rolf_han Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei, Jeg har, grunnet at min forrige ADSL-leverandør fusjonerer med Telenor, fått tilsendt en starpakke for å koble meg opp direkte med Telenor. Linjen skal aktiveres 24/12(!). Jeg under på om det er mulig for meg å kunne gjøre nødvendige innstillinger uten å kjøre den o' så grusomme Telenor-CD'en? Nå har jeg ett oppsett som ser nogenlunde slik ut: Splitter - Modem (Thomson SpeedTouch 546i v6) - Trådløs router (D-Link DIR-655) ............................................................................ - IP telefoni fra IP-Link Jeg mener min nåværende leverandør (Monet) kjører PPPoE. Fra Telenor har jeg nå fått: ZyXEL Multimodem P2602HWT (også referert til som Telenor Multimodem2) Kan jeg legge inn bruker og pålogging direkte i det nye modemet eller vil jeg måtte installere CD'en? Om det er noe mer jeg burde nevnt, så er det bare å si ifra. På forhånd tusen takk! rolf_han Lenke til kommentar
janingar Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Det er ganske enkelt Det modemet henter brukernavn og passord selv over linja når det er koblet opp, du trenger ikke gå inn på det for å legge inn påloggingsinfoen. Så du trenger ikke å installere noe som helst, men tror hele veiledningen for kabelsalaten ligger på CD'en, men dersom du husker hvordan det skal kobles fysisk så er det ikke noe problem. Imidlertid ved evt. feilsøking kan det være lurt å installere Telenorhjelpen da kundeservice'n ofte vil vite hva slags feilmelding den evt. gir når linja er nede. Er min erfaring i alle fall. Håper det var til hjelp Lenke til kommentar
rolf_han Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Kjempemessig! Tusen takk! Jeg var av den oppfatning at denne CD'en var full av totalt unyttig programvare som jeg på ingen måte har lyst til å installere. F.eks. et eget "pålogging-system", Norton m.m. Jeg regner med det går seg til, selve koblingen er ikke noe stort problem. Forresten, siden dette nye modemet er et kombinert modem og trådløsrouter så antar jeg at jeg da kan forenkle oppsettet mitt og pakke ned D-Link'en. Har jeg noen enkel adgang til å gjøre innstillinger i denne nye routeren? F.eks. ønsker jeg å tilegne faste IP-adresser til de enhetene som jeg har knyttet opp mot nettverket. Vil dette by på problemer? Vet noen hva som er IP-adressen til routeren? rolf_han Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Kjempemessig! Tusen takk! Jeg var av den oppfatning at denne CD'en var full av totalt unyttig programvare som jeg på ingen måte har lyst til å installere. F.eks. et eget "pålogging-system", Norton m.m. Vel, eneste som ligger på cd'en er et program kalt Telenorhjelpen - som har diverse diagnoseverktøy m.m Jeg regner med det går seg til, selve koblingen er ikke noe stort problem. Forresten, siden dette nye modemet er et kombinert modem og trådløsrouter så antar jeg at jeg da kan forenkle oppsettet mitt og pakke ned D-Link'en. Har jeg noen enkel adgang til å gjøre innstillinger i denne nye routeren? F.eks. ønsker jeg å tilegne faste IP-adresser til de enhetene som jeg har knyttet opp mot nettverket. Vil dette by på problemer? Vet noen hva som er IP-adressen til routeren? rolf_han Fast ip til pcene er ikke problem Ip til routeren er: http://10.0.0.138 (brukernavn: admin - ingen passord) Dersom det er noe du ikke får til anbefaler jeg deg å lese bruksanvisningen først Om det gjelder åpning av porter kan du ta en titt her Lenke til kommentar
jocke Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg trodde Telenor var gått over til DHCP jeg nå. Altså; ikke nødvendig med bruker/passord. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg trodde Telenor var gått over til DHCP jeg nå. Altså; ikke nødvendig med bruker/passord. Modemene ligger med autoconfig, samme som er brukt på bedrift i mange år. Det er dette som er "nytt" nå fra tidligere, da modemet konfigurerer seg selv og finner ut om den skal bruke PPPoE eller DHCP For å besvare spørsmålet ditt: Ja, DHCP er satsningsområdet for øyeblikket, men det tar litt tid å migrere over alle samt oppgradere utstyr Endret 16. desember 2009 av Youcef Lenke til kommentar
rolf_han Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Supert, tusen takk for alle svar! Tipper alt ordner seg, men var noe skeptisk da overgangen skal skje på selve julaften og jeg ikke har lyst til å være offline hele jula. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå