Painb Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 I går kveld skulle jeg teste noe som jeg hadde grublet over i lang tid, jeg skulle sjekke hvilken spenning det var over kabinettviftene mine. Grunnen til dette, var at jeg har et Neon Black Light kabinett som har en "turbo"knapp, og jeg lurte da på hvilken spenning som var normal. Det som skjedde, var at jeg brukte et multimeter jeg kjøpte i fjor på grunnkurs elektro, og valgete voltmeter i likespenning. Deretter feilaktig plasserte jeg den ene pinnen i multimeteret mellom + og - på viftespenningskabelen. Dette resulterte i et kort blink i lysene, og maskinen skrudde seg av. Etter å ha ventet 20 sekunder, skrudde jeg maskinen på igjen, og den startet opp. Men problemet nå, er at "turbo"knappen fungerer ustabilt (den kjører nå kun på 6v) og et program som fulgte med hovedkortet (msi 648max) som heter pcalert begynner å få spasmer etter noen minutter i windows og viser at spenninger på hovedkortet begynner å bli ustabile (spenningen spretter litt opp og ned, men ikke snakk om flere volt) men uansett begynner hvertfall skriften å bli rød, noe som forteller meg at noe er feil. Det har i tillegg hendt i dag at maskinen har spontanrebootet eller har fått blåskjerm i spill, noe jeg aldri opplevde før. Noen som vet hva dette betyr? og ikke kom med noen dumme kommentarer. Tusen takk på forhånd siden det sikkert er noen glupe hoder her :smile: Edit: har forresten en Enermax 430w strømforsyning. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Det er ikke mulig å si med sikkerhet hva som er feil, man kan bare gjette. Når du lager en slik kortslutning så får PSU problemer. En effekt er at den prøver å regulere spenningen, men det lar seg ikke gjøre. Når så kortslutningen forsvinner, så blir det gjerne en puls med for høy spenning før det stabiliserer seg igjen. Denne pulsen kan gjøre mye skade. Det plutselige strømsjokket vil også lage lignende problemer. Det er ikke andre måter å feilsøke slikt på enn å prøve seg fram med å bytte komponenter. Blir antagelig like dyrt å levere inn til reparasjon som å kjøpe nytt HK / PSU (som er de mest sannsynlige komponentene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå