Gå til innhold

Et samlet europeisk fagmiljø advarer nå mot aversjonstrening, Cesar Millan og metodene hans.

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke jeg som er "eksperten" her. Jeg bare refererer hva jeg ser og hører fra de som mener å ha peiling på slikt.

En person kan ha jobbet med hund hele livet for min del, uten å egentlig vite hva han eller hun driver med. Har denne derimot en solid utdannelse, og en vitenskapelig tilnærming til faget, tror jeg personen har langt mer å fare med.

At denne Gjertsen har "kynologisk utdannelse" hos en annen kar uten noen som helst formell utdannelse, gir ham ikke mye cred for min del.

Det er dessverre slik nå at hvem som helst kan kalle seg "dressør", "hundetrener", "instruktør", "hundetolk" eller hva som helst. Det finnes ingen beskyttede titler eller krav til formell utdannelse innen dette faget. Hvem som helst kan også kjøre kurs og "utdannelse" i slikt.

Nabogutten på 16, som får en valp til jul, kan "dressere" valpen og så tro han er så dyktig at han kan kjøre kurs for andre og dermed kalle seg "ekspert". Ingen kan nekte ham det.

Det er en av tingene NAS jobber for å få orden på - de møter dessverre mye motstand.

Atferdskonsulent er en av titlene de jobber for å få etablert. Innen den dagen det blir orden på slikt, bør vi alle passe oss godt for hvilke "eksperter" vi støtter oss til.

Det kan så innmari godt hende at denne Nordenstam har god peiling på hund, jeg kjenner ikke fyren og vet ikke hva han driver med. Men ord på en nettside betyr lite.

Igjen; ville du gått til en selvlært lege? Eller ville du valgt den som har tatt de 5 årene på medisinstudiet som kreves for å kunne kalle seg lege?

Jeg vet ikke hvor lurt det er å brase inn i en slik diskusjon når meningene er basert på andres peiling.

At du i det hele prøver å kritisere Magne Gjertsen og på toppen av det hele stille deg kritisk til hans erfaringer får meg til å le :D

I stede for å kritisere kilden burde du heller komme opp med motargumenter, det skal da være lett i en slik diskusjon som du er så delaktig i.

Og i dette tilfellet er det snakk om mange mange års erfaring linket opp mot gjeldende forskning, kanskje lurt å lese kildehnevisningene før du kritiserer forfatteren ;)

Endret av Etlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg må ærlig talt si at milan er flink, å den jobben han gjorde med den ene bombehunden var fantastisk! jeg gråt når jeg så hvor langt tilbake den hunden dro (i sitt eget hode) da eieren kom for å hente ham igjenn.. milan skulle bare fått den..

å jeg beklager, dere kan ha sett en annen episode enn meg, men den jeg har sett hvor han brukte slik bånd, så hadde han gått fra strømbåndet så eigeren brukte til et vibrasjons bånd, men det var pga eigeren ville ha det hjelpemiddelet, milan jobbet uten det i hele episoden..

og overtalte dem til å gå over til vibrasjon heller.

jeg kan snakke om en helt annen episode her, youtube filmene var sperra, så jeg fikk ikke sett..

Lenke til kommentar
jeg må ærlig talt si at milan er flink, å den jobben han gjorde med den ene bombehunden var fantastisk! jeg gråt når jeg så hvor langt tilbake den hunden dro (i sitt eget hode) da eieren kom for å hente ham igjenn.. milan skulle bare fått den..

å jeg beklager, dere kan ha sett en annen episode enn meg, men den jeg har sett hvor han brukte slik bånd, så hadde han gått fra strømbåndet så eigeren brukte til et vibrasjons bånd, men det var pga eigeren ville ha det hjelpemiddelet, milan jobbet uten det i hele episoden..

og overtalte dem til å gå over til vibrasjon heller.

jeg kan snakke om en helt annen episode her, youtube filmene var sperra, så jeg fikk ikke sett..

Er veldig enig, Millan er veldig dyktig i det han gjør. Folk glemmer at noen av hundene har så store problemer at de kan påføre seg selv og andre store skader, og når et problem er så akutt kreves det drastiske tiltak. Jeg kan ikke annet enn å riste på hodet av de svertekampanjene som startets rundt om i verden, noen mennesker oppnår stadig nye lavmål... utrolig :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vel, jeg sier det rett ut. Noen her burde få et slag i trynet for å kjenne hvordan det egentlig føles å bli slått, Milan slår ikke dyrene på tv-serien. Det han oppfordrer, slik som jeg som en vanlig tv-titter tar det er å IKKE bruke vold, men han "snapper" dem ut av oppmerksomheten på feil ting.

Hvis aversjonstrening er vold som dere påstår så har jeg ikke sett noe til det på programmet hans, og det er programmet hans dere kritiserer.

HVIS dere ikke tåler å bli knipset på låret så sitter dere vel inne heletiden hvor det er trygt? Begynner man å grine / klage til huseier om du sparker i dørstokken, sier man opp jobben sin eller sykemelder seg fordi du ikke fulgte hms og skadet seg? Jeg vil si at en hund påfører seg større belastninger bare ved å logre halen sin i veggen enn denne knipsingen. Og det eneste som er værre enn knipsingen er strupehalsbåndene, en hund klarer den "belastningen" lett.

Jeg er ikke en biolog som kjenner til hunde-kroppen, men det sier seg selv at når de ikke lærer så drar de ikke påkjenning av smerte om det blir repetert, og da forsvinner vitsen med båndet.

Beklager hvis dere tolker meg som motbydelig men jeg syns rett og slett slike mennesker som ikke tåler litt 'vold' selv motbydelige. Smerteterskelen hos pattedyr varierer fra individ til individ.

Men på den annen side igjen, de som faktisk ikke klarer å innta en dominerende posisjon for dyret sitt med engang fortjener ikke å ha dyr. Da dyrene kan fort bli agressive og påfører seg selv og ev.t andre dyr / små barn smerte. Om det er en hund som glefser etter meg kaster jeg den på ryggen og holder den nede til den roer seg ned, dette gjelder også personer. (Sett at en full person kommer for å slå deg ned, har vert borti dette som dørvakt på pub (jeg har sluttet i denne jobb hvor det å sloss på jobb er det siste man vil) hvor 'dominante' pattedyr har intatt for mycket alkohol. Igjen slike som ikke kan styre seg selv og trenger å bli styrt, en dominerende kjerring feks.)

Dette er skrevet i frustrasjon og jeg kommer ikke til å besøke tråden mye mere, send pm om dere mener jeg fortjener et slag i trynet.

Men siste ord fra min side, har du ikke kontroll på bikkja di. Gjør det beste for bikkja, avliv den eller send den bort.

God Jul

Lenke til kommentar

enig :)

jeg har drevet 15 år med hest.. hvor man da bruker bitt til å kontrollere dyret med, å du kan trekke en skeiv paralell mellom bitt og bånd.

jeg vil heller bruke et sterkere bitt på min hest å sitte å lirke enn et mildt bitt å hale å dra, samme med hund, jeg vil heller bruke et "sterkere" bond å kunne slippe ut på d, enn å hale å dra i et "mer behagelig" bond..

Lenke til kommentar
enig :)

jeg har drevet 15 år med hest.. hvor man da bruker bitt til å kontrollere dyret med, å du kan trekke en skeiv paralell mellom bitt og bånd.

jeg vil heller bruke et sterkere bitt på min hest å sitte å lirke enn et mildt bitt å hale å dra, samme med hund, jeg vil heller bruke et "sterkere" bond å kunne slippe ut på d, enn å hale å dra i et "mer behagelig" bond..

Og hvorfor trenger hesten et skarpt bitt, da ? Muligens fordi den har blitt halt og dratt så mye i munnen med et mildere bitt slik at den har blitt hard i munnen og "immun" mot vanlige bitt.. Så det er jo en kjedelig sirkel å havne i.

For du mener vel ikke at med en hest som er vanlig følsom i munnen, så smekker du inn et skarpt bitt bare for å gjøre det veldig enkelt for deg selv ?

Lenke til kommentar
Og i dette tilfellet er det snakk om mange mange års erfaring linket opp mot gjeldende forskning, kanskje lurt å lese kildehnevisningene før du kritiserer forfatteren ;)

Det er vel mye det samme, om jeg ler av erfaring som at du ler av vitenskap?

sjalusi..

noen forstår, andre ikke..

Sjalusi, hva da?

Hvem er sjalu på hva eller hvem?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

noen hester er seige i munnen, har ingenting med å gjøre det enkelt. kreves mye erfaring osv, for å kunne ta i bruk sterkere bitt.

jeg ser alt for mange hunde eigere som går rundt med en hund som drar å vrir seg mot bondet, hunder skal gå ved din høyre side uten noe spes kontakt i bondet. skal ikke måtte være en drakamp for hverken hund eller eiger.

sjalu på di som har peiling. enkelt å greit.. faen han får til noe lixm.. da MÅ man begynne å finne diverse feil osv, så man har NOE å rakke ned på

Lenke til kommentar

Helt korrekt, det skal ikke måtte være en drakamp for hverken hund eller eier. Men så finnes det langt bedre metoder for å unngå slike drakamper, enn de kvasi-voldelige som innebærer rykking og draing i båndet.

Sjalu på de som har peiling? Greit, men så ender man med en diskusjon om hvem som har peiling.. De med erfaring, de med utdannelse, eller kanskje de med begge deler. Eller ingen av dem?

Mye erfaring kan være basert på misforståelser og dårlig dømmekraft.

Mye vitenskap kan være basert på dårlige data.

En kombinasjon av disse er vel verst.

Har vi virkelig råd til å avvise det totalt, når flere av verdens fremste eksperter på etologi er enige om at Cesar Millan arbeider på kanten av hva som er forsvarlig eller riktig?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Merkelig hvor negative noen skal være til hans metoder. Skulle jo helst sett at hans metoder ikke var nødvendige, men han jobber med en del ekstreme hunder og jeg tror ikke at mange av de hundene lider pga de metodene.

Nå vet ikke jeg hva som skjer utenom filmingen eller hva som er redigert bort, men det er heller ikke det vi diskuterer nå?

Jeg lurer på hvem som inngår i "et samlet europeisk fagmiljø". Kan jo tolkes som at det er alt og alle av mennesker med en viss kompetanse på hund.

(Redigerte litt)

Endret av ACD
Lenke til kommentar
Helt korrekt, det skal ikke måtte være en drakamp for hverken hund eller eier. Men så finnes det langt bedre metoder for å unngå slike drakamper, enn de kvasi-voldelige som innebærer rykking og draing i båndet.

Sjalu på de som har peiling? Greit, men så ender man med en diskusjon om hvem som har peiling.. De med erfaring, de med utdannelse, eller kanskje de med begge deler. Eller ingen av dem?

Mye erfaring kan være basert på misforståelser og dårlig dømmekraft.

Mye vitenskap kan være basert på dårlige data.

En kombinasjon av disse er vel verst.

Har vi virkelig råd til å avvise det totalt, når flere av verdens fremste eksperter på etologi er enige om at Cesar Millan arbeider på kanten av hva som er forsvarlig eller riktig?

Tydelig gjorde jeg meg ikke forstått, eller så er det noen som ikke vil forstå. Er det en hund som drar så kjenner han påkjenningen selv og den vet å stoppe når det blir for mye og det er neppe for mye å nykke i båndet når de ikke lærer.

Når politi skal utføre arrest av noen, så må de bruke makt for å få kontroll om vedkommende ikke vil samarbeide. Det er til å forstås?

Greit,

Når en hund ikke vil samarbeide med deg er det mest sannsynligvis dårlig kommunikasjon og hunden vil være sjefen til å dra. Da må du inndra en posisjon som viser det er du som styrer gangfarten. Vil ikke hunden samarbeide kjenner han til konsekvensene ved et nykk.

Merkelig hvor negative noen skal være til hans metoder. Skulle jo helst sett at hans metoder ikke var nødvendige, men han jobber med en del ekstreme hunder og jeg tror ikke at mange av de hundene lider.

Jeg lurer på hvem som inngår i "et samlet europeisk fagmiljø". Kan jo tolkes som at det er alt og alle av mennesker med en viss kompetanse på hund.

Jeg lurer også på hvilke bastarde idioter som sitter i et samlet "FAGMILJØ" for å forhindre et tv-program, dannet de seg på facebook?

Og er de imot programmet hans iseg selv eller er det bare Aversjonstrening i seg selv og Cesar har blitt nevnt.

Hva blir det neste? et fagmiljø som vil ha slutt på at solen skinner pga det er så mange som får hudkreft.

Lenke til kommentar

Hvis hunden f.eks. drar i båndet eller er ett "ekstremt tilfelle" som noen har skrevet, så må man spørre seg hvorfor! - Hvorfor handler hunden som den gjør? Jeg er sikker på at i 90% av tilfellene er det eier som feiler.

Lærer man seg å lese hundens språk og samtidig vite hva man selv signaliserer til hunden, så har man kommet et godt stykke på veien.

Jeg syns forsåvidt det er rimelig horribelt å sammenligne hunden sin med en kriminell som må taes fysisk hardt for å få kontroll på.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Så du antar at alle som blir arresterte er hardcore kriminelle?

I mange av situasjonene så blir vedkommende 'tatt på senga' og lurer på hvorfor han blir arrestert og da er det meget naturlig å stå litt imot når du blir tatt fra deg friheten, ville ikke du sette et spørsmålstegn om politiet kom å arresterte deg?

Det er meget individuelt hvordan man reagerer på å miste friheten.

Men igjen, er latterlig at en hund ikke skal tåle å bli nappet i båndet på når den meget godt vet konsekvensene av å dra i båndet.

Lenke til kommentar
Så du antar at alle som blir arresterte er hardcore kriminelle?

I mange av situasjonene så blir vedkommende 'tatt på senga' og lurer på hvorfor han blir arrestert og da er det meget naturlig å stå litt imot når du blir tatt fra deg friheten, ville ikke du sette et spørsmålstegn om politiet kom å arresterte deg?

Det er meget individuelt hvordan man reagerer på å miste friheten.

Men igjen, er latterlig at en hund ikke skal tåle å bli nappet i båndet på når den meget godt vet konsekvensene av å dra i båndet.

Jeg skjønner at du lever i et annet miljø enn meg og har et helt annet verdisyn. Vi får være enige om å være uenige. :)

Lenke til kommentar
Bare du ikke misforstår meg og tror jeg banker dyr så :)

Jeg selv har ikke hund pga at jeg jobber veldig mye og jeg vet ikke hvor jeg er om 5 år. Men reagerer kraftig på hvordan mange dyr har det, og mener det burde settes strengere krav til dyrehold.

:thumbup:

Helt enig! Jeg bor like ved et populært turområde og ser mye rart. Ikke alt er like positivt, for å si det sånn. :/

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på hvilke bastarde idioter som sitter i et samlet "FAGMILJØ" for å forhindre et tv-program, dannet de seg på facebook?

Gjør litt research da, istedenfor å være ufine. Sett dere inn i hva vi snakker om. Jeez..

Men jeg kan hjelpe dere, absolutt. Den første setningen i pressemeldinga bør sende dere på rett spor:

"Ledende organisasjoner internasjonalt innen dyrevelferd, atferd og veterinærmedisin" er et hint. Deretter kan dere surfe innom www.dogwelfarecampaign.org, så skulle dere få en grei oversikt over hvem det gjelder.

Tydelig gjorde jeg meg ikke forstått, eller så er det noen som ikke vil forstå. Er det en hund som drar så kjenner han påkjenningen selv og den vet å stoppe når det blir for mye og det er neppe for mye å nykke i båndet når de ikke lærer.

En ting er vel om hunden drar selv i båndet, da får en anta at den neppe drar mer enn den greier selv og ikke påfører seg selv mer smerte enn hva den finner hensiktsmessig.

En helt annen ting er om et menneske påtar seg jobben med å avgjøre hvor mye smerte en hund "tåler" ved å tillate seg å rykke ekstra i båndet, eller gå til det skritt å bruke strupehalsbånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...