Gå til innhold

Hvordan overføre/klone Windows 7 VM til fysisk disk?

8086

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg overføre en virtuell Win7 maskin til en fysisk disk? VM-et ligger på en fil, ikke på en disk (RAW).

Jeg regner med at det er relativt lik prosedyre for VMWare og VirtualBox (som jeg bruker). Har Ultimate Boot CD og finner meg lett til rette med kommandolinja i linuxdistroer, om det kan hjelpe med kloneprosessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hørt om denne metoden før, vmware har jo vmware converter som konverterer fra en fysisk disk til en VM, men du kan jo se om den kan konvertere den andre veien også.

Ville tro at du får blåskjerm nokså fort om du prøver å starte installasjonen som har vært en virtuell pc på en vanlig pc....

Men det kan jo gå om den virtuelle pcen kjører på samme hardware som den fysiske pcen du skal legge den på.

Da kan du jo prøve f.eks Acronis True Image, ta backup av VM maskinen ved hjelp av Acronis BOOT CD platen, ha en del mappe på den fysiske maskinen, velge å lagre True Image backupen på nettverksdisk (den delte mappen), så bruke True Image på den fysiske maskinen, og velge å legge inn backupen.

Det krever at du har minst en partisjon/disk til overs slik at du får lagt backupen på en disk, som du ikke skal formatere/legge inn imaget på.

Kan ikke garantere at dette funker, holder en knapp på blåskjerm, men er det beste alternativet jeg har.

Lenke til kommentar

Gjorde noen søk og vet det er mulig. Hovedsakelig er problemet ifht drivere og slikt, og man kan unngå en del trøbbel ved å i vm-en bruke en generisk ide driver før man kloner. Man skulle bruke en kombo av Ghost e.l. og SysPrepare, men dette var for Windows XP.

Siden Vista (og dermed Win 7) er litt flinkere med drivere ut av boksen håpet jeg at metoden ville være litt enklere ...

Jeg har ikke tilgang (dvs penger) til True Image eller Ghost, men håper at noen open source/gratisverktøy kan hjelpe meg med selve kloneprosessen. Regner med at jeg må boote vm-et med en iso, lage en klon av partisjonen med oset, boote den fysiske maskinen med en cd laget fra isoen, og så klone tilbake. NTFSRelocate o.l. må sikkert til for å fikse bootsektorer og slikt.

Men jeg har jo ikke gjennomført det før, og det er mye antagelser ute og går. Derfor hadde det vært fint om noen hadde erfaringer med dette.

Lenke til kommentar

Men skjønner ikke helt hvorfor du vil bruke så mye tid og ressurser på dette...kan du ikke bare installere windows 7 på nytt på den fysiske pcen din?

Eller er dette her et forsøk på å piratkopiere Windows 7?

Hvis det er det siste, så vil du nok få trøbbel med aktiveringen uansett, for den vil nok be deg aktivere på nytt etter du har fått den over på den fysiske pcen, og er det en OEM lisens eller lignende så får du ikke aktivert automatisk.

Har du en retail eller oppgraderings versjon, så kan du uansett bruke den på den fysiske maskinen din.

Lenke til kommentar
Men skjønner ikke helt hvorfor du vil bruke så mye tid og ressurser på dette...

Det utsagnet utelukker kjapt ganske mange entusiaster; hvorfor? Hvorfor ikke?! Mye av grunnen er å vite hvordan man gjør det og tilfredsstillelsen i å faktisk gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...