Gå til innhold

Godkjenning av spill pc.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vurdert lenge å skaffe meg en ny stasjonær pc. Siden den jeg har er ca 4-5 år gammel.

Det jeg lurer på er om dette oppsettet vil kjøre nye spill bra, eller om det er noe som kan byttes om.

Kabinett

Antec Three Hundred Ultimate Gamer Case

ATX miditower u/PSU, med vifter

Hovedkort

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0

Hardisk

Seagate 1,5TB S-ATA II 7200RPM

ST31500341AS Barracuda 7200.11 32MBcache

Skjermkort

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayP

PSU

MIST, 800W, avtagbare kabler

Japanske kondensatorer, kabel kit inkl.

Minne

OCZ DDR3 6 GB Obsidian Triple Channel

PC3-12800 3x2048MB 1600MHz. (9.9.9.24)

Cpu

Intel Core i7 920 2,66Ghz

8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU

Totalt 10 459,-ink mva og moms.

Er det noe som burde byttes? Isåfall hvorfor.

OCZ er det et bra merke? Har aldri hørt om det merket før.

Kosepose.

Endret av Kosepose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

OCZ er en av de beste minneprodusentene. Så ikke noe dårlig merke det nei. Kan si noe annet når det gjelder ATI.....

Bare masse tull med. Jeg ble selv overtalt til å kjøpe ATI for rundt et år siden på forumet her. Argumentasjon som bedre ytelse, bedre kvalitet og mer for pengene. Har nå levert mitt andre ATI 4870x2 til retur. Største bomkjøp jeg har gjort i mine rundt 10 år på konponentmarkedet. Har bare hatt Nvidia før og har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Derfor ville jeg anbefalt å heller gå for GTX285 eller vente på 3xx-serien.

MIST bruker billige kondesatorer. Bare les om MIST på forumet her. Så ville ikke valgt det merket. Corsair er et godt PSU merke. Resten har jeg ingen invendinger på.

Tråd om MIST kvalitet her:

https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...howtopic=955038

Lenke til kommentar

ATI er da et utmerket valg. Nvidia og for den saks skyld. Hvorfor man på død og liv skal ha det til at det er så store forskjeller mellom de to produsentene fatter ikke jeg. Mtp. spill er PhysX den eneste fordelen med Nvidia, hvis man kan kalle det en fordel. Når enkelte hevder at de har hatt haugevis av defekte kort lukter det strengt tatt brukerfeil.

Er forøvrig et godt oppsett. Corsair PSU sier jeg meg enig i. Mist har jeg ingen erfaring med , men du får snuse litt på andres erfaringer.

Eventuelt en bedre kjøler til CPU. Stock fungerer greit, men noen hundrelapper til en bedre kjøler sparer deg både for en del støy og varme.

Lenke til kommentar
MIST bruker billige kondesatorer. Bare les om MIST på forumet her. Så ville ikke valgt det merket. Corsair er et godt PSU merke. Resten har jeg ingen invendinger på.

Takk for linken! Spørs om jeg dropper MIST da.

Over til det med en ny kjøler. Jeg har tenkt å overklokke å da er det vel must å ha en bedre CPU kjøler, siden den som følger med ikke er bra til den slags?

Har dere noen forslag til bra CPU kjøler til en grei pris, som tåler litt varme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
ATI er da et utmerket valg. Nvidia og for den saks skyld. Hvorfor man på død og liv skal ha det til at det er så store forskjeller mellom de to produsentene fatter ikke jeg. Mtp. spill er PhysX den eneste fordelen med Nvidia, hvis man kan kalle det en fordel. Når enkelte hevder at de har hatt haugevis av defekte kort lukter det strengt tatt brukerfeil.

Er forøvrig et godt oppsett. Corsair PSU sier jeg meg enig i. Mist har jeg ingen erfaring med , men du får snuse litt på andres erfaringer.

Eventuelt en bedre kjøler til CPU. Stock fungerer greit, men noen hundrelapper til en bedre kjøler sparer deg både for en del støy og varme.

Jeg snakker jo av erfaring. Og det er ikke bare meg. Ytelsesmessig er det ikke stor forskjell. Men kvalitetsmessig, både fysisk og driverkvalitetet har jeg en meget dårlig erfaring med ATI. Benekter ikke at mye kan skyldes brukerfeil. Men i mitt tilfelle (2 defekte 4870x2) som også har gitt meg mye hodebry er det ikke snakk om brukerfeil. Begge er nemlig testa på en teknikers pcbenk med samme konklusjon. Og det ikke som jeg sparker i kabinetter eller lignende heller. Men i tillegg til dette har jeg også hatt problemer med driverne. Noe som er kritiske rapporterte bugs som tar en evighet til de fikser. Men også andre problemer som ikke skal oppstå i for eksempel installasjon og avinstallering. (Bytter driver ofte) så har nok avinstallert og installert ganske mange ganger tilsammen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det at du har hatt to defekte kort betyr vel ikke så mye? Selv kjenner jeg en som har hatt to defekte GeForce-kort på rad. Men det betyr vel ikke at nvidia er dårlig? Begge har sine fordeler og ulemper, men per i dag får du mye mer for pengene ved å kjøpe et ATI-kort.

jeg ville ha byttet ut asus 5870 med sapphire 5870 Vapor-X

Hva er forskjellen på sapphire 5870 Vapor-X og ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5?

Vapor-X-kortet er noe høyere klokket, fra 850MHz/1200MHz til 870MHz/1250MHz. Dessuten er det en annen vifteløsning som gjør at viften kjører noe saktere enn stock-vifta, noe som gjør at kortet er mer stillegående, men med like god ytelse. Kortet er dog en anelse dyrere noen steder (3200 kr).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Det at du har hatt to defekte kort betyr vel ikke så mye? Selv kjenner jeg en som har hatt to defekte GeForce-kort på rad. Men det betyr vel ikke at nvidia er dårlig? Begge har sine fordeler og ulemper, men per i dag får du mye mer for pengene ved å kjøpe et ATI-kort.

jeg ville ha byttet ut asus 5870 med sapphire 5870 Vapor-X

Hva er forskjellen på sapphire 5870 Vapor-X og ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5?

Vapor-X-kortet er noe høyere klokket, fra 850MHz/1200MHz til 870MHz/1250MHz. Dessuten er det en annen vifteløsning som gjør at viften kjører noe saktere enn stock-vifta, noe som gjør at kortet er mer stillegående, men med like god ytelse. Kortet er dog en anelse dyrere noen steder (3200 kr).

"per i dag får du mye mer for pengene ved å kjøpe et ATI-kort."

haha, ja den har jeg hørt før. Beklager, men her er det ikke kun snakk om 2 defekte kort. Men dårlig kvalitet når de virket også. Jeg kommer aldri til å handle ATI igjen og kommer heller ikke til å anbefale det til andre.

Lenke til kommentar

Jeg har helt motsatt erfaring når det gjelder ATI og Nvidia.

Jeg vegrer meg for å kjøpe noe mer fra Nvidia, det gjelder både skjermkort og hovedkort med nvidia brikkesett.

Har i den siste tiden hatt hatt et 4870 kort , 2X 4890 kort, og ett 5750 i htpc. Har kunn hatt god erfaring.

Lenke til kommentar

Bare sånn for ordens skyld, alle nye MIST-forsyninger bruker japanske kondensatorer, bl.a de samme som Corsair (Nippon ChemiCon). Så det har vært forbedringer der, strømforsyningen trådstarter i den andre tråden hadde var en veldig gammel modell. Skal være sagt at gode kondensatorer er kun en av tingene som gjør en bra strømforsyning, de andre komponentene skal holde mål. Men MIST er nok slettes ikke det dårligste valget man kan gjøre.

Lenke til kommentar

Er det plass til 5870 kort i antec 300 kabinett? 28cm såvidt jeg vet..

Kjører selv 5770 nå mens jeg venter på 5870 kortet, win7 64, fungerer helt uten problemer hos meg.

Nvidia mot Ati, her finnes det alltid eksempler fra begge sider hvor dårlig andre siden er.

Lenke til kommentar

Gode og dårlige erfaringer er det mange av, ups and downs med hvert enkelt skjermkort, tror du vil havne i 0 vis du legger sammen plussene og minusene ved ATI og nvidia, ikke bry deg om slikt virrvarr.

nvidia og ati kan ikke sammenlignes, med tanke på at nvidia GeForce 200-serien ble lansert sommeren 2008, og GTX 285 som sistemann, 15. Januar 2009. ATI lanserte en helt ny serie skjermkort kalt Evergreen, dette inkluderer 58XX-serien som ble lansert i september 2009, disse skjermkortene er nyere, billigere og har støtte for DX11.

På dette tidspunktet er ATI det beste valget, og 5870 er det hotteste kortet på markedet. Vis du har tid kan du vente på GeForce 300-serien, da skal de nok klare og hamle opp med ATI.

Lykke til med kjøp av pc, og valg av skjermkort.

Endret av bad__ip
Lenke til kommentar

Det første kortet i 300 serien har blitt bekreftet og er nok en rebrand av 200 serien i følge fuzilla...

ATI er helt klart et bedre valg.

Mist PSU er av meget god kvalitet som tidligere nevnt. De første modellene led nok av noen barnesykdomer, men heldigvis er ikke dette tilfellet. Har både Corsair TX modeller og Mist, og er like fornøyd med begge deler.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Da har jeg fått vite litt forskjellig. Da velger jeg kanskje å beholde MIST PSU. Problemet er skjermkortet, hørt rundt med de fleste nettbutikker, men dem får ikke ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 før over nyttår. Så bør jeg da vente med å kjøpe dette ? eller er det et tilsvarende skjermkort som kanskje er like bra? Eventuelt et bedre kort i samme prisklasse som kommer ut over nyttår ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...