Gå til innhold

AP-politiker varsler høyere bilavgifter

Anbefalte innlegg

I følge Dagbladet varsler en AP-politiker høyere bilavgifter på grunn av en "kraftig økning i salget av miljøvennlige biler". Biler større enn Passat vil få en kraftig luksusavgift.

Nok et eksempel på at vi er den siste kommuniststat, eller er dette et nødvendig steg mot en bedre verden? Utslippet fra bil er på rundt 9 % av vårt totale CO2 utslipp. Skal luksusavgifter i bøtter og spann på Touran og Rav4 være vårt nye "månelandingsprosjekt"?

Et alternativ kunne være at bilene ble dyrere i bruk, men dette skal selvsagt bare komme i tillegg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som fler begynner å velge miljøvennelige biler, da med lavere utslipp taper selvsagt staten penger.

Så nå kommer det avgift på størrelsen på biler, ikke motorstørrelse osv. Men den faktiske lengdemeteren :ohmy:

KILDE: http://www.nettavisen.no/motor/article2781366.ece

Har vi ikke sett dette før. Var vel ikke så lenge siden staten satt ned avgifter på diesel og oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler. Når salget av dieselbiler eksploderte ble avgiftene satt opp og over det den opprinelig var.

Hvorfor blir alltid dette løsningen, avgifter?

Lenke til kommentar

Det er en vanskelig balansegang å bruke avgiftsverktøyet. Staten er (blitt) avhengig av inntektene fra bilavgifter, samtidig som avgiftene brukes for å stimulere til mer miljøvennlig bilkjøp (og bruk). Og samtidig som lavere avgifter på f.eks. biodiesel stimulerer til mer bruk av biodiesel kontra vanlig diesel, så stimulerer det også til mer bruk av biodiesel kontra ingen bilbruk og alternativ transport, f.eks. tog og kan følgelig i sum være miljøfiendtlig. Og på samme tid så må man passe på å ikke ramme (for mange, for hardt) som er avhengig av, i dette tilfellet, store biler. Altså, når mindre miljøfarlige biler blir så vanlig som det tydeligvis er blitt så må man vri litt på avgiftsleggingen for å ikke relativt sett subsidiere bilbruk kontra ingen bilbruk og for å få inn like mye penger som før.

Det har ingenting med voldtekt å gjøre, det er rett og slett modus operandi for det teknokratiske sosialdemokratiet.

Lenke til kommentar

Det utspillet der fikk meg rett og slett til å inse at nå er det nok, og denne gangen alvor.

Bilavgiftene har i større og større grad vært henvist til miljø. De bilene som forurenser skal betale. Det kan godt diskuteres hvor godt dette har fungert i praksis.

Men nå som det faktisk ser ut til at avgiftene påtvinger folk å måtte kjøpe disse bilene, så er de ute å rasler med avgiftsablen igjen. Da trenger de pengene. Forståelig nok at staten må ha penger, men de sier jo indirekte at avgiftene har aldri vært til for miljøet skyld.

Og på toppen av det hele kjører stoltenberg privatjet til klimatoppmøte. Det må jo være behagelig reise osv. Hva er de tror de andre som er ute å flyr gjør? Tror de resten av oss bare gjør det fordi vi ikke har noe bedre å foreta oss? De betaler for klimakvoter for bruk av privatjet er unnskyldningen. Hva hjelper det å betale for en klimakvote? Miljøet reddes ikke av avlat og avgifter. Det reddes av at handlingene vi foretar oss er til fordel for miljøet.

Det er bare snakk, og de beviser helt selv hvor lett man driter i miljø når det gjelder sine egne handler. Du gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør.

Så på Støre vis sier jeg: Man skal være merkelig skrudd sammen for å være AP politiker!

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Tråden burde vel si noe om at det er nettavisen som skriver at de tror at AP kommer til å voldta bilister igjen. Det er ikke engang et forslag ennå. Med andre ord slutter tråden seg til forumets tradisjon for overreaksjoner på tabloide fantasier, også kjent som "det som engasjerer, det folk vil ha".

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Tråden burde vel si noe om at det er nettavisen som skriver at de tror at AP kommer til å voldta bilister igjen. Det er ikke engang et forslag ennå. Med andre ord slutter tråden seg til forumets tradisjon for overreaksjoner på tabloide fantasier, også kjent som "det som engasjerer, det folk vil ha".

Uff ja, dette ekle folket.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir alltid dette løsningen, avgifter?

Fordi det er sosialdemokratiets eneste tenkemåte, dessverre. I stedet for å premiere de som kjøper miljøvennlige biler, og straffe de som kjøper biler med stor motorstørrelse, velger de altså å legge avgift på størrelsen på bilen. AP når nye høyder.

Har ingenting med sosialdemokrati forsåvidt dette. Slikt fenomen finnes i alle samfunn av alle valører. Man vil oppnå noe med avgift, men paradokset er når man har oppnådd det man ønsker forsvinner også inntekten. Og er det en ting vi mennesker er gode på, så er det å finne feil på andre. Ap, såvel som Frp.

Lenke til kommentar

Denne nye avgiften kalles luksusskatt, med hvordan kan man legge fysisk størrelse til grunn når man bestemmer om en bil er en "luksusbil"? Er større familiebiler mer luksuriøse enn små sportsbiler da eller?

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Så nå kommer det avgift på størrelsen på biler, ikke motorstørrelse osv. Men den faktiske lengdemeteren.

Hvordan klarer du å lese det ut av den Nettavis-artikkelen?

Har de endret den? For det står ingenting om "lengdemeter" der nå ...

Det står større enn Passat i teksten.

Lenke til kommentar
Så nå kommer det avgift på størrelsen på biler, ikke motorstørrelse osv. Men den faktiske lengdemeteren.

Hvordan klarer du å lese det ut av den Nettavis-artikkelen?

Har de endret den? For det står ingenting om "lengdemeter" der nå ...

Det står større enn Passat i teksten.

Jaha? Og "større enn Passat" er det samme som "lengre enn Passat"?

Hellige enfoldighet .... :wallbash:

edit: Kan man ikke like gjerne starte et rykte om at AP faktisk vil fysisk voldta folk som kjører i biler som er "større enn Passat"?

Dette er en storm i et tomt vannglass, utløst av en mediasentrisk onanist ...

(Eller "nettjournalist", som noen kaller det.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Jaha? Og "større enn Passat" er det samme som "lengre enn Passat"?

Hellige enfoldighet .... :wallbash:

Må gå på volum, om det da går i x,y,z retning er likegyldig. Det er lengre enn Passat som er defacto den eneste mulighet. Og går man enda litt mer praktisk til verk så er det vel ikke akkurat bredden det vil gå på. Den er rimelig begrenset, høyden er mulig, men lengden er det vanligste en bil øker i når det gjelder størrelse.

Lenke til kommentar

Ca et halvt år til jeg får lappen på bil, gruer meg allerede til alle regningene som kommer til å dumpe ned i postkassa. Er bare tragisk dette her, vi har oljefond, det kan fint brukes som kompensasjon for tapet. Det er bedre å gi bort flere mrd i året i u-hjelp til korupte land som blir enda mer korupte. Greit nok at vi er et av verdens beste land å bo med jammen betaler vi for det og så det holder.

Lenke til kommentar
Ca et halvt år til jeg får lappen på bil, gruer meg allerede til alle regningene som kommer til å dumpe ned i postkassa. Er bare tragisk dette her, vi har oljefond, det kan fint brukes som kompensasjon for tapet. Det er bedre å gi bort flere mrd i året i u-hjelp til korupte land som blir enda mer korupte. Greit nok at vi er et av verdens beste land å bo med jammen betaler vi for det og så det holder.

Forslag: Kjøp en sykkel.

Lenke til kommentar

Forslag: Kjøp en sykkel.

Bor på bygda så er nesten avhengig av bil.

Lenke til kommentar

Gruer meg til regningene på billappen jeg også, er 19 nå og kjører buss og bor på landet, merker GODT at jeg må ha lappen hvis jeg skal fortsette å jobbe, spesielt på vintern.

Busstilbudet er elendig og kun rettet mot folk som går på skole (Feks ikke busser i skoleferier WTF?)

Nå på vintern hender det jo rett som det er at bussen er 10-30 min for sein, så man kommer jo alltid for seint på jobben.

Grrrrr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...