Gå til innhold

Får DS til jul. Hvilke spill?

Thor.

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet jeg er litt gammel for DS (er 20). Men det har seg slik at jeg og min bror får hver vår DS. Han hadde en men høyre ledd knakk og den henger delvis. Så nå får vi oss hver vår ds (har jeg funnet ut forde de prøver å fiske ut hvilke spill vi ønsker).

Min bror er 15/16 og spiller egentlig det meste. CS/S COD MW 1 og 2, resident evil, casual gaming og ellers alt annet en tenåring spiller.

Jeg er en allrounder men digger Mario spillene og andre plattformspill som Nintendo har etterlatt. Jeg er Nintendofan og eier Wii, har GC og hadde SNES og N64. Spilte på den tiden DonkeyKong og har runder 1, 2 og 3 samt spilt mye DonkeyKong 64. Broren har prøvd å henge med (litt vanskelig med 5 år erfaring imellom).

Vi begge pleier å dele når det gjelder elektronikk og konsoller er ingen unntak. Nå har vi også en Xbox 360 og spille rmye på den og.

Uansett, det er litt av bakgrunnen og sjangere vi liker å drive med. Det jeg håper på er forslag til spill vi begge liker og kanskje noen multiplayer-spill til DS. Tenker Mario & luigi partners in time blir prioritert, men skulle gjerne hatt et spill til på listen.

Så noen forslag? Hva er å anbefale? Store titler som er verdt å nevne uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er ikke for gammel for DS.

Mario & Luigi: PiT er IKKE å anbefale. Jeg likte eneren, men oppfølgeren er utrolig skuffende. Prøv heller å skaffe deg det nyeste, Bowser's Inside Story eller noe sånt.

Ellers er mine favorittspill til DS The World Ends With You, Professor Layton, Chrono Trigger, Rhythm Heaven og ikke minst Phoenix Wright-serien. For morsom multiplayer finnes Mario Kart, som jeg liker veldig godt. Om du liker Pokémon er Platinum å anbefale, så kan dere bytte og kjempe mot hverandre. Bare ikke skaff deg Diamond/Pearl.

Endret av Patney
Lenke til kommentar

Er 20 for gammel til DS? Jeg er 32... :blush:

Jeg har samlet opp en relativt stor samling etterhvert til favorittkonsollen min (og jada, har PC, Wii og Xbox360 også...)

Anbefalinger:

Giana Sisters DS (finner den bare på tyske amazon)

GTA: Chinatown Wars

Guitar Hero: On Tour (overraskende bra til DS)

Professor Layton (Curious Village, Pandora's Box)

Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure

Dragon Quest IV og V

Castlevania (Dawn of sorrow, Portrait of Ruin, Order of Ecclesia)

Final Fantasy Tactics A2 (eller noe i den duren)

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fates

Puzzle Quest: Galatrix (mye bedre enn det første)

Lunar Knights

Star Wars: The Force Unleashed

Indiana Jones and The Staff of Kings

Super Mario 64 DS (remake av N64-klassikeren,, ikke direkte port)

Resident Evil: Deadly Silence

Styr unna:

Transformers: Revenge of the fallen (woohoo! 3D! Og lite annet...)

Sonic: The Dark Brotherhood

The world ends with you (altfor kaotisk for meg)

Moon / Dementia (nøyaktig samme spill. Bare den eledige grafikken er forskjellig.)

Legend of Zelda: Phantom Hourglass (bra helt til du går lei av å kjøre båten rundt uten mål og mening og sloss deg gjennom de første brettene i Temple of Ocean King for xxxx'te gang for å komme ett brett lengre ned)

Lenke til kommentar

Wow.. Litt mange spill å gjennomgå.

Alle spilltitlene hittil:

Mario & Luigi: PiT

Patney: Hva gjorde det dårligere? Likte enern selv men "droppet ut" etterhvert.

Bowser's Inside Story

For å si det sånn, etter å ha sett begge trailerne så virket dette bra. Tror dette spillet blir ønsket.

The World Ends With You

Ser ganske morsomt ut men jeg er redd det ikke holder for meg. Blir kanskje gøy i noen dager/uker men så blir jeg lei. Fighting-plattform er ikke min favoritt

Professor Layton

Det finnes to spill på DS. Begge ser fristende ut, jeg liker slike tenkeoppgaver. Er det noen tips til hvilket jeg bør begynne med?

Chrono Trigger

Har spilt enern, er det noen Chrono Cross på DS?

Rhythm Heaven

Morsomt! Men holder det lenge?

Phoenix Wright

Dette må jeg undersøke nærmere før det havner på noen ønskeliste. Er det snakk om å leke advokat/detektiv aka Mikke mus?

Mario Kart

Blir sikkert kjøpt senere, har spilt så mange andre Mario Kart spill

Pokemon er ikke min favoritt.

CycloDS

Fancy! Kjøpes sikkert litt i ettertid. Begrensninger på hvilke DS jeg kan bruke den på? DS / DS lite / DSi...?

New super mario bros

Bruttern har det allerede. Låner bare hans.

TLOZ: Phantom Hourglass

Tenkt på dette selv. Men kanskje ikke alikevel dersom det blir mye ensformig båtvandring og tom spilletid.

TLOZ: Spirit tracks

Blir sikkert spilt dette og. Er det noen sammenheng mellom spillene? (sikkert ikke).

chinatown wars

Ser bra ut, passer bra for broren min ja, men ikke for meg. Men jeg kommer nok til å kjøpe dette til han.

Thecrow: Veldig mange spill du lister opp der, rekker ikke skrive om alt men jeg har sjekket ut noen videoer av spillene.

Looks like my kind of game :)

Kommer garantert til å se på FF og Super Mario 64 DS.

Takk for alle inspill.

Lista så langt:

1. Bowser's Inside Story

2. TLOZ: Spirit tracks

3. Rhythm Heaven

Lenke til kommentar

Tar det i en spoiler.

Mario & Luigi: PoT

Har ikke spilt de to andre, men dette var kjedelige saker. Du styrer selvsagt Mario og Luigi, men som tittelen hentyder handler det om tidsreiser. Mario og Luigi møter seg selv som babyer, og de blir spillbare. Delvis på lag med de voksne Mario og Luigi, og dels som egen gruppe. Det burde vært morsomt, men jeg likte ikke babyene noe særlig. Kampene ble for enkle, og selve historien var ganske kjedelig.

The world ends with you

Jeg likte ikke historien noe særlig, og kampene ble for kaotiske og kompliserte. Tanken var bra, men spillet er ikke noe for meg.

Professor Layton

Det er hittil kommet fire spill i Japan, og det femte er på vei. Dessverre har bare to kommet til USA og Europa. Det første er The Curious Village, og det andre er Pandora's box.

Spillene handler om å løse gåter og oppgaver, noe som gjør dem ganske spesielle. Liker du gåter er det perfekt, men gjør du det ikke bør du se et annet sted. Det er ikke akkurat fartsfyllt, heller.

Chrono Trigger

Det er det første, så vidt jeg vet.

Legend of Zelda: Phantom Hourglass

På mange måter et veldig bra spill jeg koste meg med ganske lenge. Det er i hovedgrunnen bare to store feil jeg fant her. For det første foregår mye i et tempel. Første gang du drar ned dit må du gjennom en labyrint, unngå fiender du ikke kan drepe, hente nøkler og så videre. Det er greit nok og ganske morsomt. Men andre gangen du drar ned dit må du gjennom de samme labyrinten du gikk gjennom første gang og fortsatt unngå fiendene, hente nøklene og alt det der. Og selvsagt går det på tid. I tillegg seiler du over et stort kart i en båt, og havet er som kjent ikke akkurat variert. For min del ble det for ensformig etterhvert. Men hadde det ikke vært for disse to feilene hadde jeg fullført det og vel så det. ;)

Legend of Zelda: Spirit Tracks

Så vidt jeg vet er det et tårn denne gangen, og når du har klart et nivå kan du senere gå rett gjennom det opp til neste. Det går heller ikke på tid. Denne gangen kjører du et tog, og selv om det også blir litt ensformig er det mye bedre enn båten. Jeg har ikke spilt det selv ennå (kommer i posten), men det lover meget bra.

Giana Sisters DS

Om du var interessert i data i Commodore 64 / Amiga-tiden har du nok garantert hørt om dette. Denne er derimot en remake med bedre grafikk, nye brett, noen nye power-ups og så videre. Et av favorittspillene mine.

På mange måter et vanlig plattformspill, men med en interessant tvist siden du må utslette monstre og så videre på den nedre skjermen i et Bejewelled-lignende spill (få tre brikker på rad for å fjerne de osv).

I tillegg har vi jo Scribbenauts. Det handler også om å løse oppgaver, men måten du gjør det på er stort sett opp til deg. Du har en oppgave å løse og en notisblokk. Bare skriv hva du vil ha i notisblokken, og det dukker opp i skjermen (om det er med i den ca 22.000 ord store ordboken). Selv om det naturligvis er svært basert på ord er det faktisk også mulig å spille det på norsk. :)

Lenke til kommentar
Wow.. Litt mange spill å gjennomgå.

Alle spilltitlene hittil:

Mario & Luigi: PiT

Patney: Hva gjorde det dårligere? Likte enern selv men "droppet ut" etterhvert.

Bowser's Inside Story

For å si det sånn, etter å ha sett begge trailerne så virket dette bra. Tror dette spillet blir ønsket.

The World Ends With You

Ser ganske morsomt ut men jeg er redd det ikke holder for meg. Blir kanskje gøy i noen dager/uker men så blir jeg lei. Fighting-plattform er ikke min favoritt

Professor Layton

Det finnes to spill på DS. Begge ser fristende ut, jeg liker slike tenkeoppgaver. Er det noen tips til hvilket jeg bør begynne med?

Chrono Trigger

Har spilt enern, er det noen Chrono Cross på DS?

Rhythm Heaven

Morsomt! Men holder det lenge?

Phoenix Wright

Dette må jeg undersøke nærmere før det havner på noen ønskeliste. Er det snakk om å leke advokat/detektiv aka Mikke mus?

Mario Kart

Blir sikkert kjøpt senere, har spilt så mange andre Mario Kart spill

Pokemon er ikke min favoritt.

CycloDS

Fancy! Kjøpes sikkert litt i ettertid. Begrensninger på hvilke DS jeg kan bruke den på? DS / DS lite / DSi...?

New super mario bros

Bruttern har det allerede. Låner bare hans.

TLOZ: Phantom Hourglass

Tenkt på dette selv. Men kanskje ikke alikevel dersom det blir mye ensformig båtvandring og tom spilletid.

TLOZ: Spirit tracks

Blir sikkert spilt dette og. Er det noen sammenheng mellom spillene? (sikkert ikke).

chinatown wars

Ser bra ut, passer bra for broren min ja, men ikke for meg. Men jeg kommer nok til å kjøpe dette til han.

Thecrow: Veldig mange spill du lister opp der, rekker ikke skrive om alt men jeg har sjekket ut noen videoer av spillene.

Looks like my kind of game :)

Kommer garantert til å se på FF og Super Mario 64 DS.

Takk for alle inspill.

Lista så langt:

1. Bowser's Inside Story

2. TLOZ: Spirit tracks

3. Rhythm Heaven

Partners in Time var bare veldig uinspirert, kjedeligere dialog og story enn eneren. Kampsystemet er irriterende på grunn av at istedetfor å ha Mario til A og Luigi til B for å gjøre angrep/dodge i kamper, har du nå Mario til A, Luigi til B, Baby Mario til Y og Baby Luigi til X. Blir utrolig stressende og litt rotete, og dette kommer fra en som helt fint klarte å styre to kamper samtidig på TWEWY. Det er altså ingen spesiell grunn til å spille dette, det leverer ikke på noen områder.

Rhythm Heaven inneholder 50 herlige rytmespill hvor 24 av dem er originale (som til tross for det utrolig simple kontrollsystemet er veldig varierte) mens resten er vanskeligere versjoner med nye sanger, eller remixer av flere av dem som funker nesten som "bosser". Man har absolutt frihet til å velge hvilken av disse man vil spille når som helst, som gjør spillet kjempelett å bare plukke opp for litt enkel moro, men spillet er også vanskelig nok til at man kan sitte en hel dag og være helt slukt. På hver av disse 50 spillene kan man score en "Superb" rank for å låse opp en medalje og "Perfect" rank for å låse opp sangen til det tilsvarende spillet, så kan man høre på de i en in game-spiller. Medaljene brukes til å låse opp såkalte "endless games" (og mer!), som er kjempemoro arcadeaktige rytmespill med poengscores som ender når du selv ikke klarer mer. Det er altså kjempemasse å gjøre her, jeg er langt fra ferdig selv :)

Kort sagt, har du noensinne hatt sansen for noe rytmespill kommer du til å elske dette.

Phoenix Wright er ikke noe barnespill ala "Krimgåte med Mikke". Du har seriøse oppgaver å "løse" (det er strengt tatt ikke et helt rent detektivspill), som for det meste involverer komplekse mord. Deler av spillet skal du gå rundt på åsteder osv og prate med vitner (som alltid er herlige karakterer!) og utforske. Senere skal man i retten og forsvare en stakkar som har blitt siktet for drapet. Aktoren er (selvfølgelig) din fiende, og dette kommer du som spiller selv føle. Dialogen i spillet er fantastisk morsom. Det er altså mye tekst i spillet, men god tekst. Du kommer ikke til å angre på dette spillet, der du sitter å ler for deg selv foran de små skjermene, eller mister pusten i et øyeblikk etter å ha forstått hva som virkelig hendte.

Endret av Patney
Lenke til kommentar
Snakker vi om DS lite eller DSi her?

Dattera mi får en DS lite til jul. Lurer nå på om eg må snike meg til noen spill og låne den litt :p

DS, DS Lite, DSi og DSi XL er alle i bunn og grunn samme konsoll, bare med noen små forskjeller. Guitar Hero funker ikke på DSi fordi du må plugge i en håndkontroller som ikke passer (så vidt jeg vet), og du må bruke et medfølgende adapter for å spille det på DS. DSi XL er for stor.

Lenke til kommentar

Om du liker litt casual puslespill er Picross å anbefale. Hekta meg helt når jeg fikk meg DS for et år siden. Du får virkelig vridd hjernen til tider.

Liker du rytmespill -må- du prøve Elite Beat Agents, som hjelper folk i problemer ved å danse :roll:

GTA: Chinatown Wars, Professor Layton og Phoenix Wright er også sterke anbefalinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...