christian1986 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei! Da har jeg bestemt meg for å bytte ut ubuntu til fordel for freeNas. Har hatt så mye problemer med ubuntu at jeg ikke gidder mer, men nok om det. Så nå sitter jeg med samtlig data på disker med ext3/4 filsystem. Trenger da tips og gode innspill på hvordan jeg lettest får diskene over i ufs samtidig som jeg får med meg dataene. _Alle_ tips mottas med takk:)! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Wipe disk, formatere til UFS og restore fra backup? Tror neppe det finnes noe konverteringsverktøy, og om det hadde gjort det hadde jeg aldri i verden turt å kjøre det uten backup anyway.. du har vel backup? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Hadde jeg hatt det, hadde jeg ikke spurt. Deler av dataene er backup for en maskin som har gått ned, og noe er så lite viktig at jeg ikke anser backup som nødvendig. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hei. Hvis du ikke har nok eksterne harddisker, så kan du prøve å krympe ext4-partisjonen litt og litt, samtidig som du lager en UFS-partisjon som du "vokser" litt og litt. Dette gjorde ihvertfall jeg når jeg byttet filsystem fra ntfs til ext3 på min eksterne, og ikke hadde nok plass andre steder. Hvordan du "vokser" UFS-partisjoner vet jeg for lite om, for jeg har ennå ikke lest noe om det. Jeg tror de som lagde det i utgangspunktet ikke tenkte at man skulle gjøre nettopp dette ... Dette regnes som et litt risikabelt forsøk å utføre på data som nettopp er backup. Hvis ikke det går å overføre tingene litt og litt, kan du prøve å overføre over nettet, f.eks. via en annen data med plass på. Ha en fin dag Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Det som er artig er at Ubuntu har filene som gisler. Det vil si at jeg ikke får en hastighet over 300kbps om jeg vil kopiere filene ut:S... Har nå satt meg til med en mac(med mac fuse) slik at jeg kan lese diskene og overfører de til hfs disker. Tanken er at jeg da til slutt skal overføre dataene til serveren, om jeg tørr det etter all denne jobben... Men, når jeg har kopiert filene slik.. Om jeg ikke får feilmelding, er jeg da garantert at filene har kommet "hele" over. At jeg slipper korrupte filer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå