Gå til innhold

Hjelp til stabilt trådløst nettverk

-Zenzor-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå, etter å spurt om råd til hvilken router jeg burde kjøpe her, endt opp med å kjøpe en Linksys WRT160N (Link).

Etter cd'en som fulgte med ikke ville installere, og 2 timer i support via telefon på engelsk, sitter jeg nå her med en "stabil" kobling hvor det egentlig er maks signalnivå, og noe sånt som 48Mb/s linje. Som er helt supert egentlig, bortsett ifra det at den helt "random" kobler seg til på nytt, uten noen som helst forvarsel, og det virker heller ikke som den disconnecter, bare reconnecter en helt perfekt linje, som selvfølgelig da avbryter all direkte koblinger som å overføre filer, eller spille online osv.

Dersom man surfer nettet oppdager man apsolutt ingenting da det maks tar 5-6 sekunder for hele greia å skje.

Så jeg håper noen kanskje har noe erfaring på dette, eller kanskje vet en måte å finne det ut på, for de hos linksys ba meg bare prøve om jeg har samme problemet med en kabel.. Noe jeg er ganske sikker på at jeg ikke har.. Men skal evt. prøve å sjekke det til helgen om vi får tid.

Takker masse for hjelpen på forhånd!

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på routerens advanced functions (om du bruker LELA), eller via browser. Gå inn på Wireless, Basic Wireless Settings. Der bør du se noe som heter "Standard Channel", den er sikkert på auto siden den driver på sånn, eller er på channel 1. Manuelt forandre den til f.eks 9 (prøv deg frem).

post-140267-1260864487_thumb.jpg

Se om det hjelper.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Hvilket operativsystem og trådløsklient har du?

Ofte kan det være i PC problemet ligger.

Bruker XP (professional tror jeg)

Trådløsklienten er windows default rett og slett. Prøvde med den jeg hadde fra før, som er for dell maskiner så vidt jeg vet(PROset wireless) men da hadde jeg alvorlige problemer med nettet.

Lenke til kommentar

Og ja for å være ærlig tror jeg kanskje det er en instilling enten på dataen eller routeren. Det som er greia er at jeg aldri har hatt dette problemet med noen andre nett, og ja jeg har brukt den på 2 andre nett, med d-link routere vel og merke.

Har du oppdatert firmware til routeren? Jeg vet at Linksys hadde et for en stund tilbake.

Jupp, det gjorde "LinksysByCisco" for meg under de første 2 timene over telefon med support for å få satt det opp.

Lenke til kommentar
Hva med "key renewal?" i routeren hva står den på? Du finner den på Wireless Security fanen.

Mulig nettverkskortet ditt har osgå noe sånn, så søker den etter fornyelse hele tiden.

Ja jeg tenkte på det også, så jeg endret krypteringen til WEP, og da har den ikke noen key renewal, ihvertfall ingen valg for det, gjør den det uansett kanskje?

Og jeg har ikke funnet noe sånt på nettverkskortet, er på en laptop så det er jo ikke noe kort på den måten heller. Bruker en Dell Vostro 1500, har også samme problemet på en Dell XPS M1330.

Lenke til kommentar
Har du mange nett i området. Ofte kan dette skape konflikter ettersom routerne krangler om samme kanal. Vil anbefale deg å prøve ut inSSIDer. Gratis og genialt program som forteller deg litt om styrken osv.

Ja har 3-4 andre nettverk i nærheten, så har prøvd å velge kanaler de ikke har valgt da, men skal prøve programmet og se hva den sier.

Windows mener det er maks signal ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hvilket av de er ditt nett? Såpass mange nett kan fort lage krøll. Et tips til er at visst alle enhetene dine kjører på f.eks G eller bare N, så kan det være smart å skru av mixed og heller velge g-only visst du bruker det. Det kan gi deg bedre rekkevidde.

Edit. Regner med det er hjemme som er ditt. Tror jeg ville prøvd å satt kanalen til 8. Fra 1-4 så temmelig trafikkert ut.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hjemme er mitt nett ja.

Ok, skal prøve det nå.

Hvordan vet jeg hva laptoppene kjører på?

Ok gikk inn på linken "Min side med nettverkstips" men hva trykker jeg der inne? Gi gjerne en 123 guide :p

wow, hadde vært humor å være i nærheten av det området...nesten alle med WEP...kan jo hacke inn på alle der under 10 sekunder jo.

IKKE bruk WEP! Hehe.

Og du ser jo kanalene de bruker, så velg en de ikke benytter.

Men hvis jeg ikke bruker WEP så må jeg igjen velge den key renewal tiden på maks 7200 sekunder.. da vil den jo kutte ut så ofte? :S Har aldri hatt det problemet før.

Lenke til kommentar
Hjemme er mitt nett ja.

Ok, skal prøve det nå.

Hvordan vet jeg hva laptoppene kjører på?

Ok gikk inn på linken "Min side med nettverkstips" men hva trykker jeg der inne? Gi gjerne en 123 guide :p

wow, hadde vært humor å være i nærheten av det området...nesten alle med WEP...kan jo hacke inn på alle der under 10 sekunder jo.

IKKE bruk WEP! Hehe.

Og du ser jo kanalene de bruker, så velg en de ikke benytter.

Men hvis jeg ikke bruker WEP så må jeg igjen velge den key renewal tiden på maks 7200 sekunder.. da vil den jo kutte ut så ofte? :S Har aldri hatt det problemet før.

Koble til alle enhetene du vanligvis bruker trådløst på nett. Gå deretter innpå routersia og velg status eller wireless. Der vil du få opp en liste med alle tilkoblede enheter. Her vil det stå om de bruker A,B,G eller N standard. Kjører alle på G, så kan du like godt låse den til G. Husk å sett opp WPA passord som nevnt.

Lenke til kommentar
Med Win-XP så kan det være konflikt mellom Windows sin Wireless Zero Config og program fra trådløsprodusenten som skaper trøbbel.

Klikk deg inn på nettverklinken min under så finner du en pingprosedyre for å sjekke dette.

Tror jeg fant den! Pinget uio.no og fikk dette bildet:

post-139111-1260990435_thumb.jpg

Ser ut som det er problemer med tredjeparts softwaren slik du sa ja, problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal få slått av det andre programmet da det er driverene til nettverkshardwaren...

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...