Malmern Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hei, lurte på om det finnes noen form for angrerett / heving av kjøp gjort fysisk i butikk, eller er det bare Elkjøp som driver med sånt? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Ingenting som er lovpålaget ihvertfall. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, fins mangen som har angrerett. Dette er ikke et pålagt lov men et service de tilbyr. De jeg kommer på er at Clas Ohlson og Expert har 30dagers. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Åpent kjøp (som dette ofte kalles) i vanlig butikk er ikke regulert i Norsk lov slik angrett via fjernkjøp er. Enkelte butikker har åpent kjøp på visse varegrupper (ikke alle varer er omfattet av butikkens ordning - her må du sjekke butikkens vilkår for åpent kjøp). Andre butikker åpner for bytte av varer (ikke alle varetyper) - men her får du ikke penger igjen - bare til-gode-lapp som må benyttes innen en viss tid. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Som det nevnes over. Kjøp over disk har ingen angrerett/returrett etc. Kun ved defekt vare hvor forbrukerkjøpslov og eventuelle garantier kommer inn. Det er kun ved fjernhandel (internett, postordre, telefonsalg etc) hvor man har lovpålagt 14 dagers angrerett. Men butikkene kan selv legge til ekstra goder forbrukere. F.eks 30 dager åpent kjøp, hvor man enten får tilgodelapp eller kan få penger tilbake. Butikker kan også utvide garantien, ved f.eks at produsenten har 1 års garanti, men butikken gir 2. Da dekker butikken det siste året. Men slike forbrukergoder er er det butikkene selv som setter. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Den siste delen er da irrelevant da norsk lov gir 5 år;) Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 På elkjøp, kan de av noen slags grunn IKKE gi deg pengene tilbake før 30 dager? Må man ha gode dokumenterte grunner eller er det nok å muntlig si at du bare ikke er fornøyd? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 du har 30 fagers full rett sålenge varen ikke er deffekt. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 På elkjøp, kan de av noen slags grunn IKKE gi deg pengene tilbake før 30 dager? Må man ha gode dokumenterte grunner eller er det nok å muntlig si at du bare ikke er fornøyd? Den skal være i salgbar tilstand. Med andre ord, så å si ubrukt. Pakken skal være hel osv. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Den siste delen er da irrelevant da norsk lov gir 5 år;) Norsk lov gir ikke 5 år garanti. De gir 5 år reklamasjonsrett på elektroniske varer. Det er to forskjellige ting, og fungerer på to totalt forskjellige måter i praksis. De av oss som har vært boti reklamasjonssaker vet at det tar måneder, hvis ikke år, å få reklamasjon på et produkt. Dette varierer selvsagt i forhold til produsent, levrandør etc. men er alikevel "a pain in the ass"... 30 dagers full returrett så lenge varen er i samme stand. Det vil si embalasje, produktet og alt skal være i nøyaktig samme stand. Er ikke varen og embalasjen i samme stand, kan de enten nekte deg å bytte varen, eller så kan de gi deg en redusert sum tilbake for å kompensere for "skadene". Endret 15. desember 2009 av itspersonal Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Norsk lov gir ikke 5 år garanti. De gir 5 år reklamasjonsrett på elektroniske varer. En liten korreksjon. Norsk lov(forbrukerkjøpsloven) gir forbrukeren 5 års reklamasjonsfrist på alle varer kjøpt i butikk. Det er to forskjellige ting, og fungerer på to totalt forskjellige måter i praksis. De av oss som har vært boti reklamasjonssaker vet at det tar måneder, hvis ikke år, å få reklamasjon på et produkt. Dette varierer selvsagt i forhold til produsent, levrandør etc. men er alikevel "a pain in the ass"... Og dette er irrelevant for forbruker hvor lang tid reklamasjonen tar for butikken å få gjennomslag for hos sin leverandør. Kunden forholder seg til butikken og har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Service ut over dette kan naturligvis gis. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Du har helt rett i alt du sier. Det jeg snakket om i siste del av innlegget var hvordan dette har fungert i praksis i mine tilfeller (som ikke er få). Rettighetene er rimelig klare og enkle, men desverre så er praksisen ikke like ideell rundt reklamasjonssaker. Endret 15. desember 2009 av itspersonal Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) du har 30 fagers full rett sålenge varen ikke er deffekt. Normalt er det 2 års reklamasjonsrett. Denne utvides til 5 år om varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Man har faktisk ikke lov å kalle noe garanti, så lenge det ikke gir deg fordeler og rettigheter utover kjøpsloven. Og som andre sier så har man ingen lovpålagt angrerett på varer kjøpt i butikk (selgers faste utsalgssted). Men mange butikker bytter uansett så lenge emballasjen og varen er inntakt. Endret 15. desember 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Mange butikker bytter varen til annen vare eller tilgodelapp om varen er ubrukt. et fåtall butikker som bytter når den er brukt Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Ok, takk for info, spurte for en kompis som har kjøpt en Roccat Kone på SpaceWorld (Mere spaca priser skal du lete lenge etter viss du spør meg) ^^, Noen som vet spesifikt åssen SpaceWorld fungerer på retur? Grunnen til at jeg spør er fordi Roccat Kone musa suger på et spesifikt område, den slipper opp høyreknappen viss man trykker på en av sideknappene Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvis det er en deffekt vil den sendes inn elelr byttes mot lik vare. men de har ikke no returordning for brutke varer Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Norsk lov gir ikke 5 år garanti. De gir 5 år reklamasjonsrett på elektroniske varer. En liten korreksjon. Norsk lov(forbrukerkjøpsloven) gir forbrukeren 5 års reklamasjonsfrist på alle varer kjøpt i butikk. Om vi først skal pirke.... Forbrukerkjøpsloven gir 2 års reklamasjonsfrist på alle varer, men den utvides til 5 år dersom varen er ment å holde vesentlig lenger enn 2 år. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Om vi først skal pirke.... Tenk at eg skulle klare å gjøre en så grunnleggende feil Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Normalt er det 2 års reklamasjonsrett. Denne utvides til 5 år om varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Man har faktisk ikke lov å kalle noe garanti, så lenge det ikke gir deg fordeler og rettigheter utover kjøpsloven. Mens vi er i pirkemodus, så er det igjen reklamasjonsfrist, samt rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Endret 16. desember 2009 av Orjanp Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ut av pirkemodus og inn i "løse problem" modus: Den feilen du beskriver vil falle inn under det som heter en mangel ved produktet og du vil kunne kreve avhjelp mot butikken (dvs at de fikser musa eller bytter i ny) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå