sallexandar Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Jeg vil kjøpe en Jaguar XJ produsert i mellom 1996 og 1998 for opptil 200000. Jeg liker den modelen best, men jeg ikke liker den gamle cockpit en, med mye plastikk og overhodet liker ikke den store tunge motoren med helt uakseptabelt CO2 utlsipp. Er det mulig å kjøpe en sånn bil i Norge, biligst mulig, og kjøre bilen til Tyskland hvor jeg vil bygge inn en modern motor ( ford sin disel 2,7 ) med egnet transmisjon? Samtidig ville jeg modernisere cockipt en, fornye seter og sette inn ny stereo anlegg og navigasjon. Er det mye toll som man må betale på en så fornyet bil, for å registrere den i Norge? Hvor kan jeg få informasjon om slike reparasjoner kan utføres på denne modelen og hvor kan jeg gjøre det? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg tror du skal slite med å få skilt på et slikt Frankensteins monster. Vet ikke om det er lurt å bruke en norsk bil til prosjektet heller. En norsk bil vil i utgangspunktet koste rundt 150,000 om du da ikke klarer å finne en med motor- eller girhavari. Jeg tror du vil bli krevd for moms på verkstedarbeid over 6000 kr på en norsk bil i utlandet, og det vil det nok bli en del av for en så omfattende jobb. På den positive side tror jeg ikke du vil bli krevd noe ytterligere i engangsavgift når du går ned fra AJ6 3.2 med ca 210 hk til Ford diesel på ca 200 hk, samt ingen vektøkning av betydning. En tysk bil får man for under € 4000, ca 32,000 kr. Mulig du klarer å unngå momsen når bilen blir konvertert før den blir norsk, jeg kjenner ikke reglene godt nok. Med noenlunde vill tipping på 1700 kg, 200 hk og 2700 ccm for en bil opprinnelig fra november 1995 ender jeg på 86,000 kr i engangsavgift. Alternativene er da: Norsk bil: bil 150,000 + moms på ombygging Tysk bil: bil 32,000 + avgift 86,000 = 118,000 For begge kommer selve ombyggingsarbeidet, som vil være lik pris uavhengig av bilens opprinnelsesland. Hvis du finner en norsk bil med motor- eller girhavari kan det være du sparer nok til at prisen hvertfall før moms på arbeid blir billigere enn en tysk bil som det skal betales engangsavgift på. Så var det det å overhode få det godkjent for bruk på offentlig vei før du kan få hvite skilt på, det kan bli det vanskeligste. Er forøvrig AJ6 3.2 overhode tyngre enn Fords 2.7 diesel? Lenke til kommentar
sallexandar Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Poenget er at en nesten ny ford s 2,7 disel er mer politelig i bruk enn en 15 år gammel XJ6. Jeg kunne tenke på at det blir vanskelig å få myndighetene godkjenne en slikt reparert bil. Hvi sjeg regner med det at reparasjonen selv plus en ny motor \ transmisjon, ikke kan koste under 100000 tusen kan jeg få en veldig pent pyntet Jaguar XJ på noe mellom 200000 og 250000 bare for å leke med vegvesenet om de kommer til å registrere den. det høres ganske håpløst ut men takk for svaret Lenke til kommentar
j_s Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg vil kjøpe en Jaguar XJ produsert i mellom 1996 og 1998 for opptil 200000.Jeg liker den modelen best, men jeg ikke liker den gamle cockpit en, med mye plastikk og overhodet liker ikke den store tunge motoren med helt uakseptabelt CO2 utlsipp. Er det mulig å kjøpe en sånn bil i Norge, biligst mulig, og kjøre bilen til Tyskland hvor jeg vil bygge inn en modern motor ( ford sin disel 2,7 ) med egnet transmisjon? Samtidig ville jeg modernisere cockipt en, fornye seter og sette inn ny stereo anlegg og navigasjon. Er det mye toll som man må betale på en så fornyet bil, for å registrere den i Norge? Hvor kan jeg få informasjon om slike reparasjoner kan utføres på denne modelen og hvor kan jeg gjøre det? Du kommer ALDRI til å få dette godkjent. Selv om bilen kanskje er noe dyr i drift med orginal motor kommer du heller aldri til å spare inn det du må betale for å bytte motor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå