Gå til innhold

Taxi i kollektivfelt - hvorfor?


Ekko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp. Ingen grunn til at Taxifeltet skal stå tomt.

Man må kunne ha litt trafikk der også, uten at det blir like mye kø der som i de øvrige feltene.

 

Statan har forbudt ATV og minibuss å kjøre der. Jeg har aldri observert en saktegående kø av ATV'er i taxifeltet, så dette virker mer som en maktdemonstrasjon enn noe annet.

Uansett er det rart at en motorsykkel får kjøre der, men ikke en bil. Det er liten teoretisk forskjell på de to.

 

Man burde ha en ordning der biler som har mer hastverk enn andre får kjøre der.

Enten det gjelder biler med flere enn en person, firmabiler, folk som skal på jobb, røde biler, budbiler, sementbiler osv...

 

Ingen grunn til at INGEN skal kjøre der, når det er helt tomt.

Minibuss har fortsatt sin fulle rett til å benytte kollektivfeltet dersom det er minimum 7 passasjerer+sjåfør i kjøretøyet.

 

 

Eller har transportløyve...

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at ALLE skal kjøre der. Da blir det jo like mye kø der som i den vanlige filen.

 

Men noen flere kunne med fordel kjørt der, uten at det nødvendigvis ble kø der.

 

På forrige side ble det blant annet foreslått å gjøre dem om til 2+, eller at folk som rykker ut til trygghetsalarmer kan kjøre der.

 

Men ikke engang de skal få lov.

 

Nei, jeg står ved at disse feltene kunne vært bedre utnyttet, selv om bermen ikke skal ha adgang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er dyrere for samfunnet og verre for miljøet at tungtrafikken står i vanlig felt. Kanskje vi burde byttet, slik at Taxier og næringstrafikk i form av tungtrafikk byttet plass.

 

Det å ta taxi er vel noe som er forbehold "de rike". Rart at ikke politikerne for lengst har fjernet kollektivfeltgodet taxien har. Det har vel noe med at de selv gjerne bruker taxi titt og ofte.

Lenke til kommentar

Er det ikke uforholdsmessig dyrt å kjøre taxi i dag da? Problemet med taxi i vanlig felt vil kun være et "problem" i rushtiden, altså når folk vanligvis skal til og fra jobb. Om "fattige" har eller tar seg råd til å kjøre taxi til og fra jobb, får dem ikke sympati fra meg om taxien blir 20-30% dyrere.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen fattige som pendler til og fra jobb i taxi.

Enten kjøper de en billig bil, eller de tar toget.

 

Men behovbet kan plutselig melde seg for enhver, selv om det ikke gjøres daglig.

 

Taxier er også en mangelvare, og det er samfunnsnyttig om taxien kan frakte flest mulig kunder i stedet for å bruke mange timer hver dag i køer.

Lenke til kommentar

Taxi er dyrt i forhold til annen kollektivtrafikk, men jeg vil ikke kalle det uforholdsmessig dyrt. Husk at en taxisjåfør skal ha dekket lønn, drivstoff, vedlikeholdskostnader og investeringskostnader. Tar man det i betraktning blir ikke taxi lenger så dyrt.

Lenke til kommentar

Taxier er ikke forbeholdt de rike. Jeg er selv sjåfør og kjører mange flere eldre enn folk med dress. Å sette taxi i vanlige felt vil med andre ord koste staten dyrt. Og til deg som mener at det er meningsløst at taxifeltet er tomt: Du har misforstått totalt. Feltet SKAL være tomt slik at bussen kan holde ruten sin, slik at staten kan spare penger i forbindelse med drosje, slik at utrykningskjøretøy kan komme seg lettere frem og så videre. Det er det som er hensikten.

Lenke til kommentar

Nei ikke egentlig, fører skal ha lønn, staten skal ha lønn, drivstoff, bilverditap, repperasjoner og masse mer.

 

Men det er forbeholt de rike å bruke taxi til hverdags, andre personer kan vel kanskje ta det en skjelden gang om det skjer noe helt spessielt og buss/tåg ikke er noe alternativ.

 

Ellers bruker vel bedrifter ofte taxi for å forflytte personer til møter osv.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Mente selvsagt at Taxi er uforholdsmessig dyrt å bruke som fremkomstmiddel til/fra jobb for folk som ikke tjener godt.

Grunnen til at jeg fokuserer på jobbreiser er fordi det stort sett er i rushtiden man har bruk for kollektivfeltet. Rushtiden som kjent når folk skal til/fra arbeid/skole. Midt på dagen eller på kvelden taper man ikke mange sekundene på å kjøre i vanlig felt, noe som igjen betyr at takstameteret ikke viser mange ekstra kronene på en tur i taxien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...