Gå til innhold

Erfaringer med Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD Canon?

Har lyst på en vidvinkel, men har ikke råd til Canon sin EFs. Så jeg er vurderer om dette kan være noe å ha. Jeg forstår ikke så mye av testene og grafene om objektivenes egenskaper, så derfor håper jeg noen her inne har noen erfaringer. Tenker å bruke det på landskap og forhåpentligvis til bilder med nordlys nå i vinter. Jeg har (mis)forstått at vidvinkelobjektiver kan ha forvrenging, og jeg tror at dette objektivet er ganske god mtp det?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaringer med Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD Canon?

Jeg har den til Nikon. Til å være den billigste vidvinkelzoomen til crop-formatet, er den veldig bra og har endel gode "selling points"!

Lettest, størst zoomområde, god lysstyrke.

Den gir skarpe og fine bilder. Men det er klart man får bedre oppløsning og skarpere bilder ved å betale 3 ganger mer.

Jeg kjøpte denne fordi jeg ikke trengte "pro"-kvalitet, og at jeg ikke synes forskjellen i bildekvalitet forsvarte prisøkningen til Nikon sin 10-24mm :)

Lenke til kommentar

Takk for svarene, og linkene til tester. Jeg har sett litt på dem, og også på testen om Canons EFs 10-22 på samme sted. Konklusjonene de trekker synes å være at de fleste objektivene er OK til prisen, men at alle har ett eller annet som ikke er helt bra. Men det er vel sånn det er med det meste.

Objektivet som ligger på foto.no kunne nok vært et alternativ. Ser det ligger ca. 1700,- under billigste nypris i prisguiden. Bakdelen med bruktkjøp er jo at man som regel ikke får sett på det først, men i den annonsen er jo selger i nærmeste by for meg. Har sett litt på bildene hans og ser at mye er tatt ved fjorden vinterstid i kulde og frostrøyk. Kan det da være preget av det mtp fukt og slikt? Jeg er generelt skeptisk til å kjøpe brukte objektiver.. og dessuten er det til salgs mens jeg tenker å kjøpe i slutten av januar. Og da er det sikkert solgt allikevel. Et alternativ er jo å vente enda en mnd for så å kjøpe et nytt EFs. Jeg må nok tenke meg litt om.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Canon sin EF-S 10-22mm og det er et nydelig objektiv. Er du tålmodig og kan vente, så er det verdt det.

Tokina sin 12-24mm ble også nylig oppdadert, og den bør også vurderes. Sigma er Sigma, så der må du teste at den fokuserer rett (og eventuellt bytte til du får en OK en). Men de som fokuserer OK er greie til prisen.

Tamron sin har fått litt pes i de testene jeg har lest; men det kan være at barnesykdommene ikke var fjernet enda,

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...