Gå til innhold

Fikk 4 PC'er, men kjøpte 1


Anbefalte innlegg

Idag var jeg innom elkjøp, og kjøpte en mini-stasjonær pc. Litt impulsivt. Da jeg kom hjem og åpnet den overaskende store pakken jeg hadde fått av elkjøp, fikk jeg meg litt av et sjokk. Vi kommenterte størrelsen, men han sa bare det måtte være tastaturet og isopor:-p Det var 4 PC'er inni denne esken. Tenkte med en gang på om jeg burde beholde disse eller ikke.

 

Jeg har egentlig bestemt meg for å levere dem tilbake, selvom det kunne blitt noen flotte gaver til familien. Likevel, er det ulovlig å beholde dem? Burde jeg forvente mer enn takk, når jeg leverer tilbake varer for 18.000 kr? Jeg tenker at ærlighet varer lengst, men likevel litt nysgjerrig på om det er så galt å beholde dem, om jeg skulle velge å gjøre det. Jeg har spart for denne PC'en en god stund, så var mildt sagt litt morsomt å oppdage at jeg fikk 4. Leverer dem nok uansett tilbake i morgen :innocent:

Endret av kilimanjaro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De finner ut av det! Og når de finner ut av det, må du levere dem tilbake. Og når du har gitt dem i julegave, kan det lett oppstå tre pinlige situasjoner.

 

Foresten, de må hente dem hos deg! Ikke bruk tid til å levere dem. Hørt om samme situasjon. De kommer sikkert til å si du må komme ned med dem, med det trenger du ikke!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Jeg jobber i elkjøp, og hadde dette skjedd der jeg jobber, og kunde kom tilbake for å være ærlig, ville jeg nok gitt en liten påskjønnelse ja.

 

Takk iallefall for at du uansett har bestemt deg for å levere tilbake det du har fått for mye, det viser god moral trådstarter :).

 

Uansett litt slapt av han på lageret som ga deg varene, når dere tilogmed kommenterer størrelsen. Han trodde vel dere kjøpte vanlig stasjonær en, og ikke netbook.

 

PS: Å beholde de kan medføre at du får tilsendt regning fra butikken. Vil ikke anbefale det nei.

 

FF: Er det ikke greiere å stikke innom, og heller få noe ekstra pga dette, enn å kreve at de skal "hente den" o.l.? Alle blir fornøyde ved første metode.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jau, men hørte en historie der komplett eller ps eller lignende gjorde det samme. Da ringte de og ville at personen skulle kjøre maskinene tilbake. Dette var en tur som ville ta flere timer. De hadde ikke tid til å hente de utenom noen spesifikke tidspunkter, og de møtte opp flere ganger til tom bolig. Endte med at de kom i 19- tiden, han som kjørte fikk en heftig overtidslønn.

 

Noe i den duren, var i hvertfall masse frem og tilbake.

 

Seff, er det en butikk i nærheten er det jo greit. Men tror ikke personalet belønner dette, hvis det ikke er på en lokal plass...

Lenke til kommentar

Jeg jobber og på Elkjøp og hadde nok også gitt en liten påskjønnelse om noen hadde kommet tilbake etter en så grov feil. Det er nok mulig for butikken å spore pakken du har fått om det er slik jeg tror - at det var en større eske som rommet fire mindre. Da har det blitt noe rart med serienummerregistreringen, og ved "oppvask" kan du bli kontaktet.

 

Av nysgjerrighet - hvor i landet er det vi snakker om her?

 

Altså la du igjen personalia? Betalte du med kort?

Det er faktisk ikke tillatt ifølge Elkjøps rutiner å selge datamaskin uten å oppgi personalia. Det er teknisk mulig, men utrolig dumt om man må reklamere senere eller benytte seg av 30-dager'n...

Lenke til kommentar

Kan jo benytte deg av 30 dagers returen. pakke den godt inn med litt ekstra isopor, dra ned til butikken og si at du ikke var fornøyd med maskinen og få pengene tilbake og dra hjem til 3 fine pc-er :!:

Tror ikke di finner ut heller hva som skjedde med di 3 maskinene di mangler når det blir lager opptelling

Lenke til kommentar

Hver enkelt maskin har et unikt serienummer. I Elkjøps butikksystem får man ikke utlevert en datamaskin uten å oppgi serienummer. Enkelte mini-pcer blir levert i esker på fire og fire, og utpå der er serienummeret annerledes. Når det oppdages at tre maskiner er borte, gjennomgås samtlige bilag hvor slike maskiner forekommer, og da vil serienummeret som i dette tilfellet er registrert peke seg ut. Da vil Elkjøp sannsynligvis kontakte kunden.

 

Jeg mener faktisk at det er straffbart å beholde varer man åpenbart ikke skulle hatt. Iallefall gjelder dette penger som kommer inn på kontoen din ved tastefeil, så jeg vil tro loven lar seg overføre til dette.

 

Og - om han returnerer maskinen på 30-dagern vil han få problemer, for når maskinen skal skannes inn i systemet på et serienummer som aldri er utlevert, vil det lukte rart av saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Sivilrettslig: Elkjøp er rette eier av de tre PC-ene og har krav på å få dem tilbake. Disponerer trådstarter over PC-ene ved f.eks. salg eller annen avhending, vil Elkjøp normalt få et erstatningskrav mot trådstarter. Hva gjelder oppgjøret, må Elkjøp selv hente PC-ene eller bære utgiftene forbundet med å få de returnert.

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har blitt straffet for å fått for mye varer utlevert. Vært moro å sett en slik dom. Er selvfølgelig noe annet å nekte å levere det tilbake, eller eventuelt betale hvis feilen blir oppdaget av selger og varene/pengene kreves tilbake.

Straffet for å motta noe? Bare hvis det er snakk om heleri. Men man kan straffes for å beholde det, eller på andre måter forsøke å forføye over det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg var innom butikken med PC-ene igår. De ble kjempeglade, og sa jeg skulle få 1000kr gavekort. Noe jeg var veldig fornøyd med. Selgeren jeg snakket med ombestemte seg pluttselig, og ga meg istede penger tilsvarende PC'ens verdi:) Ble utrolig overrasket og glad.

Så gledelig at ærlighet av og til lønner seg. :)

Lenke til kommentar
...og folk skal absolutt handle på nett. Service er undervurdert ;)

 

Enig. Jeg har stort sett begynt å handle ting på elkjøp etc. Er så utrolig mye greier med retur enn de jævla nettbutikkene. Komponenter kjøper jeg fortsatt på nett, men lappiser, mobiler og sånn kjøper jeg i butikken.

Lenke til kommentar

enormt til service det der :) Upåklagelig. ^^

 

Men ja, personlig synes jeg vel at det er rimelig sært at det skulle være ulovlig å beholde dem. Det er bedriftens feil og burde taes på deres kappe. Ganske urimelig å dumpe ansvaret over på kunden uansett om kunden burde ha vist bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...