Gå til innhold

Spørsmål Til Studiespesialisering

rsteink

Anbefalte innlegg

Jeg går nå første året på allmenn... Vet ikke om jeg skal velge "Samfunnsfag" eller "Realfag" til neste år... noen som har erfaring med dette? Hvilke jobber kan du hovedsakelig ende opp med på hver av disse linjene? Hvilke valgfag er smartest å velge (på hovedsakelig "Samfunnsfag"). Hvor tjener man mest :D

Endret av rsteink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke jobber du får og hvor mye du tjener avhenger av det du gjør etter studiespesialisering. Hvis du føler at du er like interessert i begge deler, ville jeg uten tvil gått realfag. Da kan du uten problem studere det samme som om du hadde gått samfunnsfag, men i tillegg kan du studere medisin, økonomi, ingeniørfag og realfag (samt en del andre studier som også krever realfag, kommer ikke på hvilke i farta), fire utdanningsveier som statistisk sett gir godt betalt.

Hvis du finner ut at du har mer lyst til å studere noe annet, så kan du det likevel. Det er ingen utdanninger som krever at du har hatt samfunnsfag. Ergo holder du alle dører åpne ved å gå realfagslinja, mens du stenger en del ved å gå samfunnsfag.

Velg matte R, fysikk og kjemi begge årene. Matte x eller engelsk andreåret i tillegg.

Edit: Her har jeg selvfølgelig ikke tatt dine interesser med. Hvis du synes realfag er noe dritt, så kommer du til å ende opp med dårlige karakterer og null lyst til å studere videre etter endt vgs. Velg det du har lyst til. Hvis du ikke vet, men tror du kan trives med realfag, velg realfag.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Hvilke jobber du får og hvor mye du tjener avhenger av det du gjør etter studiespesialisering. Hvis du føler at du er like interessert i begge deler, ville jeg uten tvil gått realfag. Da kan du uten problem studere det samme som om du hadde gått samfunnsfag, men i tillegg kan du studere medisin, økonomi, ingeniørfag og realfag (samt en del andre studier som også krever realfag, kommer ikke på hvilke i farta), fire utdanningsveier som statistisk sett gir godt betalt.

Hvis du finner ut at du har mer lyst til å studere noe annet, så kan du det likevel. Det er ingen utdanninger som krever at du har hatt samfunnsfag. Ergo holder du alle dører åpne ved å gå realfagslinja, mens du stenger en del ved å gå samfunnsfag.

Velg matte R, fysikk og kjemi begge årene. Matte x eller engelsk andreåret i tillegg.

Du har absolutt mest muligheiter innan realfag ja, i tillegg til dei du også har om du studerar samfunnsfag. Men, om du er interessert i å bli journalist, marknadsfører eller økonom kan det lønna seg å velge samfunnsfag. Da kan du velge vag som Media, IT, marknadsføring, engelsk osv.

Etter kva eg er kjend med, så stiller ikkje dei to vanligaste bachelorgradane innan økonomi (Øk.Adm & Øk & ledelse) krav til hverken fysikk, kjemi eller R-matte. R-matte er heller ikkje ein stor fordel om du vil studera økonomi, da det er meir "teknisk" matte (i mangel av eit betre ord), som egnar seg meir til fysikk. Du kan derimot (om skulet tilbyr det), velje S-matte, som er samfunnsfagleg matte. Dette er mykje meir relevant innan økonomi.

Men det er ikkje for seint å ombestemme seg uansett. Vel du samfunnsfag-vegen, og finn ut at du vil bli realist, så tilbyr mange høgskular at du tar matte-delen sommaren før studiet begynner, og fysikken iløpet av første studieår. Men er du sikker på at du vil bli ingeniør, lege, doktor eller studera medisin allerede no, bør du absolutt velge reallinja, for å spara deg for ekstra arbeid.

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Wackee: Du har tydeligvis ikke peiling på hva du prater om.

1: For å jobbe som journalist, markedsfører eller økonom må (eller bør i alle fall) du ha høyere utdanning. Det gir ingen fordel å ha hatt samfunnsfag på videregående, unntatt muligens et litt lettere førstesemester på universitetet (dog går mye av vinninga opp i spinninga fordi du skal avlære mye rart).

2: Du har tydeligvis ikke hatt R-matte, og i hvert fall ikke satt deg inn i hva som kreves av matte på økonomistudiet. R-matte er absolutt en fordel om du skal ha mattefag i videre utdanning, uansett. Den eneste fordelen S-matte har, er at det er lettere.

3: For å komme inn på NHH (den beste økonomiutdanningen i landet som ikke koster penger), må du ha temmelig mange opptakspoeng. Der hjelper både fysikk, R-matte og kjemi deg veldig.

Lenke til kommentar
Wackee: Du har tydeligvis ikke peiling på hva du prater om.

1: For å jobbe som journalist, markedsfører eller økonom må (eller bør i alle fall) du ha høyere utdanning. Det gir ingen fordel å ha hatt samfunnsfag på videregående, unntatt muligens et litt lettere førstesemester på universitetet (dog går mye av vinninga opp i spinninga fordi du skal avlære mye rart).

2: Du har tydeligvis ikke hatt R-matte, og i hvert fall ikke satt deg inn i hva som kreves av matte på økonomistudiet. R-matte er absolutt en fordel om du skal ha mattefag i videre utdanning, uansett. Den eneste fordelen S-matte har, er at det er lettere.

3: For å komme inn på NHH (den beste økonomiutdanningen i landet som ikke koster penger), må du ha temmelig mange opptakspoeng. Der hjelper både fysikk, R-matte og kjemi deg veldig.

1: Ein treng ikkje ha realfag som fysikk og matte for å bli ein journalist. Journalistutdanninga er eit mykje meir praktisk enn teoretisk fag, og krever kun generell studiekompetanse for å komme inn på. Den einaste fordelen eg ser med realfag for dette, er nettopp dei ekstra realfagspoenga ein får, som du påpeiker. Men å ha mediefag som valfag på vidaregåande er ein absolutt fordel, da ein får mykje praktisk erfaring innan journalistyrket. Ein lagar avis, og går gjennom heile prosessen fra å ansette folk til ulike stillingar, research, grammatikk og utforming av artiklar og sjølve trykkeprosessen.

2: Jo, eg har hatt R-matte. Eg har også hatt S-matte. Eg skal ta økonomiutdanning, og blei råda til å ta S-matte som privatis, nettopp fordi dette faget er veldig relevant til økonomiutdanninga eg har planar om å ta. Eg har ikkje angra eit sekund.

3: Enig, Herr Brun. Realfagspoenga ein får fra fysikk, kjemi og matte hjelper veldig om ein vel å gå på den beste skulen i landet innan økonomi. Dette gjeld forøvrig også alle andre skular.

Lenke til kommentar

Ser poengene deres, begge to...

Men jeg tenkte mer på hvilke muligheter man har på samfunnnsfagslinja (fordeler) i motsetning til realfagslinja. Vil nemlig ikke ta realfag, er mye sterkere rystet i språkfag, historie o.l. Føler jeg kunne passet som journalist eller lærer... Men hva er da relevant? Er det andre spesielle yrker som krever samfunnsfag (ikke realfag) ???

Lenke til kommentar

Det er større utvalg av yrker hvis du velger realfag.

En ting du burde tenke på er at det er mye hardere med realfag enn med samfunnsfag. Ihvertfall hvis du vil ha toppkarakterer.

Jeg tar realfag i år, går 2 året på vgs. Jeg tenkte ikke at det kom til å bli så hardt, men det er det. De aller fleste helgene sitter jeg med lekser, til omtrent 4-5 timer etter skolen. så det kreves mye for å få toppkarakterer, men samtidig så får du belønning for det harde arbeidet ditt.. (håper jeg ihverfall :p)

Men skal ikke skremme deg. Vi overlever jo i større eller mindre grad. Men så lenge man jobber hardt og flittig, skal det gå bra

Lykke til med valget ditt, og ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...