Gå til innhold

Betaling av moms via posten, hva er vanlig prosedyre?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva som faktisk er normal prosedyre i fall innholdet i en pakke beveger seg over 200kr.

Jeg har en pakke på vei som i teorien kommer på 203kr eller noe lignende (uten frakt). Denne sendes så vidt jeg vet med vanlig post, noe som vil si at den går gjennom postens egne systemer (og ikke f.eks. Schenker, UPS etc.). Hva er det posten normalt sett gjør med pakker om de bestemmer seg for at det skal betales moms? Blir jeg kontaktet, som med f.eks. Schenker/UPS? Får jeg pakken i posten og må betale i etterkant? Holder de den fanget til jeg har betalt? Får jeg valget om å dra på tollkontoret selv?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal ut av landet nå før jul, og er kun innom adressen pakken er på vei til i noen skarve timer før jeg skal reise videre hjem til familien. Jeg kommer antageligvis ikke tilbake til ovennevnte adresse før litt utpå nyåret.

Om pakken ikke har ankommet før den 21. (som er datoen jeg drar hjem til jul), hvor lenge vil den eventuelt ligge på vent, hva slags status vil den ha, og hvor vil den ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er tidsrammene involvert. Jeg kan momsregelverket, jeg vet bare ikke hva postens prosedyrer er.

Pakken sendes i oppkrav. Om dette er den første pakken du får som er over momsgrensa, så er det også mulig du får et skjema i posten du må signere for å gi Posten fullmakt til å fortolle pakkene dine. Pakken blir liggende på tollager i Oslo-området inntil denne fullmakten er kommet inn til Posten (du kan sende den på fax, eller som innskannet bildefil) igjen, før den så sendes til ditt lokale postkontor, i oppkrav som sagt.

edit: Hvor lenge pakken kan ligge på tollsenteret før den sendes i retur, om du ikke sender inn fullmakten, vet jeg ikke, men om den er kommet fram til ditt lokale postkontor, så er det 14 dager som for andre pakker.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...