Gå til innhold

Kjøpe D90 nå eller vente på lavere pris på D300s ?

Anbefalte innlegg

har idag følgende : Nikon D50 m Sigma 18-200 3,5-6,3 og sigma EF-500 DG-ST. Har vurdert å oppgradere til en D90 eller D300 brukt-eller et kamera hus D300s.

Tar mye bilder ute i seilbåt ,på fjellet om vinteren. Grunnentil at jeg vurderer D300 / D300s er kapslingen. Videofunksjonen er ikke viktig da jeg har et Panasonic NV-GS500 DV kamera.Ser at det er gode tilbud på pakker med D90 m 18-200 VR,Men dette er vel stort sett ikke med VR2 .Primær ønske er å få et kamera med bedre søker , større skjerm og flere autofokuspunkt +++. Tar ca 1000 - 2000 bilder i året.Skal jeg bytte til D90 kit , eller prøve å få fatt i et brukt D300 m linser ? Skal jeg kjøpe kun D300s hus og bruke den blitsen og objektivet jeg har ? Skal jeg som rimeligste alternativ bytte kun huset til D90 , og bruke blitz og objektiv ?

Hvordan er blitzen? Holder den mål til et D300 / D90 ?

Har lest en del om de aktuelle kameraene og snakket med de som har D90 og D300 og alle virker fornøyde med sine valg , så hva skal jeg velge ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du 1000-2000 eller 10000-20000 bilder i året?

Om du ikke tar mer enn ca. 2000 bilder i året fremstår dette som brutal overkill. Har du vurdert D5000? Samme uovertrufne bildekvalitet som D90, samme gode 11-punkts AF med 3D-tracking som D90, og helt ok kvalitetsfølelse.

Søkeren er ikke fantastisk, men jeg syns ikke den er problematisk liten og trang heller.

D300 kan også være et godt alternativ. Bør være mulig å oppdrive for omkring 8000. Det er mye penger for et kamera som brukes så lite imho.

Edit: Sigmablitsen kan du risikere at nekter å snakke med de nyere kameraene. Min 500 Super måtte ha firmwareoppgradering da jeg oppgraderte fra D70 til D200. Det gikk på reklamasjon, så null problem.

Ulempen med ST er at den ikke støtter "rear curtain sync" (http://digital-photography-school.com/an-explanation-of-2nd-curtain-sync-flash-or-slow-sync-flash), som er litt nedturom du vil bedrive litt mer avansert blitsbruk, men det forandrer seg ikke når du bytter kamera. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Mener du 1000-2000 eller 10000-20000 bilder i året?

Om du ikke tar mer enn ca. 2000 bilder i året fremstår dette som brutal overkill. Har du vurdert D5000? Samme uovertrufne bildekvalitet som D90, samme gode 11-punkts AF med 3D-tracking som D90, og helt ok kvalitetsfølelse.

Søkeren er ikke fantastisk, men jeg syns ikke den er problematisk liten og trang heller.

D300 kan også være et godt alternativ. Bør være mulig å oppdrive for omkring 8000. Det er mye penger for et kamera som brukes så lite imho.

Edit: Sigmablitsen kan du risikere at nekter å snakke med de nyere kameraene. Min 500 Super måtte ha firmwareoppgradering da jeg oppgraderte fra D70 til D200. Det gikk på reklamasjon, så null problem.

Ulempen med ST er at den ikke støtter "rear curtain sync" (http://digital-photography-school.com/an-explanation-of-2nd-curtain-sync-flash-or-slow-sync-flash), som er litt nedturom du vil bedrive litt mer avansert blitsbruk, men det forandrer seg ikke når du bytter kamera. ;)

Ser at hittil iår er det lagret ca 5000 bilder på disken.

At et kamera tåler litt er viktig -derfor vurderingen av D300.

Forstår det slik at blitzen bør byttese, men hva med linsen ?

bør jeg heller satse på en VR2 linse ?

Synes forøvrig 18-200 er en god allround linse, så det ideelle hadde væl vært et brukt D300 hus med en 18-200 VR2 linse ? har tatt en del bilderr med BW og D50 har 3 bilders - ser at det er flere på D300. Savner også lys i info displayet på D50- .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...