Kenros Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) heisan. jeg har litt trøbbel med nettverket til pc'n min, problemet er at halvparten av gangene jeg starter maskinen får jeg ikke nettverk tilkobling. nettverkstilkoblingen står og surrer litt i cd 20 sec får jeg får beskjed om uidentifisert nettverk. Dette ser litt tilfeldig ut, noen ganger er det helt ok og alt funker fint, men andre ganger er det helt håpløst. hvis jeg må reboote kan det være nok til at nettverket forsvinner igjen. jeg har et Speedtouch 780 WLT modem som denne pc'n er koblet til via en 15 meter lang Cat 6 kabel. jeg vet internett er i orden da mine laptops ikke har noe problemer med nettet via trådløst. nettverkskortet i pc'n er et CNET ProG-2000S. og windows 7 da. det er et par ting jeg prøver for å få igang nettet igjen: -kjører diagnose via windows fungerer så og si aldri -disabler/enabler nettverks kortet fungerer så og si aldri -det som somregel funker (må somregel gjøre dette flere ganger) er å enten slette registernøkkelen til kortet og reboote uten kabel i, når windows er oppe setter jeg i kablel og det kan funke eller slette driverne til kortet for å deretter reboote uten kabel, vente til det er installert igjen og plugge i. somregel må jeg gjøre begge siste metodene. her er IPCONFIG når nettet fungerer ok Windows IP Configuration Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : adsl.tele2.no Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3dad:9b4e:470a:db7e%17 IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 90.149.211.57 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128 Default Gateway . . . . . . . . . : 90.149.211.1 Tunnel adapter 6TO4 Adapter: Connection-specific DNS Suffix . : adsl.tele2.no IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2002:5a95:d339::5a95:d339 Default Gateway . . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301 Tunnel adapter Local Area Connection* 12: Connection-specific DNS Suffix . : IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2d6:2c92:9e8:a56a:2c8c Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2c92:9e8:a56a:2c8c%12 Default Gateway . . . . . . . . . : Tunnel adapter isatap.adsl.tele2.no: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : adsl.tele2.no dette er IPCONFIG når nettet forsvinner Windows IP Configuration Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3dad:9b4e:470a:db7e%20 Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.219.126 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 0.0.0.0 Tunnel adapter isatap.{69BAE9C7-5D99-4CE5-B3F9-677F7DDC1071}: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Tunnel adapter 6TO4 Adapter: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Tunnel adapter Local Area Connection* 12: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : jeg ser jo at default gateway ikke skal være 0.0.0.0 men har ikke peiling på hvordan jeg kan fixe dette på forhånd takk for all hjelp Ken Endret 15. desember 2009 av Kenros Lenke til kommentar
stianfr Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Det som skjer er jo at tele2 (eller nå nextgentel) ikke vil tildele deg en ip. Når dette skjer har du da forsøkt å restarte modemet? Greit for å utelukke om feilen ligger i det og ikke pcn... Evt om det er slik at routeren som er innebygget i dette modemet er satt opp slik at den gir "public" ipr til alle? I såfall vil det være et problem ved at tele2 sikkert har en maksgrense på hvor mange pcr som kan være koblet samtidig på nettet. Mulig jeg er ute på ville veier i forhold til problemet ditt, men jeg ville tatt en titt i oppsettet på routeren for å verifisere at det er riktig Slik som det ser ut på ipconfigen du har der, så har du en "public" ip i hvertfall, noe som vil tilsi at modemet (med innebygd trådløst?) er satt i "bridge mode" slik at du ikke går gjennom en router for å komme ut på nettet. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Evt om det er slik at routeren som er innebygget i dette modemet er satt opp slik at den gir "public" ipr til alle? Mulig han er inne på noe Public IP til alle er ikke mulig å sette i denne routern, men om du derimot har satt at din PC skal få den public IP-adressen kan det være dette den sliter med Om alle andre pcer er slått av, og du prøver å restarte/starte maskinen din, fungerer det fint da? (Gjør det gjerne fler enn 1 gang for å sjekke) Lenke til kommentar
Kenros Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 heisan, og takk for svar. mulig dere er inne på noe jeg er ikke så god på nettverk så hva og hvordan public adress skal funke vet jeg ikke. problemet ser ut til å være værre hvis flere pc'er er koblet til ja. i morges når jeg slo på pc'n var nettet borte igjen og jeg slo da av trådløs funksjonen på modemet og restarta min pc, da kom den rett på nett. i går kveld da nettet var borte etter en reboot skifta jeg bare port på modemet (flytta kabel fra port 1 til port 2) og kom da rett på nett. hvordan sjekker jeg/fixer jeg dette med public adress ? Lenke til kommentar
msundvor Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hei, Jeg opplever det samme her i heimen, og jeg har heller ikke funnet noen årsak eller løsning på problemet. Jeg retter dog problemet ved manuelt å endre hastigheten på nettverkskortet fremfor å restarte maskinen. Ned til en lavere hastighet og så tilbake til "fixed 1000 full duplex- ellerno i den duren". Auto-funksjonen benytter jeg ikke. Hadde vært artig å høre om denne metoden virker også for deg. - Wes Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Ser for meg ut som et konfigurerings "feil" på modemet ditt. Tror det er enklest for deg å finne tak i manualen, der står det somregel veldig enkelt og greit hvordan du skal gå frem for å aktivere DHCP. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Denne 15m lange kabelen, er den kjøpt ferdig? Slike problemer skyldes ofte at folk ikke kobler kabelen riktig når de monterer plugger eller bokser. Lenke til kommentar
Kenros Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) hmm, takker for tipset, skal prøve å senke hastigheten neste gang og se om det hjelper. kan egentlig ikke gå inn i modemet og sjekke config, da det tydeligvis ikke er mulig etter at du har configurert det første gangen og lagrer settings. dette ble bekreftet at tele2 for en stund siden da jeg snakket med de. og, hvis det har vært en feil i config på modemet, burde ikke feilen ha vært permanent da ? og ikke rette seg ved for ex. en reboot eller skifting av port kabelen er ikke ferdigkjøpt. kjøpte cat 6 kabel selv og satte på pluggene etter at den var lagt. ingen tråder er 'krysset' da så langt som jeg kunne finne ut ikke skulle gjøres på en slik kabel. Endret 18. desember 2009 av Kenros Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable Spørs hva du legger i at du ikke skal krysse. Om du bruker T568A eller T568B går på et fett, men du skal ha samme konfigurasjon i begge ender. Det at modemet ditt kun kan nåest ved konfigurasjon er både rett og feil Da må isåfall Tele2 ha fjernet den innebygde konfigurasjons softwaren Lenke til kommentar
Kenros Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) ja med at jeg ikke har krysset noen ledere mener jeg et de er koblet likt i begge ender med tanke på farger. modemet er forsåvidt ikke fra Tele2, det er kjøp hos sønniko og har ikke vært innom Tele2 for noe fixing. hvis de ikke har gjort det over nettet da. sønniko installerer alle internett her i byen og sa det funket fint med tele2. Endret 21. desember 2009 av Kenros Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg ville først sjekket instillngene på maskinen, at den har automatisk konfigurert ip. http://windows.microsoft.com/en-US/windows...TCP-IP-settings Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 ja med at jeg ikke har krysset noen ledere mener jeg et de er koblet likt i begge ender med tanke på farger. Jo, men likt i begge ender som og følge koblingskjemaet eller har du bare satt de likt uten og tenke på rekkefølgen? Har du gjort det sistnevnte så kan dette fort skape slike problemer som du opplever. Lenke til kommentar
Kenros Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) jeg fulgte ikke noe skjema nei, jeg bare koblet de parvis, grønn/grønnhvit,blå/blåhvit,brun/brunhvit osv og gjorde det likt på begge sider. så nå i wikipedia linken i posten over at det ikke var standard. og at blått par faktist skal være imellom et annet par o.0 kan ikke helt fatte at det har noe å si men, anyway. har kobla om nå slik at det er ifølge skjema. så får vi se takker for tipset Endret 22. desember 2009 av Kenros Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 hvordan sjekker jeg/fixer jeg dette med public adress ? Her er en guide. På steg 4, etter du har trykket på "Configure", skal du ha et valg hvor det står "Assign the public IP adress to a device". Gå inn og fjern eventuelt det som ligger der. Lenke til kommentar
Kenros Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 ser faktist ut til at problemet ble løst da jeg koblet om kabelen takker for all hjelp. men, jeg kjan ikke komme inn på modemet med http://10.0.0.138 Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 jeg fulgte ikke noe skjema nei, jeg bare koblet de parvis, grønn/grønnhvit,blå/blåhvit,brun/brunhvit osv og gjorde det likt på begge sider. så nå i wikipedia linken i posten over at det ikke var standard. og at blått par faktist skal være imellom et annet par o.0 kan ikke helt fatte at det har noe å si men, anyway. har kobla om nå slik at det er ifølge skjema. så får vi se takker for tipset Les denne guiden så skjønner du hvorfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå