Gå til innhold

Problemer med partition magic

Snorkuz

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden formaterte jeg pcn min med windows xp 64-bit. Da jeg delte inn partisjoner tok jeg et siffer feil slik at C:\ ble 10gb istedenfor 100gb. Jeg lastet ned Partition Magic 8.0 for å dele opp partisjonen. Jeg har en hardisk på 1TB. Når jeg tar vekk litt plass fra D:\ for å få mer plass til C:\ så ser det ut som det skal fungere, men etter jeg har restartet maskinen som programmet ber om, så er alt sånn som det var fra starten. Gjør jeg noe feil? :no:

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg tar vekk litt plass fra D:\ for å få mer plass til C:\ så ser det ut som det skal fungere, men etter jeg har restartet maskinen som programmet ber om, så er alt sånn som det var fra starten. Gjør jeg noe feil?

Kanskje ...

Partition Magic (og nyere programmer av samme type som ligner på PM) lar deg først bestemme hvilke kommandoer du ønsker utført, og deretter må du trykke på en APPLY-knapp for å få utført kommandoene. Hvis du ikke trykker APPLY, så skjer det ingenting ...

(Mulig det heter noe annet enn APPLY ...)

Lenke til kommentar
Er vel ingen som vet om en slags tutorial for å åpne/innstalere gparted ? Skjønte lite av det jeg lastet ned :(

Hvis du lastet ned en ISO-fil, så må du brenne denne ut på en CD ("Burn Image"-kommando i ditt favoritt-brenneprogram).

Deretter booter du fra denne CD'en, sitter en stund og ser linux-kommandoer fly over skjermen, og når du får opp en "Desktop" klikker du på ikonet til venstre som heter ... som har med partisjoner å gjøre, i hvert fall. Det som kommer opp ligner ganske mye på Partition Magic.

Lenke til kommentar
Er vel ingen som vet om en slags tutorial for å åpne/innstalere gparted ? Skjønte lite av det jeg lastet ned :(

Hvis du lastet ned en ISO-fil, så må du brenne denne ut på en CD ("Burn Image"-kommando i ditt favoritt-brenneprogram).

Deretter booter du fra denne CD'en, sitter en stund og ser linux-kommandoer fly over skjermen, og når du får opp en "Desktop" klikker du på ikonet til venstre som heter ... som har med partisjoner å gjøre, i hvert fall. Det som kommer opp ligner ganske mye på Partition Magic.

På PM så trykte jeg apply... Jeg har prøvd å brenne den rar filen på en cd, jeg har konvertert den til en iso også men får den ikke til å boote. Kanskje jeg laster ner feil versjon ? Jeg laster ned fra hjemmesiden til gparted, den nyeste versjonen, en rar fil. Men får altså ikke denne til å boote.

Lenke til kommentar
Du skal ikke brenne filen til CD, du skal brenne som image ... som nevnt i innlegget over.

Kan noen gi meg eksakt link til hva jeg skal laste ned da? Jeg får jo bare en rar fil med masse filer inni, dette er ikke en iso fil, og jeg har prøvd å konvertert den til en isofil, men det fungerer heller ikke. Har prøvd med to forskjellige programmer.

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg eksakt link til hva jeg skal laste ned da? Jeg får jo bare en rar fil med masse filer inni, dette er ikke en iso fil, og jeg har prøvd å konvertert den til en isofil, men det fungerer heller ikke. Har prøvd med to forskjellige programmer.

hit og last ned iso-filen du ser nederst.

Se her hva du skal gjøre med iso-filen etterpå. (Du kan bruke et annet program enn det som omtales her bare du skjønner hva forskjellen er mellom å brenne en fil og brenne et image (=iso-fil).)

Lenke til kommentar
Takker, jeg har visst oversett akkurat der det stod ISO fil. Ikke rart at jeg ikke fikk det til, tusen takk for hjelpa håper dette fungerer da :D

Er det noe du ikke bør gjøre når du skal "tukle" med diskpartisjoner, så er det å overse ting ...

Ta deg god tid.

(Og - du har vel backup av viktige data på disken du skal modde på?)

(Selvsagt har du det ....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...