Gå til innhold

NetCom 4G - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen på jobben har testet det mot speedtest.net og målt det til:

 

Ned: 15 Mb/s Opp: 0.42 Mb/s Ping: 41ms

Det var jo kjempegod ping. Kan jo ha noe å gjøre med at det er få brukere ennå, men absolutt lovende for de som trenger lav latency.

 

Enig her, nå er det vel laber dekning ihht basestasjoner så om dette blir en hit så tror jeg nok det kommer til å bli god dekning generelt sett.

 

Så får bare vente til dette kommer til Bergen :)

Lenke til kommentar

Jeg får sjokkerende resultat fra speedtest.net 38,5 Mb/s ned, 6,8 opp og 40 ms ping.

Ved å pinge www.vg.net fra cmd blir det 14-22 ms.

Speedometeret til dinside med java sier mellom 4000-8000 kbit/s opp og ned.

 

Youtube etc funker som bare rakkern, merker ikke forskjell på denne og Get, BBse til vanlig surfing altså.

 

Nå virker modemet stabilt, vært på lufta 43 min. Har imidlertid hatt litt problemer med installasjon. Måtte laste ned drivere fra netcoms sider før det funket, ikke som det stod i pakken med plug n play.

Har også hatt startvansker etter installasjon, har dratt modem inn og ut en drøss ganger før det nå "sitter". På den stasjonær kobles modemet fra med en gang jeg får kontakt.

 

Funker forøvrig ikke på en 2,5 år gammel macbook med Tiger-os.

 

Lurer veldig på om denne Samsung B3710 kunne funke rett i en ruter? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Lurer veldig på om denne Samsung B3710 kunne funke rett i en ruter? Noen som vet?

Du får gi en ny rapport når du har testet litt mere!

Når det gjelder support, så er det kanskje litt tidlig ennå, men det finnes routere som støtter ICE og omtrent alt av 3G, så det er godt håp om at det kommer ganske snart.

 

Se her og send de en mail!: http://www.dovado.com/UMR_Support.html#umrmodemadd

Lenke til kommentar
Jeg får sjokkerende resultat fra speedtest.net 38,5 Mb/s ned, 6,8 opp og 40 ms ping.

Ved å pinge www.vg.net fra cmd blir det 14-22 ms.

Speedometeret til dinside med java sier mellom 4000-8000 kbit/s opp og ned.

 

Youtube etc funker som bare rakkern, merker ikke forskjell på denne og Get, BBse til vanlig surfing altså.

 

Lurer veldig på om denne Samsung B3710 kunne funke rett i en ruter? Noen som vet?

 

Ser jo svært lovende ut - var dette innendørs, utendørs, og ca. hvor i byen?

 

Håper det varer - enn så lenge er det vel få brukere per celle - Telia har vel p.t. 1000 modem på deling mellom Stockholm og Oslo og det er etter min erfaring umulig å få bestilt eller levert noen på normalt vis nå før nyttår.

 

Det er vel først når de får mange "tunge" brukere med hundrevis av BT-klienter tilkoblet til en hver tid at vi ser hva nettet duger til :)

 

Men dette burde i det minste øke presset på Get - kanskje de sørger for litt bedre hastigheter på kabel så de i det minste kan tilby samme hastigheter som et mobilnett til samme pris. Skulle tro at de hadde bedre forutsetninger for det med koaksen sin.

 

Får håpe Dovado implementerer støtte for dette modemet snart - i hvert fall på den nye 3GN - tror ikke UMR klarer å henge med over 20 Mbit.

Lenke til kommentar

Har nå testa litt selv og det skal sies att dekning på det her er veldig varierende....

pakka opp modemet ingen singal når jeg sat den i laptopen....flytta meg lit rundt i stua fikk så 1 strek og 2mbit ned og 0.4mbit ut...fant så en plass hvor jeg fikk bedre og fikk da 4mbit ned og 0.7mbit ut....sat meg så ute (er rimlig kaldt om dagen) fikk da 7mbit ned og 3mbit ut...etter diverse opptimalsering har jeg nå stabilt 19mbit ned og 13mbit ut :)

løsning ble Skjøtekabel USB2 på clas ohlson til 98 kr http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=82914386 så nå henger antenna ute i -11 og sitter inne og koser meg på 4g...hørte modemet ble veldig varmt under bruk...kan ikke si jeg har det problemet ;) har vært koblet opp 11 timer uten problem så langt...kjører windows XP og "internett sharing" så andre pc`er og kommer på internett :)

Lenke til kommentar

Har også testet litt selv nå, ikke uventet er det uplink som reduseres mest innendørs ift. utendørs - har funnet en "sweet spot" i vinduskarmen som gir OK ytelse men skal også teste med modem utendørs - men må først finne en løsning (radiogjennimsiktig plastboks med lufting under) for beskyttelse mot snø og regn. Tenker på å bruke en flat USB-kabel gjennom vinduskarmen. :)

 

Bruker ICS siden det pt. ikke er noen rutere som støtter modemet (men håper Dovado kommer på banen snart med støtte for - da primært til 3GN siden UMR ikke er siste skrik)

 

Modem innendørs i vinduskarmen, Oslo sentrum øst:

 

667050853.png

 

6593335.png

Lenke til kommentar

Etter litt prøving og feiling ser det ut som jeg havner på dette som representativt for det jeg oppnår med antennen innendørs:

 

672278550.png

 

7044760.png

 

Plassering utendørs gir ingen nevneverdig økning i ytelsen ned men gir 2-3 Mbps økning opp.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
Hei!

hvor kjøper dere antenne en?

 

Jeg bruker ikke ekstern antenne, det er ingen mulighet for det på USB-modemet til Samsung. Men jeg bruker en flat USB-skjøteledning (http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=11185) og har plassert modemet i vinduskarmen.

 

Har oppnådd maks 52 Mbit ned og 8 Mbit opp med denne løsningen. Åpner jeg vinduet og vinkler det litt ut av vinduskarmen oppnår jeg 14 Mbit opp på en god dag.

 

Har ikke plassert modemet permanent utendørs da jeg ikke har funnet noen god måte å sikre det mot snødriv, fukt, overopphetning, skader og tyveri.

 

Som ruter bruker jeg for tiden en liten eeebox med Windows og ICS siden jeg ikke har funnet drivere for andre OS til det modemet enda - med en gang det kommer drivere for et eller annet OS som slutter på "x" vil jeg nok vurdere det siden ICS ikke er så funksjonsrikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...