

Sorry for dårlig title, kom ikke på noe bedre i farta. Saken jeg vil ha diskutert, er hvordan parti medlemmer ofte har en tendens til å fokusere på svakheter blant andre partier/parti medlemmer, fremfor noe annet. Eksempler gjør det nok enklere å forstå hva jeg mener:

Siv Jensen blir intervjuet av TV2 etter Obama har holdt en tale i Norge, hvor han har forsvart bl.a krigføring i Afghanistan. Istedet for å kommentere, underbygge eller motsi hans utsagn grundig, velger Siv Jensen å si noe som ligner litt på "Dette har vel SV endel å lære av". Beklager at jeg ikke husker nøyaktig hva som skjedde her, men poenget er at jeg har hørt dette mer enn nok ganger før, spessielt fra Siv Jensen. Når hun kommenterer på denne måten, sier hun det også ofte med en hånlig holdning, nesten som om det skulle vært et personangrep. Dette eksemplet holder ikke helt mål, men jeg regner med at andre medlemmer forstår hva jeg mener.

Hvorfor drives politikk på denne måten? Vi har en neve politiske partier i Norge, som såvidt jeg kan forstå skal styre dette landet sammen, ihvertfall i nærmeste fremtid. Hvorfor må de da ødelegge for hverandre hele tiden? Noen har saker andre ikke er enige i, men kan ikke partiene stole på at de lovene, sakene og tiltakene som er for folkets beste vil bli gjennomført? Skal ikke politikere være representanter for befolkningen? Jeg er en del av befolkningen, og jeg vil ikke at en nebbete kjerring av en politiker skal representere oss, ved å gå rundt å slenge dritt om andre partier.

Endret av Jimstar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om partiene har et behov for å være uenige; nesten av prinsipp. Det virker som om klagingen er en måte å involvere seg selv på, Siv Jensen kan ikke bare si at "det var en bra tale", fordi hun vil skape debatt omkring emnet.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

En politiker er som en påfugl. Og kampen står i å ha den største prydprakten. Derfor vifter alle politikere den når det er valg. Klarer man å knekke andres prydprakt så vil ens egen fremstå som flottere enn den egentlig er. Når valget er over, er det ingen vits for prydprakten og den senkes, og man kommer tilbake til dagliglivet der det er styringen av landet som er på plakaten. Her lønner det seg å samarbeide mest mulig, for å få mest mulig innflytelse.

Dessuten, ikke hør på hva politikere sier, men hva de velger å ikke si.

Lenke til kommentar

kanskje det er nettopp denne påfugl-mentaliteten jeg reagerer på. Jeg respekterer en politiker med bein i nesa, og taleevne som kan gruse en annen politiker i debatt. Men det er han/hennes evne til å begrunne f.eks en fanesaks betydning jeg respekterer, IKKE måten de hever seg over hverandre på et personlig nivå. Hvor ble det av respekt for andre partiers medlemmer og interesser? Selv om partiet er en "rival", ivaretar de i bunn og grunn interesser for en del av Norges befolkning.

Lenke til kommentar
Hva er det uansett SV og FRP skal samarbeide om. I praksis politikk er de nesten alltid uenige.

Barnehageforliket viste vel at t.o.m de værste fiender fant hverandre i dansen.

kanskje det er nettopp denne påfugl-mentaliteten jeg reagerer på. Jeg respekterer en politiker med bein i nesa, og taleevne som kan gruse en annen politiker i debatt. Men det er han/hennes evne til å begrunne f.eks en fanesaks betydning jeg respekterer, IKKE måten de hever seg over hverandre på et personlig nivå. Hvor ble det av respekt for andre partiers medlemmer og interesser? Selv om partiet er en "rival", ivaretar de i bunn og grunn interesser for en del av Norges befolkning.

Man kommer ikke utenom denne mentaliteten, fordi alle parter har det samme målet. Regjeringstaburetten. Blir som to fotballag. Disse lagene setter seg ikke ned sammen for å skape mest mulig blest om fotballen som ide. De ønsker å gruse det andre laget.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Regjeringstaburetten ? å styre alene? jeg er ikke så god på politiske betegnelser

Men jeg forstår hva du mener, og sier meg delvis enig. Jeg vil dog fremdeles irritere meg når jeg hører politikere bruke verdifull mediadekning til å slenge ubegrunnet dritt. Det er lov og høyst nødvendig å være uenig, men å kreve litt respekt er ikke helt på jordet heller.

Endret av Jimstar
Lenke til kommentar
Regjeringstaburetten ? å styre alene? jeg er ikke så god på politiske betegnelser

Regjeringstaburetten er regjering ja, alene eller sammen med andre.

Ethvert parti vil per definisjon ønske makt, ellers er parti irrellevant. De ønsker å forandre samfunnet til at det likner deres idealsamfunn. Derfor vil Siv være sur på Kristin fordi Kristin gjør noe som for Siv er totalt ulogisk, og vica versa. Dog, begge damene vet inderlig godt, at hvis begge er enige om målet og hovedtrekkene i midlene for å komme til målet så vil det gavne begge å samarbeide fordi det ligger i politikkens natur at man vil oppnå resultater. Når man så hiver opp i maktperspektivet så kompliserer dette seg enda mer selvsagt, for enhver politiker risikerer å miste jobben om 4 år. Derfor må det legges taktisk og strategisk slagplan på hvordan få mer makt. Dermed kan ikke Frp være et støtteparti for Sv f.eks. Det vil deres velgere straffe knallhardt ved neste korsvei av et valg. Og det er ingenting velgere av Frp liker mer, enn litt hets av Kristin Halvorsen, på samme måte som Sv-velgere elsker å gjenfortelle gang på gang at frp-velgere er idioter og lavpannende simple fagbrevarbeidere som jobber i privat industri og som bedriver harry-handel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...