salah Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Topic sier egentlig alt. Min Opel Astra F '95 med C18XE(L) motor bruker blyfri 95, men har hørt fra diverse forums (bl. annet bilforumet.no) at man bør gå over til til 98 etter installasjon av chip, enten det er for ytelse eller for motorens levealder - det vet jeg ikke. Spørsmålet er da om man bør gjøre dette? Og det er snakk om at også tenningen må justeres for å bruke blyfri 98, men er dette riktig? Vet at nyere biler justerer dette automatisk, men hva definerer man som ny? Lenke til kommentar
neemac Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 du kan trygt bruke 98 på bilen din. Raskere brenning og du vil (kanskje, merk kanskje) merke litt forskjell på ytelsen av bilen din etter en periode. Lenke til kommentar
salah Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Hvordan vil forbruket bli? Er det verdt å bruke pengene 98 koster i forhold til 95? Lenke til kommentar
neemac Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Nei egentlig ikke, med mindre den er chippet ( og selv da har det ikke så mye å si). De som bruker 98/99 er som oftest sportsbiler med ganske heftig motor ifra grunn av. eks, cosworth osv. Edit: Forbruket vil kanskje minske litt eller øke. Variere litt fra bil til bil Endret 14. desember 2009 av neemac Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) har du turbo bil, fyll 98. ved 95 oktan så vil det bli lettere tenningsbank, bankesensorene sier da ifra og tenninga blir trekt tilbake for å unngå bank, og da vil bilen gå dårligere. Endret 15. desember 2009 av Ovechk1n Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Ved orginal motor kan du fylle det som den skal ha. Har du montert chip i den er chippen oftest optimalisert for 98okt og gir en mer aggressiv tenning. Det er vertfall ikke for moterens levealder! Det er jeg sikker på. Ser du nevner C18XE(L) Det er egentlig 2 forskjellige motorer. Den ene er på 125hk C18XE og den andre er på 110hk C18XEL. Litt usikker på om din motor har bankesensor eller ikke men den justerer tenninga selv iallefall. Hvordan vil forbruket bli? Er det verdt å bruke pengene 98 koster i forhold til 95? Har du chip som skal kjøres på 98 så gjør du det. Kan fylle 95 men da med redusert effekt og går somregel greit. Turbo biler bør ha 98okt da dem unngår tenningsbank lettere og får mer effekt ut av 98okt også. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 du kan trygt bruke 98 på bilen din. Raskere brenning og du vil (kanskje, merk kanskje) merke litt forskjell på ytelsen av bilen din etter en periode. Hvorfor vil bensin med høyere bankefasthet brenne raskere? Lenke til kommentar
Virion Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Haha ja den brenner raskere vet du . Tenningsbank kommer av for høy kompresjon i forhold til bankefastheten i drivstoffet, bensinen selvantenner på feil tidspunkt. Noen biler har høy kompresjon for å øke effekt og trenger 98 ellers blir det bank. På bilen min hvor jeg har økt kompresjonen må jeg bruke 98 eller e85 for ikke å få bank. Poenget er at det ikke er mer energi i 98 enn 95. Endret 16. desember 2009 av Virion Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 du kan trygt bruke 98 på bilen din. Raskere brenning og du vil (kanskje, merk kanskje) merke litt forskjell på ytelsen av bilen din etter en periode. Hvorfor vil bensin med høyere bankefasthet brenne raskere? 98 octan gir i utgangspunktet ingen effektøkning i forhold til 95 octan, ikke brenner den fortere heller. Chipping (endring av motorprogrammet) kan som tidligere nevnt kreve 98 octan pga. tidligere tenning. 95 octan på 98-program vil kunne gi for rask/tidlig trykkoppbygging i forbrenningen (tennigsbank). Er motorprogrammet adaptivt, altså at det tilpasser seg etter signal fra bankesensor (ikke mange motorprogram er det) vil 98 octan kunne gi bittelitt mer effekt og tilsvarende lavere forbruk kontra 95 octan, siden tenningen da kan avanseres litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå