Gå til innhold

Lysrør/takarmatur - Singel eller Serie tenner?


Anbefalte innlegg

Er litt forvirret tiltross for reserach/googling :p bl.a. her og her om jeg skal bruke single vs serie tenner på avbildede standard kjøkken takarmatur. Det snakkes om "serie-tenner" hvis det er to lysrør, single til ett lysrør. (hva er forresten "drossel" som er nevnt?)

 

post-10740-1260810389_thumb.jpg

post-10740-1260810402_thumb.jpg

post-10740-1260810411_thumb.jpg

post-10740-1260810421_thumb.jpg

 

Er vel en av hver type tenner som står i nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Single = 1 lysrøyr

Serie = fleire lysrøyr

 

Edit: Skal visst bruke single ved under 18W. Har montert så lite sånt, så det er vel greit. Uansett har du 18W-lysrøyr, då blir den single.

 

Sidan du har ein tennar for kvart lysrøyr skal du ha single på begge to. Hadde det vore to lysrøyr og kun ein tennar skulle du hatt serie.

 

Drossel er den kvite klossen du tok bilete av som ledningane er kopla til.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Min erfaring er ikke hva Zeph sier.

Etter min hukommelse skal du ha serietennere i dette eksempelet.

 

Serietennere (fra butikken, usikker på om det er kraftigere utgaver som kan bestilles) holder opp til 18 W, om du har takarmatur med 2x X over 18 W (30 W, 36 W, 58 W) skal du benytte 2 singletennere.

 

Takarmaturet til Elektro Armatur på 2x 18 W selges hvertfall med 2 serietennere.

Lenke til kommentar

*update*

 

Har funnet ut at jeg nok skal ha serie-typen. Trodde i utgangspunktet det stod en av hver p.g.a. farge forskjell på tennerne, men skudde de ut å sjekket type/nr på nett. Har disse to;

 

Philips S2 (maken til denne) og Osram ST 151

 

Prøvde to singel-tennere jeg fant i en skuff og da startet ikke lampen. (medmindre disse ikke var gåene da)

Lenke til kommentar

Protip: På tennere står det hvilken type det er. Du kan prøve å google (eller poste betegnelsen på tennerene du skal bytte ut).

Eller så kan det være verdt å nevne at det finnes så kalte elektroniske tennere. Disse har lengre levetid (10 års garanti på Pulsestarter) og er "smarte". Dvs. de prøver ikke å fortsette å tenne et rør som er gåent. I tillegg får du ikke den typiske blinkingen når du tenner lyset. Desverre koster de en del mere enn vanlige tennere.

Bla. elfa har disse (art. nr. 36-580-51 og 36-580-69).

 

 

Drosselen (også kalt reaktor og ballast) har du tatt bilde av, det er det nest øverste bildet. Det den gjør i korte trekk er å regulere strømmen til lysrøret, slik at det ikke skal sprenges. Lysrør har en egenskap som gjør det lettere for strøm å passere igjennom jo mer strøm som går igjennom. Derfor må man ha drosselen i kretsen for å regulere strømmen som passerer igjennom lysrøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...