Kaptein Snus Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg har enda ikke fått innkalling til sesjon. Jeg har fått lappen om at jeg er registret i deres systemer, men det begynner å bli litt over et halvt år siden. Mange av kompisene mine er blitt kalt inn, men mange som ikke har det og. Det jeg lurer på er om de etter nyttår fortsatt kan kalle meg inn, eller betyr det at jeg har sluppet unna militæret? Har egentlig ikke noe imot å bli kalt inn til militæret, men gidder ikke bruke eget initiativ for å komme inn Endret 15. desember 2009 av Lek1 Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Slapp av.. Den kommer nok når du minst venter det.. Sesjon slipper du nok ikke unna, men det er vel slik at hvis du ikke har blitt innkalt til tjenste før 28 år, slipper du pent unna. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 En kompis av meg fikk melding om at han slapp når han var 19, tror kanskje det har blitt nye regler for slikt? :s Men hvis det er sånn at den kan komme når som helst, er det kanskje best å bare gå å melde seg selv så den ikke kommer på det mest passende tidspunktet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 § 3. Norsk mannlig statsborger er etter utskrivning vernepliktig fra 1 januar i det år han fyller 19 til utgangen av det år han fyller 44. § 5. I krig eller når krig truer kan det settes opp krigsforsterkning. I denne er enhver tjenestedyktig mann som ikke tilhører de faste oppbud (§ 2) tjenestepliktig fra og med den dag han fyller 18 år til og med det år han fyller 55. Jeg vil også legge til at jeg heller ikke har blitt innkalt til sesjon, og jeg har fått beskjed om at jeg ikke vil bli det før jeg er ferdig med VGS (går 3. året nå). Jeg venter i et lite håp om at jeg får starte studiene til høsten uten å kaste bort et år på å springe rundt i skogen. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Slapp av.. Den kommer nok når du minst venter det.. Sesjon slipper du nok ikke unna, men det er vel slik at hvis du ikke har blitt innkalt til tjenste før 28 år, slipper du pent unna. Hvis du har blitt erklert ikke tjenestedyktig og ikke blitt innkalt til førstegangstjeneste innen du er 27 så har du sluppet unna helt. Endret 15. desember 2009 av M3X Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 § 3. Norsk mannlig statsborger er etter utskrivning vernepliktig fra 1 januar i det år han fyller 19 til utgangen av det år han fyller 44. § 5. I krig eller når krig truer kan det settes opp krigsforsterkning. I denne er enhver tjenestedyktig mann som ikke tilhører de faste oppbud (§ 2) tjenestepliktig fra og med den dag han fyller 18 år til og med det år han fyller 55. Jeg vil også legge til at jeg heller ikke har blitt innkalt til sesjon, og jeg har fått beskjed om at jeg ikke vil bli det før jeg er ferdig med VGS (går 3. året nå). Jeg venter i et lite håp om at jeg får starte studiene til høsten uten å kaste bort et år på å springe rundt i skogen. Går også 3. året.. Mulig det er derfor, men har ikke fått noen beskjed om det, har jo venner som er like gamle som har vært på sesjon :S Takker for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Alle (gutter) blir innkalt til sesjon, før eller siden. Det er på sesjonen du får beskjed om du er tjenestedyktig eller ei. Iløpet av sesjonen blir du bla. spurt når det passer best for deg å bli innkalt til tjeneste, hvis du svarer at du driver på med utdanning og ikke er ferdig før år xxxx vil de prøve å etterkomme dine ønsker så langt som mulig. Dog er de ikke pliktig til det. Når man blir innkalt til sesjon kan variere veldig. Jeg var på sesjon da jeg var 17. En del andre ble innkalt til sesjon da de var 18. Det kommer litt ann på hvor du bor osv. virker det som. I Oslo ser jeg ikke bort i fra at de f.eks. tar alle med etternavn A-K før nyttår og L-Å etter nyttår (bokstavene er bare et eksempel tatt ut av luften og har sannsynligvis lite med virkeligheten å gjøre) da det er et mye mer innbyggere der enn f.eks. i Hammerfest. Dessuten reiser vernepliktsverket rundt i landet og utfører sesjoner, så det er også en av grunnene til at folk havner på sesjon på forskjellige aldere. Edit: Du har forresten ikke sluppet unna militæret 100% før du får et brev som eksplisitt sier at du er fritatt fra militær tjeneste. Endret 15. desember 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Går også 3. året.. Mulig det er derfor, men har ikke fått noen beskjed om det, har jo venner som er like gamle som har vært på sesjon :S Takker for svar alle sammen! Skyter bare inn et siste innlegg her. Går også VG3, var vel en av de første på hele trinnet mitt (som teller rundt 150) som var på sesjon allerede i mars. Men det er fortsatt noen i klassen min som ikke har vært der, skal dit i januar, eller var for ei uke siden. Den kommer, tro meg Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Fylte 22 år i sommer og har fortsatt ikke fått innkalling Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg fylte nitten i september, og fikk innkallingsbrev i dag. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 innkallingen kommer når den kommer i mitt tilfelle kom den mandagen etter ei helg med russetreff hvor jeg sov på et betonggulv i en idrettshall og ble forkjølt og når jeg er forkjøla blir jeg døv og det gjorde at jeg feila hørselstesten jeg hadde lyst til å tjenestegjøre men griner ikke for at jeg ikke fikk "lov" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå