Gå til innhold

Stabilt krevende hjemmenettverk. Kablet og trådløst.

Åsmund

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen har råd for hvordan jeg kan få ett stabilt hjemmenettverk.

Akkurat nå så funker det, men spesielt det trådløse har vert ustabilt.

Jeg har 30 Mbit inn og ut fra Notodden energi.

I 1. etasje har jeg 3 pc-er, og på pc rommet vil jeg ha ha flere tilkoblinger til gjester.

Jeg har også en tynnklient jeg har stappa inn i veggen, er for å styre x10 og slik.

I kjelleren har brodern ,,tror det er 1 hovedpc nå, men uansett må han og ha en switch hos seg.

Begge har vi til sammen flere bærbare pc-er som selvsagt kobles hovedsakelig trådløst.

Vi har 2 servere, en fil-server og en applikasjons-server. Bruker vmware på app.server med windows server 2008 i bunn og xp som gjest. Er meninga jeg skal benytte meg av linux som gjest til webserver men jeg har ikke lagt inn dette ennå.

Vi bruker program som orb til streaming, µtorrent, hamachi (vpn) + alt vanlig.

Ikke helt slik det er nå, men slik jeg tenker å ha det:

Internett inn til serverrom inn i en switch, fra switch til trådløs router.

Eller internett inn til router, deretter i switch. Modemet da stå i bridge om notodden energi tillater det.

Fra den til rommet til brodern, ny switch til hans pc-er.

Fra serverrommet til overetasjen med ny switch på pc-rommet, kabler fra den til de andre.

switcher jeg har og tenker å kjøpe flere av: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324646

Router jeg har: belking router: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...duct_Id=459640#

Dersom jeg ikke får routeren til å bli stabil må jeg vuderere en ny router.

Litt mye tekst dette men ville gi ett inntrykk av hva jeg krever.

Nettverk/servere kan jeg egentlig ikke stort om og jeg lurer på om det jeg har tenkt burde være ok eller er det en anen løsning som er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger jo bare 1 router og Switch.

Om muligheten legg kabler fra hver PC så fast til "server rom" hvor plassere Switch. Legger flere kabler til hvor mye utak. Blir Bra netverk med gode båndbrede.

lanz.jpg

Når det er koblet opp slik...må DHCP serveren være i ruteren da og disables i det trådløse aksesspunktet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...