magisk Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg skal kjøpe bil og har funnet en Saab 9-3 til ca 200.000kr, men så har jeg blitt fortalt at det er dumt å kjøpe Saab nå. stemmer det? og eventuelt hvor dumt er det på en skala fra 1-10? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg vet ikke helt hva Saab driver med for tiden... men personlig ville jeg aldri kjøpt en Saab grunnet det som har skjedd der borte. Dette kommer vel kanskje ikke til å skje... men hvis Saab går konkurs.... hva skjer da? Med det så tenker jeg på garantier og alle de millioner bilene som er der ute... Sikkert ikke farlig for noen få år.... men jeg ville ikke kjøpt en Saab i dag med det målet og beholde den i mange år. Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Vet ikke om Saab klarer seg eller ikke, men det skulle ikke være noen problemer med verken garanti eller deler om de går konkurs. Det er imidlertid mye mulig bruktprisen faller hvis de skulle gå konk. Link Endret 15. desember 2009 av Dagsbergs Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg tenker omvendt av BjerkneZ, kjøper man en Saab i dag er det heller for å ha den lenge. Det vil ikke være noe problem å skaffe deler i lang tid fremover, og alle garantier skal holdes av bilimportøren, uavhengig om Saab går konkurs. Nå har jo også BAIC (Beijing AutoCo.) kjøpt produksjonsutstyret for gamle 9-5 og 9-3, så da blir det sikkert enda enklere å skaffe deler til 9-3. Selv venter jeg bare på den dagen jeg flesker til med en ny Saab, for jeg har definitivt ikke eid min siste ... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg tenker omvendt av BjerkneZ, kjøper man en Saab i dag er det heller for å ha den lenge. Det vil ikke være noe problem å skaffe deler i lang tid fremover, og alle garantier skal holdes av bilimportøren, uavhengig om Saab går konkurs. Nå har jo også BAIC (Beijing AutoCo.) kjøpt produksjonsutstyret for gamle 9-5 og 9-3, så da blir det sikkert enda enklere å skaffe deler til 9-3. Selv venter jeg bare på den dagen jeg flesker til med en ny Saab, for jeg har definitivt ikke eid min siste ... Hva mener du med at alle garantier skal holdes av importøren selv om dem går konkurs? Hvis man går konkurs, så har man vel ikke noe ansvar lenger overfor kunden....eller? Hvis nye kjøpere kommer inn og overtar, så har etter hva jeg vet ikke dem heller noe juridisk ansvar overfor kundene... selv om dem med stor sannsynlighet tar på seg ansvaret for og beholde kundene.... Grunnen til at jeg mener dette er forde når Askeladden gikk konkurs, så fikk dem jo en ny eier, og når jeg klaget til min båtforhandler angående noen små sprekker i gelcoat, så fikk jeg beskjed om at det egentlig ikke er noen garanti på båten, da Askeladden gik konkurs og fikk nye eiere, og de nye eierene hadde intet ansvar for båter som ble solgt av de gamle eierene. Rett og slett forde min båtforhandler ikke får dekket reparasjonene av produsent... Men dem gjorde sef. dette alikevel... Mulig det er annerledes når det gjelder Saab... men jeg hadde vertfall definitivt sjekket ut dette nøye før ett Saab-kjøp og lest det med liten tekst med lupe... Endret 15. desember 2009 av BjerkneZ Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 stemmer det? og eventuelt hvor dumt er det på en skala fra 1-10? Jeg vil si en åtter i dumhet. Vent heller til situasjonen er avklart. Bruktbilprisene kommer til å stupe hvis Saab faktisk går konkurs. Det skjedde med Vauxhall (i Norge), Datsun, Rover og sikkert flere til. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 stemmer det? og eventuelt hvor dumt er det på en skala fra 1-10? Jeg vil si en åtter i dumhet. Vent heller til situasjonen er avklart. Bruktbilprisene kommer til å stupe hvis Saab faktisk går konkurs. Det skjedde med Vauxhall (i Norge), Datsun, Rover og sikkert flere til. Har vel aldri vært Vauxhall i Norge? Er Opel her. ------------------- Det er mange som kjører Saab både i Sverige og i Norge og det er GM som har med produksjonen av deler så det kommer ikke til å bli noe problem. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=599140 Les også denne her. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg vil si en åtter i dumhet. Vent heller til situasjonen er avklart. Bruktbilprisene kommer til å stupe hvis Saab faktisk går konkurs. Det skjedde med Vauxhall (i Norge), Datsun, Rover og sikkert flere til. Hverken Vauxhall eller Datsun gikk konkurs, Datsun ble jo alltid produsert av Nissan og de fikk det for seg og bytte navn på bilene, i perioden 1980 til 1984 het de Nissan/Datsun før de kuttet Datsun-navnet i 1985. Nissan var mye nærmere konkurs for noen år siden, da reddet Renault de. Vauxhall ble jo omtrent kliss like Opel og den siste jeg husker var en modell som med unntak av fronten var helt lik en Acona B men med Engelsk kvalitet fra de mørkeste periodene for britisk bilproduksjon. Endret 15. desember 2009 av agvg Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg tenker omvendt av BjerkneZ, kjøper man en Saab i dag er det heller for å ha den lenge. Det vil ikke være noe problem å skaffe deler i lang tid fremover, og alle garantier skal holdes av bilimportøren, uavhengig om Saab går konkurs. Nå har jo også BAIC (Beijing AutoCo.) kjøpt produksjonsutstyret for gamle 9-5 og 9-3, så da blir det sikkert enda enklere å skaffe deler til 9-3. Selv venter jeg bare på den dagen jeg flesker til med en ny Saab, for jeg har definitivt ikke eid min siste ... Hva mener du med at alle garantier skal holdes av importøren selv om dem går konkurs? Det produsenten som har gått konkurs. Hadde det vert importøren hadde du mistet garantien.... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg tenker omvendt av BjerkneZ, kjøper man en Saab i dag er det heller for å ha den lenge. Det vil ikke være noe problem å skaffe deler i lang tid fremover, og alle garantier skal holdes av bilimportøren, uavhengig om Saab går konkurs. Nå har jo også BAIC (Beijing AutoCo.) kjøpt produksjonsutstyret for gamle 9-5 og 9-3, så da blir det sikkert enda enklere å skaffe deler til 9-3. Selv venter jeg bare på den dagen jeg flesker til med en ny Saab, for jeg har definitivt ikke eid min siste ... Hva mener du med at alle garantier skal holdes av importøren selv om dem går konkurs? Det produsenten som har gått konkurs. Hadde det vert importøren hadde du mistet garantien.... Javel... Er du sikker på det...? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Saab kan komme til og lide samme skjebne som Rover har gjort, eg ville ikkje kjøpt saab no, og det pga at det er mykje rot, hold deg unna saab Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Sendte ein e-post til ein forhandlar om spørsmålet for å vere heilt sikker. Får sjå kva eg får tibake. Lenke til kommentar
magisk Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Sendte ein e-post til ein forhandlar om spørsmålet for å vere heilt sikker. Får sjå kva eg får tibake. takk, den eneste "eksperten" jeg har snakket med er selgern av bilen så kan ikke legge mye vekt på det han sier Håper du får svar før lørdag for da har jeg avtale om mulig kjøp (På meg virker det som om 80% mener det ikke har så mye å si.. og med tanke på hvor mange pesimister det bor i Norge er det et veldig bra tall sant! hehe) Endret 17. desember 2009 av magisk Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Sendte ein e-post til ein forhandlar om spørsmålet for å vere heilt sikker. Får sjå kva eg får tibake. takk, den eneste "eksperten" jeg har snakket med er selgern av bilen så kan ikke legge mye vekt på det han sier Håper du får svar før lørdag for da har jeg avtale om mulig kjøp (På meg virker det som om 80% mener det ikke har så mye å si.. og med tanke på hvor mange pesimister det bor i Norge er det et veldig bra tall sant! hehe) Hvis du handler en ny SAAB nå, så regner jeg med at du kjøper den av en SAAB-forhandler i Norge, og ikke direkte fra fabrikken. Om fabrikken i Sverige går konkurs, har det ingenting å si for deg. Du har jo ikke kjøpt noe av dem. Du har som forbruker i Norge lovbestemte rettigheter, og de stiller du overfor dem du har kjøpt bilen av. Alt annet er vås. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Joda... rent juridisk så er det vel slik du sier... Men man kan vel ikke rette krav mot en bedrift som er konkurs...? Men er det ikke slik at forhandleren får dekket garantisaker fra produsent hvis kunden klager? Hvis ikke forhandler får dekket garantisakene fra produsent, så vil jo også dem gå konkurs etter hvert... Legger man ner pølsebua, så får man jo ikke kjøpt flere pølser enn det finnes i kjelen, og når det er tomt for pølser, så går også pølsebua konkurs... Endret 17. desember 2009 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/forbru...re-2575925.html Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Endelig... da fikk vi en oppklaring da Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hehe, då fekk eg også svar: Hei Sigurd. Garanti vil være lik, som om fabrikken ikke legges ned. Og reservedeler vil være tilgjengelige i minimun 10 år. Personlig har jeg liten tro på at Saab som bilmerke levert fra sverige opphører. Men vennlig hilsen Bilpaviljongen AS Arve Joa Leder ettermarked Fra: Sentralbord Sendt: 18. desember 2009 09:51 Til: Arve Joa Emne: FW: Garanti Fra: Sigurd Lende [mailto:[email protected]] Sendt: 17. desember 2009 22:06 Til: Sentralbord Emne: Garanti Hei, lurar på om dei som kjøpar ny Saab no vil behalde garanti frå innportør vis produsent går konkurs? Mvh Sigurd Lende Leser i e24 i dag: http://e24.no/utenriks/article3430656.ece Endret 18. desember 2009 av Sigurdl Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hehe, då fekk eg også svar: Hei Sigurd. Garanti vil være lik, som om fabrikken ikke legges ned. Og reservedeler vil være tilgjengelige i minimun 10 år. Personlig har jeg liten tro på at Saab som bilmerke levert fra sverige opphører. Men vennlig hilsen Bilpaviljongen AS Arve Joa Leder ettermarked Fra: Sentralbord Sendt: 18. desember 2009 09:51 Til: Arve Joa Emne: FW: Garanti Fra: Sigurd Lende [mailto:[email protected]] Sendt: 17. desember 2009 22:06 Til: Sentralbord Emne: Garanti Hei, lurar på om dei som kjøpar ny Saab no vil behalde garanti frå innportør vis produsent går konkurs? Mvh Sigurd Lende Leser i e24 i dag: http://e24.no/utenriks/article3430656.ece Da trenger man jo ikke å bekymre seg for nedleggelsen... Hvis det forhandlerene sier stemmer... Personlig er jeg fortsatt skeptisk.... Men siden jeg ikke har en Saab, så tar jeg det hele med knakende ro.. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg hadde Saab-forhandlerens "løfte" med en klype salt. Det er ikke opp til dem. Den dagen deleprodusentene ikke lenger tjener penger, så er det stopp. Husk at Saab er et miniputt-merke i europeisk sammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå