2Rjuice Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei! Jeg har naturfagsprøve i morgen i emnet redoksreaksjoner. Jeg lurer på om reaksjonen der oksygen og hydrogen går sammen og danner vann er en redoksreaksjon? Og hypotetisk sett, hvorfor er det det? Takk! Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei! Jeg har naturfagsprøve i morgen i emnet redoksreaksjoner. Jeg lurer på om reaksjonen der oksygen og hydrogen går sammen og danner vann er en redoksreaksjon? Og hypotetisk sett, hvorfor er det det? Takk! Ja, fordi oksygenatomet har bare seks ytterelektroner og med to hydrogenatomer oppnår de edelgasstruktur. Redoksreaksjon fordi hydrogenet blir oksidert og oksygenet blir redusert. Lenke til kommentar
2Rjuice Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Men en redoksreaksjon er jo når elektroner blir overført, men det skjer noe ingen elektronoverføring her, gjør det vel? Det eneste som skjer er at Oksygen-atomet har tilgang på 2 ekstra elektroner slik at det oppnår oktettregelen, og hvert av hydrogen-atomene har tilgang på et elektron hver slik at de også får fullt med elektroner i ytterste skall. Det skjer ingen elektronoverføring, kun en elektronparbinding... Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hydrogen : H2 -> 2 H+ Oksygen : O2 -> 2 O2- Rx: O2- + 2 H+ = H2O Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Men en redoksreaksjon er jo når elektroner blir overført, men det skjer noe ingen elektronoverføring her, gjør det vel?Det eneste som skjer er at Oksygen-atomet har tilgang på 2 ekstra elektroner slik at det oppnår oktettregelen, og hvert av hydrogen-atomene har tilgang på et elektron hver slik at de også får fullt med elektroner i ytterste skall. Det skjer ingen elektronoverføring, kun en elektronparbinding... Oi, hmm. Jo, jeg vil tro at de kaller det en redoksreaksjon mellom hydrogen og oksygen også. Definisjonen på redoksreaksjoner er jo at et stoff blir oksidert og et stoff blir redusert. Om ikke jeg har misforstått helt (noe jeg håper jeg ikke har gjort med tanke på at jeg tar kjemi, fysikk, biologi og matte r) så skjer dette mellom oksygen og hydrogen. Lenke til kommentar
2Rjuice Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Nå har jeg skjønt det! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå