spøkelset Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Har lokalisert oljepinnen under panseret. Når jeg drar opp denne er det to prikker med avstand ca 2 cm fra hverandre nederst på pinnen. Det er olje opp til midten av disse to, altså en cm over den første. er dette nok olje? Har noen en bra guide til hvordan man skifter oljen? Lenke til kommentar
Mathias? Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Som regel er vel det nederste merket minimum og det øverste max. Og så er det ofte 1L mellom min og max merket Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Høres ut som om det er midt i mellom min og max. Ta gjerne et bilde så jeg kan være helt sikker. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hei, jeg sjekka olja mi på søndag. Jeg så at den var på maksimum-punktet, kanskje en tanke over. Er det dumt å kjøre på maksimum, eller mer? Hva kan være dumt med det? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 At olja er på max er jo bra, og overfylle noe særlig over max er ikke noen god ide, det er nok noe og gå på før det blir ett problem men blir oljenivået for høyt kan man få lekkasjer, veiva kan begynne og ta nedi olja osv. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Husk at man bør dra pinnen ut, tørke den med papir e.l. så stikke pinnen helt inn og ut igjen, SÅ lese av. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Husk at man bør dra pinnen ut, tørke den med papir e.l. så stikke pinnen helt inn og ut igjen, SÅ lese av. Det var slik jeg gjorde det hvertfall Om det var mer enn maks, så var det bare en millimeter eller to Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 liten seanse om motorolje Den nederste er minimum at det motoren trenger for ikkje brenne opp, maximum er den opperste streken, og du skal helst ikkje fylle over den, men en liten dråpe over går nok bra, bare pass på og fyll på samme olje som du har på bilen, og ikkje fyll på alt, peil etterkvart, og spør om hjelp viss du er i tvil, og ta feil med olje er katastrofalt, noke av det værste du kan gjør med en bil Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Motoren skal ikkje gå når du peiler olje. Har den blitt kjørt bør den stå i 5 minuttar for at olja skal renne ned i bunnpanna. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Har lokalisert oljepinnen under panseret. Når jeg drar opp denne er det to prikker med avstand ca 2 cm fra hverandre nederst på pinnen. Det er olje opp til midten av disse to, altså en cm over den første. er dette nok olje? Har noen en bra guide til hvordan man skifter oljen? Å skifte olje er ikke noen heksekunst, til nød bare litt grisete. Du bør bytte oljefilter i samme slengen. Det du må gjøre er: - Lokaliser tappehullet til bunnpannen, skru ut pluggen. - La oljen renne i et kar eller en bøtte. - Skru ut oljefilteret. NB: Når du skrur ut oljefilteret kan det komme mer olje ut av bunnpannehullet, sørg derfor for å ha enten bøtte under, evt sørg for at du har skrudd inn igjen pluggen. - Skru på det nye filteret - Skru inn igjen tappeskruen på bunnpannen. - Hell på spesifisert mengde olje. Husk å se i manualen din der det står oljemengde + filter, da dette gjerne er ca 1-3dl mer olje enn hvis du ikke har byttet filter. - Peil oljen, sjekk at alt er på stell. Edit: En grei ting å huske på er at bensinstasjoner som selger olje er forpliktet til å ta imot brukt olje. Så slipper du å dumpe det i naboen sin hage Endret 17. desember 2009 av rublings Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Og en ting til, husk og smøre gummipakningen på oljefilteret med olje før montering, gjør du ikke det vil du angre dypt og inderlig neste gang du skal bytte filteret. NB, filteret skal skrus til for hånd, ikke med verktøy! Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Og med et nutt oljefilter bruker det å være med en ny pakning til bunnpluggen som du bør skifte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå