iMono Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 - To veldig originale konsepter som begynner å bli vel tøyd ut (antall terrorangrep i LA vs antall seriemordere i Miami).- Vi ser på serien for spenningen, og bryr oss om en del av karakterene pga dramaet. - To hovedpersoner som opererer i den moralske gråsonen. Castingen av disse to har vært helt avgjørende for serienes populæritet. - Ujevne ensembler bak disse. Alt fra top-notch gjestekarakterer (eks: Logan/Trinity) til totalt uinteressante bipersoner. - Hver sesong er veldig enkeltstående med en egen trussel. Noen små ting fra tidligere sesonger påvirker de neste, men man begynner stort sett med blanke ark. - Begge seriene åpnet med noen knallsterke sesonger, deretter en svak og for å deretter komme tilbake med en kritikerrost og populær comebacksesong. - Hovedpersonene kommer seg hele tiden ut av floker i en kombinasjon av ekstrem dyktighet og ekstrem flaks. Har lite å gjøre med sesongfinalen, men bare noen pussige likheter jeg plukket opp. - Originale konsepter. Veldig vanlig. Men det eneste som er originalt med 24 er jo klippingen og simultanhendelsene, selv om det ikke er første gang det er blitt brukt kryssklipping på den måten. Hvis du tror Dexter handler om antall seriemordere i Miami, skjønner jeg ikke hvorfor du ser på serien. Det viktig er hvordan Dexter og folkene rundt ham påvirkes, forandres, preges - eller ikke. - Nå er det svært lite "suspense" i 24. Jeg sammenligner Dexter litt mer med Hitchcock-stil. Mer gjennomført og med mindre fokus på eksploderende ting og 100% testosteron. - Nå må det sies at Debra spiller bra, Masuka har sin rolle og spiller den bra, Angel spiller, Maria er fortsatt plagsom. Astor hadde sin flotte rolle når hun "hatet" Dexter. Quinn har forresten plutselig blitt følsom pga. forelskelse. Liddy var en ekstremt god birolle, og derfor var folk skuffet over at han ble drept på en litt kjedelig måte. Trinity var i en klasse for seg selv, og det er grunnen til at Lithgow fikk Golden Globe for rolletolkningen sin. - Begynner med blanke ark? Vil ikke kalle begravelsen til Rita for blanke ark. Vil ikke kalle søken til Dexter etter personer som han på sin måte kan trøste seg på, for blanke ark. Men i form av trusler og seriemordere så ja. Men igjen, Dexter handler ikke bare om dette kompis. - Helt enig i at Dexter har knallsterke sesonger. Rangert så blir det slik: 1+4 på delt første, deretter 2, 5 og til slutt nummer 3. 24 er derimot ikke VELDIG bra. Har nettopp hatt maraton på 24 så dette vet eg. Konseptet er bra, men utførelsen er ikke nærhet av Dexters ekstremt høye kvalitet. - Og dette er dumt? Alt i alt tror jeg nok jeg hadde trengt en tjallis for å se den likheten du snakker om mellom disse to historiene. Uansett så viser jo du at du ikke forstår Dexter-konseptet vedig bra. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 En fin sesong, men absolutt ikke blant topp tre. Iallfall ikke for min del. Følte at det var en av de svakeste sesongene hittil, men dermed ikke sagt at jeg hatet den. Jeg så nemlig fram til hver bidige episode, bare ikke med like stor spenning som da jeg benket meg foran andre sesonger. Trist at Lumen måtte dra, men hvem vet -- kanskje hun dukker opp igjen senere? Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Håper ikke Lumen kommer tilbake. Som mange andre nevner, er jeg enig i at hun hadde litt for stor rolle i serien. Hele poenget med serien er jo å følge Dexter ene og alene i hans verden å høre tankene hans hele tiden. Iallefall er det det som gjøre det så spennende og humoristisk for meg. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg er jo en av Lumen-tilhengerne.. og, slik jeg ser det, så hadde hun stor rolle i denne sesongen, som er forståelig, men jeg ser ingen problemer med at den rollen kunne ha krympet litt i kommende sesonger.. For, Dexter -serien vil jo ikke være evigvarende, og hvem vet hvor mange sesonger vi har igjen.. Håper kanskje ikke at den drøyer til 10 eller mer sesonger, for da tror(!) jeg at serien vil tape seg og bli repeterende.. så sånn sett, etter min lille tankegang her, så har vi 3 sesonger igjen! Selv ønsker jeg at i den absolutt siste sesongen/episoden vil Dexter bli lykkelig, at The Dark Passenger er borte, at han klarer å leve et normalt liv som "alle oss andre" ..slik ønsker jeg, tror jeg, at serien skal slutte! Til det har de 3 sesonger på seg.. Derfor mener jeg at Lumen hadde vært en kjempebra følgesvenn/kjæreste mot akkurat det målet! Jeg likte karakteren, og hadde håpet at med henne så kunne Dexter nå "mitt ønske" for Dexter.. Med henne trenger han ikke å skjule sin fortid, men kan får forståelse og aksept for å ha et normalt liv, uten noen pekende finger! Mye derfor er jeg en Lumen + Dexter fan! Lenke til kommentar
wergz Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) 1: Ikke skriv hele innlegg i store bokstaver, det ser teit ut, og mener det også bryter med retningslinjene uten at jeg gidder lete frem reglementet. 2: Det skrives Michael, ikke Micheal. 3: Etter som "C"-en i midten er en forkortelse for mellomnavnet hans, skal det være punktum etter bokstaven, altså "C.", i stedet for bare "C". 4: Det skal ikke være mellomrom mellom Jennifer og utropstegnene, og det skal bare være et utropstegn (eller maksimalt tre, alt annet ser barsnlig og idiotisk ut). 5: Hvorfor er dette så stort for deg egentlig? Det kommer mest sannsynlig ikke til å ødelegge noe særlig for serien, og jeg regner med at privatlivet til Dexter-stjernene ikke er noe som på andre måter påvirker deg direkte eller indirekte. Edit: Nå er det helt sikkert skrivefeil i mitt innlegg også, men det bryr jeg meg lite om etter en slik post som den over. Beklager for mine grammatiske feil, Herr norsklærer, men alle har lov til å bli sjokkerte av en slik nyhet. Mente ikke å skrive en novelle som innlegg heller! edit: Jeg så feilen, men jeg gir ganske hardt faen. Endret 15. desember 2010 av wergz Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 24 var originalt, men var aldri i nærheten av det samme nivået som Dexter. Konsept 1: Hver episode gjenspeiler 1 time av et døgn. Konsept 2: En seriemorder jobber som blodanalytiker hos politiet. Ikke noe av dette har blitt gjort før, ergo er seriene i utgangspunktet like orginale. Så da har vi det likhetstrekket. Jeg synes ikke Dexter er alt for tøyd ut enda. Denne siste sesongen var for eksempel bedre enn sesong 3. Nei, men vi snakker om 8 sesonger ala 24 episoder vs 5 * 13. Jeg bemerker meg bare et likhetstrekk. Dette synes jeg blir litt vel generelt. Generelt ja, men sjangerkombien spenning/drama er enda et likhetstrekk vi kan sette i margen. Det er når nok likhetstrekk hoper seg opp sammen at vi kan se et interessant mønster. Dette er også noe som er svært vanlig, og som man finner igjen i en rekke kvalitetsserier. Sopranos, Breaking Bad, Mad Men (dog litt lysere gråsoner), The Wire også videre. Mange serier har en hovedperson som bedriver moralskt tvilsomme ting, mange har det ikke. Altså enda en likhet. Det er også en rekke serier som ikke har klare hovedpersoner, ala The Wire, Lost og Battlestar Galactica, men heller satser på et bredere ensemble. Dexter og 24 er ikke slike serier fordi de er komplett avhengige av at hovedpersonene fungerer. - Ujevne ensembler bak disse. Alt fra top-notch gjestekarakterer (eks: Logan/Trinity) til totalt uinteressante bipersoner.Igjen veldig generelt. Dette kan man vel si om nesten alle serier. Det kan man strengt tatt ikke, ihvertfall ikke når det kommer til de vedtatte kvalitetseriene. Dexter er vel regnet som en av de beste seriene utifra hvor svakt resten av karaktergalleriet er. Hver sesong er veldig enkeltstående med en egen trussel. Noen små ting fra tidligere sesonger påvirker de neste, men man begynner stort sett med blanke ark. Igjen er dette nokså vanlig. Nye sesonger tilfører selvfølgelig nye tall til ligningen, det sier jo seg selv, men i disse to seriene ser jeg en langt større uavhengighet for hver sesong. En ny sesong betyr en ny trussel og skurk som hovedpersonen må bekjempe med nogen lunde de samme metodene. Man beveger seg på en måte ikke mot noe mål (Lost), eller skildrer et slags miljø (Mad Men), men man tar konseptet og bytter litt på ingrediensene for å friske det opp. Vel Dexter har holdt en sterkt nivå hele veien. 24 har aldri vært veldig bra, og de svakere sesongene var faktisk svake, og ikke bare svake "til å være 24". Barnslige 24 vs Dexter-diskusjoner var aldri min intensjon, men å si at 24 aldri har vært veldig bra blir litt der ute. Jeg har akkurat nå en liten rewatch av sesong 2 mellom slagene på jobb, og det er en sesong som lett kan plasseres ved siden av det beste Hollywood har produsert innen actionsjangeren. Men du har rett i at Dexter ikke har variert så mye i prestasjonene, men det er jo en snedig likhet at begge seriene åpner med henholdsvis to og tre knallsterke sesonger, for å deretter få en middelmådig på auto-pilot og så komme tilbake med en skikkelig populær og kritikerrost sesong. - Hovedpersonene kommer seg hele tiden ut av floker i en kombinasjon av ekstrem dyktighet og ekstrem flaks. Ikke akkurat uvanlig dette heller. Joda, det finnes få, om noen serier, hvor hovedpersonene har kommet seg ut av så mange kniper som disse to. Men det er prisen å betale når man lager to uerstattelige karakterer. Så Dexter er faktisk den serien som minner meg mest om 24, selv om det på overflaten kan virke som to vidt forskjellige beist. Det er noe med måten man konstruerer et konsept, introduserer en hovedperson som er essensiell for konseptet, og deretter snurrer rundt i den samme kjerra med nye passasjerer og noen nye omgivelser. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 You just made my day. ^^ 1 Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Og dette er dumt? Nei, ikke direkte. Det er prisen man betaler hvis man skal kunne se henholdsvis Dexter og Jack hvert år. Ellers vitner den litt aggresive tonen i innlegget ditt om at du ikke helt forstod intensjonen min med sammenlikningen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg har ikke lest absolutt alt like nøye, men, selv om jeg først ikke var helt enig i KjemikerJon sin uttalelse om "den store likheten" mellom Dexter og 24, så er jeg ikke enig i alle svarene heller.. for, det er ikke å stikke under en stol at 24 var likeså genialt som Dexter er/var. I mitt eget lille hode så liker jeg å takke 24-serien for at det i hele tatt eksisterer slike spenningsserier som vi har i dag! 24 satte spenningsserier til et helt nytt nivå, og jeg mener at det er på grunna den serien at både produksjon og dermed nivå på dagens serier har fått et betydelig løft de siste årene! Det er andre gode serier som eksisterte før også, men mener at 24 var en av de store banebryterne i nyere tid.. Selv syntes jeg alt gikk i nedoverbakke etter sesong 3 (altså med 24), og jeg *sliter* (ja, sliter!) meg nå igjennom sesong 8, fordi jeg synes det er sykt tåpelig og dårlig blitt! Jeg ser den kun fordi at da kan jeg lukke det kapittelet.. og serien så smått fortjener det, etter de 3 første geniale(!!) sesongene.. Så, det er her jeg står litt mellom to stoler.. Jeg mener at Dexter IKKE er som 24, fordi 24 gikk helt forjævlig nøye i sine egne fotspor, og er derfor uenig i at Dexter gjør noe av det samme.. selv er jeg imponert over Dexter-historiene! Men, jeg er heller ikke enig at 24 aldri har vært "noe særlig bra", for etter min mening, det har den! Den er absolutt en av bautaene i TV-verdenen, dessverre (etter min mening) gikk det altfor, altfor langt! (Det samme med Prison Break - helt genial serie, som SKULLE ha gitt seg etter Season 1, men gikk fint an å avslutte etter Sesong 2 også, rett før siste tvist på sesongavslutningen der).. Ble kanskje rotete dette.. er sliten.. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) You just made my day. ^^ Lets just be friends! ^^ LOOOOOOOOOOOOL (edit: nå klarte jeg faktisk ikke å IKKE bruke caps... I have a issue ;S) Endret 16. desember 2010 av wergz Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Det skrives "An issue" *ironi* Likte sesongen, men ikke den beste sesongen av Dexter. Og Lumen hadde, som mesteparten her sier, en for stor rolle i serien. Lenke til kommentar
SuperDVD Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Elsker denne serien. Men er det noen som vet hvorfor denne serien bruker så lang tid på å komme ut i Norge? Sesong 3 kom i sommer og det betyr mest sansynlig at sesong 5 ikke kommer før om 2 og ett halvt år på dvd i Norge. I England har sesong 4 allerede kommet og vet jeg kan kjøpe der i fra eller som uk import fra platekompaniet, men jeg liker den norske teksten. Er det egentlig ingenting vi kan gjøre? Synes det er litt synd at man nesten blir tvunget til å se det på andre måter. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg har sett sesong 5 på TV, tror det er Canal Digital Series som sender den. Men de er som regel veldig tidlig ute. 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Elsker denne serien. Men er det noen som vet hvorfor denne serien bruker så lang tid på å komme ut i Norge? Sesong 3 kom i sommer og det betyr mest sansynlig at sesong 5 ikke kommer før om 2 og ett halvt år på dvd i Norge. I England har sesong 4 allerede kommet og vet jeg kan kjøpe der i fra eller som uk import fra platekompaniet, men jeg liker den norske teksten. Er det egentlig ingenting vi kan gjøre? Synes det er litt synd at man nesten blir tvunget til å se det på andre måter. Er det så utrolig stort problem å skaffe episodene i 720p fra TPB? Luksusproblem Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Ja, fordi TPB er så ufattelig tregt de minst 24 timene etter release. Derfor laster jeg bare ned fra private trackere. Der får jeg full pupp fra første minutt. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Har aldri problemer med treghet på TPB jeg, er der jeg skaffer alle episodene av alt jeg ser ;P Endret 17. desember 2010 av TM B Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 For meg tar det i de fleste tilfeller max 30 min for en fersk episode av Dexter. 1 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Tar sjelden så lang tid for en Dexter-episode her, heller. Men skal nok gi nettet mitt mye av æren for det, fibernett. Funker fint til nedlastning. Bruker ca 30-35min for en 720p episode. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Kommer veldig ann på seeders, men tipper 20-40 min for en 720p episode her. Orker ikke se annet enn 720p. Kall meg gjerne sær. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Når jeg ser Dexter, skal det være kvalitet. Om jeg ser andre serier slik som How I Met Your Mother, Two and a Half Men o.l, nøyer jeg meg med HDTV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå