DJ2009 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 jeg har delt opp frikortet pga jeg skulle ha 2 jobber. Der ga jeg et skattekort på 19 997, kommer til å tjene over det. Ca 21-23 k. Mulig de har tatt lønning fra desember nå. Vil mulgens bety at jeg taper 1500. Vil jeg få tilbake pengene på selvangivelsen eller er de pengene tapt for alltid? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Om du har betalt for mykje skatt vil du få det tilbake på sjølvangivelsen neste år. Du taper ingenting så lenge du sjekker at sjølvangivelsen stemmer når den kjem og eventuelt gjer endringar om det skulle være naudsynt. Skatt er ganske lett. Betaler du for mykje vil du få pengar tilbake. Betaler du for lite må du betale restskatt. Det er sjølvsagt avdrag og den slags inne i heile regnestykket, men når alt er summert opp er det sånn det fungerer. Endret 14. desember 2009 av Zeph Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Om du har betalt for mykje skatt vil du få det tilbake på sjølvangivelsen neste år. Du taper ingenting så lenge du sjekker at sjølvangivelsen stemmer når den kjem og eventuelt gjer endringar om det skulle være naudsynt. Jeg skal trekkest 50 % skatt av det jeg tjener over frikortgrensen. Altså noen tusenlapper. Disse mener du jeg vil få tilbake? Lenke til kommentar
apwr Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, overskridende skattebeløp vil tilbakebetales. Du betaler den skatten du skal betale, hverken mer eller mindre. Eventuelle avvik vil korrigeres ved skatteoppgjøret. Ulempen med å betale for mye skatt kan sies å være svekket likviditet, samt at en går glipp av mulige renteinntekter på overskytende beløp. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Nok en gang: Figuren viser hva du totalt/akkumulert må betale i skatt per tjente krone (fargelagte felter) samt hva du må betale i skatt per ekstra krone tjent (marginalskatt, de ikke-fargelagte feltene). Om du skaffer et skattekort fra skatteetaten vil arbeidsgiver automatisk utføre tilnærmet korrekt forskuddstrekk (ut fra hva du har oppgitt i søknadsskjemaet). Om du bruker et feilaktig skattekort eller unnlater å levere skattekort, vil skatteetaten likevel beregne korrekt skatt for deg i forbindelse med skatteoppgjøret/ligningen, og du vil "få igjen penger på skatten" eller få restskatt, såkalt "baksmell", året etter. Mer informasjon om skatt, satser og forskuddstrekk finnes på skatteetatens sider: www.skatteetaten.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå