EinarEriksen Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Men Telenor frykter ikke Netcoms aggressive 4G-satsing. Les mer Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Så mens netcom går LTE, så går telenor for HSPA+? Henger på greip, for om jeg har forstått det rett så er sistnevnte for det meste en programvareoppgradering. Så oppdateringen kan omtrent skje fra ett kontrollrom. Lurer på hvor mye torrenttrafikk det skal til for å få en celle til å knele Lenke til kommentar
9nja Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 så alle mobiler med HSDPA støtter dette nettet? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hvis jeg velger å bruke dette som fastnett er det noe limit som f.eks. at du blir limited hvis du laster ned/opp over så og så mye pr mnd? Lenke til kommentar
genser Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 så alle mobiler med HSDPA støtter dette nettet? Nei. 4G, LTE, er et eget nett. Mens HSDPA og GPRS+EDGE var forbedringer av henholdsvis 3G og 2G-nettene er LTE et helt eget nett. Skjønner godt at Telenor ikke skjelver i buksene. De ville aldri lansert noe prepubertalt skvip som det her. Men det skal alltids bli spennende å følge utviklingen når det finnes skikkelig dekning, skikkelige modem og gjerne en smarttelefon eller to som støtter nettet. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 tror det vil ta litt tid før en ser telefoner for LTE, siden det er designet for langdistanse datatrafikk, ikke telefoni i dagens forstand (tror det er knapt måneder siden jeg leste om at dem hadde blitt enig om en standard for å levere telefoni over LTE, noe som sier sitt). Lenke til kommentar
genser Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Tror jeg og, er ikke uten grunn at Telenor venter til 2012. Lenke til kommentar
fjarle Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Jepp, hobgoblin. Det er fortsatt to standarder som kriger om å bli talestandarden i LTE-nettene. Netcom-menneskene mente at det ikke var unaturlig å forvente at det kunne ta inntil etpar år før de første håndsettene dukket opp. En av grunnene til det er at behovet rett og slett ikke er til stede ennå. Det er ikke så mange tjenester man kan benytte på en mobiltelefon som krever denne typen hastigheter. Det måtte eventuelt være deling til bærbar PC, men jeg tipper vi vil se "Mifi"-løsninger til LTE rimelig kjapt. I første omgang er dette en datatjeneste Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Det er vel tenkt at tale skal gå opver IP, så SIP, h.323 eller proprietære ting som Skype, for ikke å sankke om google voice åpner for et langt bedre tjenestetilbud enn den tradisjonelle talekanalen. Billigere, enklere i bruk (etter overgangsfasen med migrering av kontakter og sånt), bedre samtalekvalitet, lettere å sette opp både konferanser og flerveis videosamtaler. For ikke å snakke om at kontakter ikke lenger er et åttesifret tall man kan miste, men et navn eller en URI som kan lagres lokalt eller på skyen, og lett kunne linkes sammen med annen relevant informasjon. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Tror jeg og, er ikke uten grunn at Telenor venter til 2012. w00t? Skal de skjekke om verden går under før de begynner på noe nytt? o_O Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Tror jeg og, er ikke uten grunn at Telenor venter til 2012. w00t? Skal de skjekke om verden går under før de begynner på noe nytt? o_O Verden går ikke under før i desember. Da har Telenor god tid til å bygge i hele 2012 før alt går til helvete. Lenke til kommentar
Parallax312 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ja, som kjent i fra media kommer Telenor snart til å bytte ut mobil-nettet samt mobil-kjernen. Huawei sin SingleRAN teknologi er valgt for førstnevnte, som har fremtidsrettede muligheter som støtte for LTE. Sistnevnte byttes ut med Starent (dette er da snakk om GGSN og tilhørende systemer, som blant annet sørger for å oversette trafikk mellom mobil-nettet og internett ved IP). En annen ting som Olaaaaa nevner, tale over IP (antar han da mener alle varianter, ikke bare IP-Telefoni). Anbefaler dere å lese opp om IP Multimedia Subsystem (IMS): http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Multimedia_Subsystem Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Bare vent til flere kobler seg på og skal bruke "linja" til noe heftigere enn MSN og surfing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg