Gå til innhold

D80 til 7D - hensiktsmessig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har idag et Nikon D80, og er veldig fornøyd med det kameraet. Men jeg vil veldig gjerne kjøpe et speilreflekskamera med mulighet for å filme. Etter å ha prøvd og lest tester på nettet, har jeg kommet frem til at video-delen er en god del bedre på Canons kameraer. Disse kan gjøre opptak i full HD, noe Nikon sine ikke kan. Derfor vurderer jeg sterkt å gå vekk fra Nikon. Canon 500D blir en unødvendig oppgradering fra D80. De to kameraene er i samme klasse, og det gir ikke den store forbedringen for meg. Derimot vil jeg tro Canon 7D på mange måter er overlegen Nikon D80. Da får jeg et godt kamera som jeg kan filme med i full HD. Det som også gjør at jeg burderer å kjøpe er at ISO er mye bedre på 7D. På min D80 blir bildestøy veldig fort synlig. I tillegg kommer jo en rekke andre nye funksjoner i 7D som er veldig interessante.

Baksiden med å kjøpe Canon 7D er at jeg har noe Nikon-optikk liggende, men jeg regner med det blir en grei sak å få solgt det. Hva vil folk anbefale å kjøpe av optikk til Canon? 7D kan kjøpes med en 18-135 og en 15-85. Førstnevnte har jeg ikke hørt så mye pent om, men 15-85 er jeg litt usikker på. Det er et objektiv lignende disse jeg er på utkikk etter. Kall det gjerne et allround-objektiv. Kom gjerne med forslag til annen optikk i samme bane, gjerne med litt bedre lysstyrke (15-85 har størte åpning f/3.5).

Er det andre ting jeg burde tenke på for og imot Canon og Nikon? Hva dytter meg over i Canon-leiren, og hva holder meg igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er sikker klar over at filmdelen i et speilrefleks er i startfasen så du burde ikke forvente for mye.

Hvis du ikke har brukt for mye penger i optikk ser jeg ingen problem med og bytte system,på den andre siden så kommer nok Nikon snart ut med nye modeller som sikker er fullgode eller bedre en Canon.

Lenke til kommentar

Skal du ha et videokamera så lønner det seg nok å kjøpe et dedikert kamera når det gjelder pris vs kvalitet. Så er det også slik som en har nevnt allerede at teknologien går fort framover i videoverden og det som er brukbart i dag blir sikkert akterutseilt til neste år. Bare se på kompaktkameraverden de siste 3 årene. En fantastisk utvikling fra 640x480 10fps med elendig kvalitet til nydelig 720p video fra f.eks Sony WX1 (altså kan Karabin få pluss i boken for god Sonykvalitet på dette området).

Lenke til kommentar

Nautica:

Jeg er fullt klar over begrensningene filming med SLR gir, da jeg har gjort mindre produksjoner med blant annet 500D. Men jeg synes ikke begrensningene er så veldig skremmende. 7D gir gnistrende gode HD-filmer, bare man passer på fokuseringen. Dessuten har man muligheten til å enkelt bytte ut optikken og filme med mye forskjellig av brennvidder og dybdeskarpheter.

Det at Nikon kommer med nye modeller tviler jeg ikke akkurat på, men det spørs hvor lang tid det tar da... Når vil for eksempel etterfølgeren til D300s komme. Den oppdateringen kom jo i år.

tomsi42: Som nevnt så er ikke prisen for huset kun for videoen sin skyld. Jeg håper da å kunne få fordeler når jeg tar bilder også, som langt bedre ISO.

Når det kommer til video nevnte jeg over her at muligheten til å bytte ut optikk på video er svært interessant. Det jeg filmer blir alt mulig i grunn. Konserter (jada, jeg vet om begrensningen i opptak på 12 minutter grunnet formateringen av minnekortet), kortfilmer, reklamefilm, reportasje for nett/TV osv.

Jeg filmer en del med vanlige videokameraer idag, HD sådan, men synes det er mer sprut over bildene speilreflekskameraer gir.

D90 ser jeg på som uaktuell. Det er for liten oppgang kontra D80, og litt bortkastede penger etter min mening. Du har uansett helt rett i at jeg da fortsatt er i Nikon-leiren, noe som jo kan være en fordel.

Tusen takk for tilbakemeldinger Jeg har vanskelig for å bestemme meg når det er så store beslutninger som skal tas, så det er flott å få flere synspunkt og vinkler på saken, og da utifra det komme frem til noe. Jeg tar gjerne imot flere forslag, synsinger, tilbakemeldinger osv.

Lenke til kommentar

Tja du får uten tvil et bedre kamera,men å bytte bare pga filmdelen synest jeg dog er overilt .

Vil du fortsatt bruke Nikon og du ikke orker å vente til neste generasjon kommer ut så tror jeg at jeg hadde satset på et D90 inntil da .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er klart at 7D har en del mere å fare med enn en D80. Spørsmålet er heller om det har så mye mer å fare med enn en D300s.

Når det gjelder støy på høy ISO, så er det ikke så stor forskjell. 7D har en meget god følgefokus på ting i rask bevegelse, men D300s sin autofokus har andre fordeler når ting går mer rolig for seg.

D300s sin video er muligens ikke like god som 7D. Men trenger du 1080p ;)

Det å bytte mellom systemer kan være en traumatisk oplevelse for noen; andre har ingen problemer med det.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt en D5000 for å se om video med speilrefleks er like interessant som du håper på. Hvis vi ser bort i fra bildekvaliteten, så har du mye av de samme utfordringene med det huset som alle de andre. Uansett kan du selge det etterpå.

Tom

Lenke til kommentar

Stay with your brand! Føler det ofte blir slik når noen snakker om systembytte. Hvorfor? Det er snakk om et kamera pluss objektiver. I dette tilfellet virker det og til å være en bruker som har en viss peiling og har tenkt igjennom saken, samt har visse satte krav.

For egen del, føler jeg en gang i fremtiden at Nikon, eller Sony eller hvem som helst vil gi meg mer enn Canon i mitt leie/nivå, ja så bytter jeg promte, jeg får ved bytte et kamerahus pluss objektiver. No big deal.

Skal man oppgradere sitt hus koster det x uansett om man kjøper samme eller noe annet i samme nivå. Og bytter man så merke, ja så kan man selge brukt både gammelt hus og objektiver. Man kan og kjøpe tilbake brukte objektiver til det nye merket, man må ikke kjøpe nytt når det gjelder objektiver. Og til begge de to store er det en haug med brukte objektiver å få fatt i.

Så hvorfor må folk helst beholde sitt merke nesten uansett? For en som har litt erfaring tar det neppe lang tid å sette seg inn i et nytt merkes menysystemer osv.

Litt til saken:

Når det gjelder videodelen til 7D er den neppe forbigått av mange, om noen. Selvsagt kan man vent og vente, og håpe. Kan noen garantere at Nikon ved f.eks D300s sin arvtager får en bedre videodel enn Canons 7D? Jeg nekter nesten å tro det, Canon har og stor ekspertise på video. Men kan noen dokumentere og garantere det - så trekker jeg mine ord tilbake med en gang. Så kan man jo si, ja men vent på den nye ditt eller datt fra Canon, den vil sikkert bli enda bedre. Javel? Alt er blir bare usikker synsing. Spørsmålet er vel om generasjon 2 på video i speilrefleks vil bli såpass komplisert at det vil ta en rimelig lang periode for å få frem det som eventuelt blir forbedringen?

Man kan vel og spørre om hvor går Nikon med f.eks sensoren til en D400? Jeg aner ikke, men kanskje andre gjør. De må vel komme med noe nytt for å gå videre, eller blir det stående med f.eks samme antall mp på sensoren? Tør de det? Personlig tipper jeg de kommer med en ny sensor som ihvertfall matcher Canon 50D.

Uansett blir våre fremtidsspådommer bare synsing inntil produktet en gang kommer. Ønsker en person å oppgradere nå i nærmeste fremtid bør vi vel forholde oss til det? Eller er f.eks en D400 rett rundt svingen? Er jo ikke lenge siden D300s?

Jeg vet ikke, men personen som spør her gjør neppe noen tabbe i f.eks å kjøpe et 7D som han tydeligvis har lyst på, og som sagt kan han selge både det gamle huset og sine objektiver og kjøpe brukte objektiver til sitt nye Canon. Hva er problemet med det?

For min del må folk kjøpe hva de vil, men synes man kan se litt mer nøkternt nøytralt på dette når folk lurer på å bytte system, samme hva det var fra - til.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Stay with your brand! Føler det ofte blir slik når noen snakker om systembytte. Hvorfor?
Fordi gresset virkelig ikke er noe særlig grønnere på andre siden av gjerdet, selv om det kanskje virker slik ved første øyekast. Faktum er at de aller, aller fleste på forumet her klarer ikke å utnytte de marginale forskjellene som måtte være mellom så like modeller som 7D og D300s. Joda, hvis video er veldig, veldig viktig for en er det greit, men da spørs det om 7D er det beste valget - eller om 500D, 5DII eller 1DIV er bedre valg.

For all del - folk må gjerne bruke pengene på hva de vil - det forsyner bruktmarkedet for oss andre dødelige - men når alt kommer til alt vil de færreste av oss merke noe til systemskiftet, utover at kontoen har et litt mindre beløp. I hvert fall merker man ikke noe mer enn man kunne gjort ved å skifte til en bedre modell i eget merke, og evt. brukt mellomlegget på bedre optikk.

For min del må folk kjøpe hva de vil, men synes man kan se litt mer nøkternt nøytralt på dette når folk lurer på å bytte system, samme hva det var fra - til.
Jeg tror de fleste er ganske nøytrale for dette - jeg ville ikke på noen måte anbefale noen som har en 450D med litt optikk og ønsker noe bedre å selge alt og gå for D300s, selv om det er 450D-eierens spørsmål og initiativ...

Edit: Og jeg har forøvrig selv skiftet system en gang, fra Nikon til Pentax/Samsung. Bildene mine har ikke blitt noe bedre, utover det at jeg har utviklet meg mer som fotograf. Jeg har ikke tapt noe på det, men jeg har ikke tjent noe heller, og det er faktisk situasjoner der jeg ønsker at jeg ikke skiftet, mest fordi jeg ofret en ekstern blits og en svært god normalzoom til fordel for værtettet system med suveren ergonomi. Jeg ser ikke bort fra at jeg også en gang vil bytte system igjen dersom økonomien tillater det, men alt i alt har man lite å vinne på det, med mindre man går fra noe fundamentalt forskjellig (f.eks. ønsker jeg meg fullformat/D700 pga langt bedre lysfølsomhet).

Lenke til kommentar
Stay with your brand! Føler det ofte blir slik når noen snakker om systembytte. Hvorfor?
Fordi gresset virkelig ikke er noe særlig grønnere på andre siden av gjerdet, selv om det kanskje virker slik ved første øyekast. Faktum er at de aller, aller fleste på forumet her klarer ikke å utnytte de marginale forskjellene som måtte være mellom så like modeller som 7D og D300s. Joda, hvis video er veldig, veldig viktig for en er det greit, men da spørs det om 7D er det beste valget - eller om 500D, 5DII eller 1DIV er bedre valg.

For all del - folk må gjerne bruke pengene på hva de vil - det forsyner bruktmarkedet for oss andre dødelige - men når alt kommer til alt vil de færreste av oss merke noe til systemskiftet, utover at kontoen har et litt mindre beløp. I hvert fall merker man ikke noe mer enn man kunne gjort ved å skifte til en bedre modell i eget merke, og evt. brukt mellomlegget på bedre optikk.

Jeg tror de fleste er ganske nøytrale for dette - jeg ville ikke på noen måte anbefale noen som har en 450D med litt optikk og ønsker noe bedre å selge alt og gå for D300s, selv om det er 450D-eierens spørsmål og initiativ...

Edit: Og jeg har forøvrig selv skiftet system en gang, fra Nikon til Pentax/Samsung. Bildene mine har ikke blitt noe bedre, utover det at jeg har utviklet meg mer som fotograf. Jeg har ikke tapt noe på det, men jeg har ikke tjent noe heller, og det er faktisk situasjoner der jeg ønsker at jeg ikke skiftet, mest fordi jeg ofret en ekstern blits og en svært god normalzoom til fordel for værtettet system med suveren ergonomi. Jeg ser ikke bort fra at jeg også en gang vil bytte system igjen dersom økonomien tillater det, men alt i alt har man lite å vinne på det, med mindre man går fra noe fundamentalt forskjellig (f.eks. ønsker jeg meg fullformat/D700 pga langt bedre lysfølsomhet).

Vel, jeg må bare be deg lese hva trådstarter sier, og hvor konkret han er. Hans ønske om gode videoegenskaper er å lese som viktige. Og da er faktisk 7D kanskje det beste valget på crop, og i den prisklassen. Hvorfor skal man se bort i fra det han virkelig sier og ønsker?

Kan noen anbefale han noe i Nikon i samme prisklasse som tilsvarer både videokvaliteten og bildekvaltitet, osv til 7D? Faktisk er han veldig konkret, så hvorfor ikke følge det konkret opp?

Tor

Lenke til kommentar
Vel, jeg må bare be deg lese hva trådstarter sier, og hvor konkret han er. Hans ønske om gode videoegenskaper er å lese som viktige.
Nå er det jo du som tar opp et generelt poeng - og får svar på dét da...

Ja, og det generelle poenget er at selv om en trådstarter (som i dette tilfellet) er veldig spesifikk i sine behov, samt har vurdert alternativer og kommet til en slags slutning, så allikevel messes de samme motforestillinger mot systembytte. Nesten som om det unnvikes å lese med åpne øyne hva denne trådstarter egentlig legger frem av konkrete ønsker.

Min påstand i dette tilfellet er at han vil få en positiv opplevelse ved en oppgradering slik han selv vurderer. Særlig pga ønsket om best mulig videodel, og noe man da burde kunne anbefale, eller i motsatt tilfelle komme med reelle alternativer i samme gruppe hus som dekker hans behov som skissert av han selv.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har reg at det blir en "viss" aktivitet her på forumet hver gang noen nevner systembytte, ja det er ikke så mange dager siden sist :)

personelig skjønner jeg ikke hvorfor,med mindre man på død og liv er redd for å miste en bruker med samme system som en selv.

Personelig har jeg Canon og det er faktisk tilfeldig at det ble det systemet, og siden har jeg brukt det av "gammel vane" . men jeg følger med og snuser rett som det er på andre merker som feks Nikon og jeg ser ikke bort fra at jeg ved neste oppgradering som blir et Ff like godt kan ha Nikon som Canon, det kommer helt ann på hva de har å by på akkurat når jeg føler for å innvistere i nytt igjen :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt enig med Tor her(:ph34r:). Canon synes å ha fått mer dreisen på video, og et ok videokamera fra Nikon kan være et stykke unna. (forbehold: jeg har ikke peiling på video)

Om noen skulle ha grunn til systembytte, så måtte det være de som vektlegger video.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...